عصر خودرو

تحلیلگر بازار نفت عنوان کرد:

افزایش قیمت نفت رتبه آخر اهمیت برای سعودی‌ها

استراتژی عربستان، مدیریت بازار نفت به هر قیمتی است

عصر بازار- جعفری گفت: عربستان بیش از افزایش قیمت نفت بدنبال مدیریت بازار نفت است و در این مسیر حتی از فروش آرامکو برای افزایش سرمایه گذاری و تولید بیشتر برای یکه تازی در این بازار دذریغ نمی‌کند.

افزایش قیمت نفت رتبه آخر اهمیت برای سعودی‌ها
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۲ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۱:۲۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایلنا، هرمز جعفری کارشناس بازار انرژی درباره مهمترین دستاوردهای نشست 169 اوپک گفت: مهمترین موضوعی که در اجلاس اخیر اوپک مورد بحث و بررسی قرار گرفت اول بحث انتخاب دبیر کل و دوم اینکه عربستان بدنبال تعیین سقف کلی تولید اوپک و ایجاد سهمیه برای تک تک اعضا بود که به جمع بندی نرسید.

    وی درباره افزایش قیمت نفت در هفته‌های اخیر اظهار داشت:  افزایش قیمت نفت در چند وقت اخیر  به تغییر فصل، کاهش تولید نفت در نیجریه و امریکا و همچنین خروج شیل آمریکا از میدان رقابت بر می گردد در کنار آن طی هفته های اخیر تقاضا نیز روند صعودی به خود گرفت.

    جعفری در ادامه به استراتژی نفتی عربستان در پی ارائه پیشنهاد سهمیه بندی برای تک تک اعضا پرداخت و تصریح کرد: عربستان اخیرا وزیر نفت خود را عوض کرد چون استراتژی این کشور این است که بتواند هر گونه که خواست بازار نفت را دستکاری و مدیریت کند اما افزایش تولید در امریکا و حضور دوباره ایران در بازار نفت عربستان را تحت الشعاع قرار داد و شرایط به گونه ایی شد که تصور بر این بود که نیازی به نفت خاورمیانه وجود ندارد، لذا عربستان تلاش می کند که از این قضیه جلوگیری کند.

    وی ادامه داد: در شرایط کنونی طرح فریز نفتی از سوی عربستان  پیشنهادی فرمالیته است چون اساس کار عربستان فریز کردن و یا پایین نگه داشتن سقف تولید نیست بلکه این کشور به دنبال این است که حتی سهام شرکت آرامکو را بفروشند و از محل درآمد آن در میادین نفتی سرمایه گذاری کنند و افزایش تولید را تا سقف 16 تا 17 میلیون بشکه در روز برسانند  چرا که با این کار می تواند بازار نفت را مدیریت کند.

    این تحلیلگر بازار نفت با بیان اینکه مدیریت بازار نفت برای عربستان مهم تر و استراتژیک تر از افزایش قیمت نفت است، خاطرنشان کرد: مدیریت بازار نفت از آن جهت برای سعودی ها مهم است که  از قِبَل آن منافع سیاسی و امنیتی خواهند داشت و این مسئله از قیمت نفت نیز برایشان مهمتر است در صورتی که برای ما با توجه به اتکای مالی به نفت رویکرد اقتصادی از درجه اهمیت بالاتری برخوردار است.

    وی گفت: عربستان با 20 میلیون نفر جمعیت درآمدی که از نفت حاصل می کند بسیار بیشتر از آن چیزی است که نیاز دارد به طوری که  600 تا 700 میلیارد دلار در بانک های خارجی ذخیره کرده است لذا طبیعی است که افزایش تولید برای این کشور استراتژی بلندمدت است و رویکردشان این نیست که حتی تولیدشان را در سطح کنونی ثابت نگه دارند چه رسد به اینکه کاهش دهند.

    جعفری تصریح کرد: در این میان ایران نیز می گوید در زمان تحریم ها کشورهایی که جای ایران را گرفته بودند باید تولیدشان را کاهش دهند و این با استراتژی نفتی عربستان تناقض دارد و نتیجه اینکه بعید است بین دو کشور تعامل و همکاری صورت گیرد.و با توجه به این تفاوت ها در هیچ  اجلاس  و نشستی نباید انتظار یکسان شدن رویکردها را داشت.

    وی ادامه داد:  کشور ما 6 تا 7 میلیون نفر بیکار دارد که می تواند یک بمب ساعتی خطرناکی باشد که حتی امنیت ملی ما را هم تحت تاثیر قرار می دهد برای اینکه بتوانیم به این نیاز پاسخ دهیم یک راه این است که باید تعامل مان را با اقتصاد بین الملل افزایش داده و جذب سرمایه و تکنولوژی داشته باشیم، همچنین باید درآمدهای ارزی را افزایش دهیم که این امر از مسیر فروش بیشتر نفت و گاز میسر می شود لذا نیاز اولیه و اولویت سیاست گذاری ما و عربستان متفاوت است.

    این کارشناس نفتی خاطرنشان کرد: ما به لحاظ اقتصادی در لبه پرتگاه هستیم 6 تا 7 میلیون بیکار داردیم که شوخی بردار نیست و آنچه مسلم است حل این معضل نیازمند سرمایه گذاری است که از مسیر تولید بیشتر در نفت حاصل می شود.

    وی با بیان اینکه تغییر وزیر قبلی نفت عربستان به دلیل اتخاذ سیاست فریز نفتی کنار گذاشته شد، اظهار داشت: اکنون عربستان متوجه شده است که طی دوره 50 سال آینده ذخایر نفتی به دردشان نمی خورد و نمی توانند از این مسیر درآمد زیادی کسب کنند لذا سیاست های کلان استراتژیک را در سطح منطقه دنبال کرده و در موقعیت کنونی افزایش هر چه بیشتر تولید را مدنظر قرار داده اند.

    جعفری با بیان اینکه افزایش تولید عربستان تابع رشد اقتصادی کشورهای در حال توسعه است و همچنین تولید کشورهایی که منابع شان رو به اتمام است، افزود: در حال حاضر باید ببینیم اتفاقات اقتصادی در دنیا به چه سمتی پیش می رود مسئله اینکه خیلی از کشورهایی که الان تولید کننده نفت هستند طی دوره 10 ساله تولیدکننده نخواهند بود و عمر ذخایر نفتی شان تمام می شود اما آنچه مسلم است سعودی ها بدنبال مدیریت بازار نفت هستند و حاضرند نفت را با قیمت ارزانتر بفروشد اما مدیریت آن را در دست داشته باشند.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها