عصر خودرو

عبدالرضا شیخان در گفت وگو با «عصربازار» اعلام کرد:

حمایت های دولت گره گشای مشکلات صنعت سیمان

عصر بازار- انجمن صنفی کارفرمایان سیمان اقداماتی برای بهبود وضعیت شرکتهای سیمانی انجام داده است. از جمله درخواست تخصیص خط اعتباری به واحدهای تولیدی سیمان و ارائه راهکارهایی برای افزایش تقاضا و افزایش ساخت و ساز از دولت داشته است که علاوه بر رونق بخشیدن به حوزه سیمان تاثیر بسزایی در سایر صنایع ساختمانی خواهد داشت.

حمایت های دولت گره گشای مشکلات صنعت سیمان
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۲ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۰:۳۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار»، در این باره گفت و گویی با عبدالرضا شیخان دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان انجام شده است که در ادامه میخوانید.

    درخواستی که از سوی انجمن صنفی کارفرمایان در خصوص تخصیص خط اعتباری به کارخانه های سیمان به دولت ارائه شده بود، در چه مرحله ای است؟ این اعتبارها در چه حوزه ای به کار گرفته میشود؟

    درخواست انجمن صنفی کارفرمایان سیمان از وزارت صنعت، معدن و تجارت مبنی بر تخصیص اعتبار به واحدهای تولیدی سیمانی برای دو منظوراستفاده میشود. تامین برق مصرفی کارخانه ها تا 5 میلیارد تومان به صورتی که واحدهای تولیدی سیمان مجوز استفاده از برق را تا 5 میلیارد تومان داشته باشند و پس از استفاده، هزینه برق مصرفی را پرداخت کنند. همچنین جهت تامین سوخت مصرفی کارخانه ها اعتبار 10 میلیارد تومانی تخصیص داده شود. با توجه به کمبود نقدینگی به وجود آمده در این واحدهای تولیدی این امر میتواند به افزایش تولید و تنفس کارخانه ها کمک شایانی کند. در حال حاضر منتظر مصوبه هیئت دولت هستیم، تا پس از تصویب این مصوبه سایر اقدامات انجام پذیرد. شایان ذکر است حمایت های دیگری از سوی دولت لازمه تداوم تولید این واحدها است. این حمایت ها میتواند از طریق تنفس یکساله برای باز پرداخت تسهیلات دریافتی از سوی بانک ها باشد، افزون بر این دریافت اقساطی مالیات از کارخانه ها کمک شایانی به این صنعت میکند.

    کاهش شدید تقاضا و تولید مازاد سیمان مشکلی است که در دوران رکود اقتصادی، شرکتها با آن درگیر هستند. برای این مساله چه راهکارهایی در نظر گرفته اید؟

    طبق آمارهای منتشر شده از سوی شرکت های سیمانی، بازار در اردیبهشت ماه حرکت صعودی خود را آغاز کرده است. از سوی دیگر سیاست هایی که از سوی دولت در جهت افزایش ساخت و ساز و ارائه تسهیلات در جهت خرید واحدهای مسکونی اعمال شده، راهکار مناسبی برای بهبود بسیاری از صنایع وابسته به صنعت ساختمان به شمار میرود. این در حالی است که افزایش قیمت نفت، اقدامات دیپلماسی دولت در جهت افزایش مراودات با سایر کشورها، به بهبود شرایط صادراتی کشور کمک میکند و رونق در صادرات سیمان نیز میسر میشود.

    مشکلات صادرات سیمان به عراق در چه مرحله ای است؟ با توجه به این که عمده سیمان تولید شده در غرب کشور به عراق صادر میشد، آیا تعاملی برای از سرگیری صادرات به این کشور داشته اید؟

    کشور عراق با افزایش تعرفه ورود سیمان ایرانی به عراق روند صادرات شرکت های سیمانی را دشوار کرد و پس از آن، مشکلات امنیتی موجود در این کشور واردات سیمان را از تمام کشورها ممنوع کرد. طی تعاملاتی که با سران اقتصادی این کشورانجام دادیم، مقرر شد پس از دریافت مجوز واردات، سیمان ایرانی در اولویت خریدهایشان باشد. همچنین قرار است تعرفه مطلوبی برای واردات سیمان ایرانی در نظر گرفته شود. در این راستا طبق دستوری که وزیر صنعت، معدن و تجارت ابلاغ کرد، نشستی با معاون وی داشتیم. در این جلسه مشکلات مربوط به صادرات سیمان مورد بررسی قرار گرفت و بسیاری از آنها رفع شد.

    وضعیت شرکتهای سیمانی در بورس اوراق بهادار را چگونه ارزیابی میکنید؟

    با توجه به اینکه در فصل برگزاری مجامع هستیم و وضعیت مالی شرکتها، مشخص شده است آمارها و اطلاعات منتشر شده در مجامع نشان دهنده شرایط مناسب شرکتها و وضعیت رو به بهبود این صنعت است. افزون بر این بازنگری قیمتها در تیر ماه که از سوی انجمن اعمال میشود، میتواند بسیار تاثیر مثبتی روی بازار بگذارد. از این رو وضعیت شرکتهای سیمانی در بورس بهبود مییابد و سهامشان به قیمت مطلوب باز میگردد.

    آیا سیاستهایی که از سوی دولت در قالب اعطای تسهیلات با نرخ سود کم در جهت رفع نیاز مسکن و افزایش ساخت و ساز صورت گرفته است، میتواند رونق را به صنعت سیمان باز گرداند؟

    اعطای تسهیلات بسیار اثربخش خواهد بود. درصورتی که این تسهیلات با نرخ بهره پایین پرداخت شود، تقاضا را به حد مناسب میرساند که این امر افزایش ساخت و ساز را در بر خواهد داشت و در نهایت به رونق این بخش می انجامد.

    علاوه بر این اقداماتی میتواند از سوی دولت انجام گیرد تا کمکی برای تسریع در بهبود شرایط باشد. به عنوان مثال جاده هایی با مصالح بتنی که هم مقاومت بالا و عمر طولانی تری دارد، احداث شود. علاوه بر این نوسازی بافتهای فرسوده که منجر به افزایش ساخت و ساز میشود نیز میتواند راهکار مناسبی برای افزایش تولید در بازار صنعت ساختمان و صنایع متعدد وابسته به آن باشد.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها