عصر خودرو

نگاهی به سبزترین صنعت تالار شیشه ای

عصر بازار- رشد گروه محصولات فلزی در تالار شیشه ای در حالی رخ داد که رشد قیمت کالاهای اساسی به دلیل رشد نماگر دلار متوقف شده است، هرچند P/E شرکتهای این گروه نشان دهنده پتانسیل رشد در این صنعت است.

نگاهی به سبزترین صنعت تالار شیشه ای
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۲ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۱:۳۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار»، در اولین روز معاملاتی هفته آخر خرداد، گروه محصولات فلزی با بازدهی مثبت بیش از 3 درصد، مثبتترین گروه در میان سایر گروه های سهامی در تالار شیشه ای بود.

    شاخص این گروه از نیمه اردیبهشت دچار نوسان منفی شد، اما از 11 خرداد حرکت مستمر رو به رشد را در پیش گرفت. اصلی ترین علت صعود این گروه را میتوان در افزایش قیمت جهانی کالاهای اساسی دنبال کرد. زیرا از ابتدای سال 2015، به دلیل افزایش قیمت جهانی، وضعیت قیمت سهام مربوط به این کالاها روند به رشد در پیش گرفت و احتمال تعدیل مثبت درآمدها، بین تحلیلگران بازارهای مالی قوت گرفت.

    هم اکنون در گروه محصولات فلزی بورس اوراق بهادار تهران، 5 شرکت آذرآب، ماشین سازی اراک، صنعتی آما، جام دارو و لامیران حضور دارند. نسبت قیمت به سود (p/e) این شرکت ها در محدوده 9 تا 15 قرار دارد، البته شرکت ماشین سازی اراک از این محدوده تجاوز کرده و P/E این شرکت عدد 41 را نشان می دهد. اما روند رو به رشد شاخص این گروه در روزهای اخیر نشان می دهد که پتانسیل سودآوری در این صنایع بالا رفته است.

    دلیل اصلی افزایش قیمت فولاد در سطح جهانی را میتوان در تاریخچه عملکرد چین در یک سال گذشته جست و جو کرد. چین در سال 2015 برای تولید 820 میلیون تنی هدف گذاری کرده بود که از این میزان 720 میلیون تن برای تولید داخلی و 100 میلیون تن برای صادرات در نظر گرفته شده بود. اما به دلیل وجود رکود اقتصادی که در این کشور به وجود آمد، این برنامه ریزی با کاهش 20 میلیون تنی روبه رو شد و از برنامه ریزی تولید داخل نیز 100 میلیون تن کاسته شد. در واقع اتفاقی که در پایان سال رخ داد، 650 میلیون تن برای مصرف داخلی استفاده شد و 150 میلیون تن صادرات فولاد از این کشور انجام شد. افزایش صادرات چین باعث شد که قیمت این کالا در بازارهای جهانی شکسته شود و بسیاری از شرکت های فولادی در دنیا ورشکست شدند. این موضوع باعث شد که جلسات زیادی در دنیا برای مقابله با این مشکل و جلوگیری از خسارات به تولیدکنندگان داخلی برگزار شود. در جریان این جلسات، بسیاری از کشورها، تعرفه های وارداتی بالا برای واردات فولاد از چین وضع کردند.

    در سال 2016 چینی ها هدف گذاری برای تولید فولاد را 50 میلیون تن کاهش دادند. البته در 3 ماه اول سال 2016 به دلیل این که قیمت حامل های انرژی افزایش پیدا کرده بود و چینی ها نیز برنامه کاهش تولید داشتند، قیمت جهانی فولاد 100 دلار رشد کرد. البته پس از این اتفاق، چینی ها نیز حجم فولاد تولیدی خود را بالا بردند و به دلیل فشار عرضه، روند کاهشی قیمت فولاد آغاز شد.

    نگاهی به وضعیت نوسانات روزهای اخیر قیمت کالاهای اساسی در بازار های جهانی نشان می دهد که همزمان با افزایش نماگر دلار، قیمت نفت اندکی کاهش را تجربه کرده است. در میان محصولات معدنی نیز سرب ، روی و مس به دلیل رشد نماگر دلار، ارزان شدند اما قیمت سنگ آهن بدون تغییر باقی مانده است.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها