عصر خودرو

تاخت و تاز گاز در بازار انرژی دنیا;

سلطنت گاز کی به پایان می رسد؟

عصر بازار- سازمان بین المللی انرژی در گزارشی پیش بینی کرده که مصرف گاز بعد از سال ۲۰۱۷ به دلیل افزایش دوباره قیمت نفت کاهش می یابد.

سلطنت گاز کی به پایان می رسد؟
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۲ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از خبرآنلاین، سالها گاز  شبیه "سوخت پل "عمل کرده است؛ منبعی از  نسل الکتریسیته که می تواند جایگزینی برای سوخت های فسیلی دیگر باشد.  وقتی که گاز طبیعی می سوزد حدود نیمی از دی اکسید کربن کمتر از دیگر سوخت های فسیلی مثل نفت یا ذغال سنگ به هوا می فرستد.همین دلیل می تواند آلترناتیوی باشد که گاز طبیعی آسیب های کمتری به محیط زیست وارد می کند.

    با این وجود  حامیان محیط زیست انتقاد می کنند و می گویند، گاز طبیعی اگرچه تمیز تر از کربن است،اما هنوز یک سوخت فسیلی است که هوا را آلوده می کند،هرچند سوخت سبز نامیده شده است. علاوه بر آن این آنها برای انی ایده که این سوخت، "سوخت پل" نیست ،دلایل دیگری هم دارند، سرمایه گذاری میلیارد دلاری برای احداث خط لوله که محیط زیست را تخریب می کند و البته پالایش گازها.

    سازمان بین المللی انرژی در گزارشی از وضعیت تولید گاز طبیعی در دنیا اعلام کرده که  در پروژه های توسعه گاز طبیعی و برنامه هایی که  در بازار انرژی در آمریکا قرار است بین 2015 تا 2021 اجرا شود،نقش گاز طبیعی پررنگ تر شده است.در حال حاضر گاز  بیشتر از هر زمانی مصرف می شود.با این حال این سازمان پیش بینی کرده، اما به تدریج مصرف گاز رو به رکود می گذارد،به چند دلیل:

    اول اینکه، تقاضای انرژی راکد است و رشد نکرده؛  مصرف کننده ها به همه انرژی ها نیاز دارند و اگر لوازم یا خانه ها شروع به مصرف بیشتر کنند،تولید گاز کارآمد می شود.

    دوم، وقتی مصرف کاهش یابد،چه انرژی جایگزین آن خواهد شد؟ سازمان بین المللی انرژی پیش بینی کرده که  تا سال 2021 مصرف انرژی برق تولیدی از باد و خورشید بیشتر از گاز می شود.

    سومین عامل جایگزینی گاز طبیعی به جای سوخت های فسیلی، در چارچوب عرضه و تقاضا در بازار است.یعنی به محض اینکه قیمت نفت کاهش می یابد،تقاضا به سمت گاز سوق داده می شود. اما این چرخش هیچ گار ماندگار نبوده است. قرار است باد و خورشید جای گاز طبیعی را بگیرد.

    توسعه از طریق انرژی خورشید و باد با یارانه هایی که در پایان این دهه اختصاص داده شد،نشان می دهد که گاز هم نمی تواند انرژی مطمئنی باشد.

    قیمت نفت دارد به جای اول برمی گردد.در دوره ای گازهای همراه، گاز طبیعی و گاز مایع وضعیت خوبی در بازار داشتند.بخشی از این گازها همراه با نفت در حفاری ها بدست می آمد. اما هزینه استخراج هنوز بالاست.انتظار تولید کنندگان نفت بازگشت قیمت ها به بیش از 80 دلار بعد ازسال  2017 است که بازار به تعادل برسد. تا آن زمان گاز طبیعی در بازار به تاخت و تاز خواهد پرداخت،اما به شرطی که انرژی های تجدید پذیر جای آن را نگیرد.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها