عصر خودرو

قیمت فولاد در مسیر نزولی قرار گرفت

عصر بازار- قیمت فولاد و سنگ‌آهن در کشور وابستگی زیادی به قیمت‌های جهانی دارد. از سوی دیگر قیمت این مواد معدنی در بازار ایران تحت تاثیر اقتصاد کشور چین به عنوان بزرگترین مصرف‌کننده، اقتصاد داخلی و همچنین نرخ ارز بستگی دارد.

قیمت فولاد در مسیر نزولی قرار گرفت
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۲ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۹:۵۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از دنیای معدن، در سال‌های گذشته به دلیل رکود حاکم بر اقتصاد کشور، فولاد بسیار کمی مورد استفاده قرار می‌گرفت و از آنجایی که ماده اولیه تولید فولاد، سنگ‌آهن است، این ماده نیز با کاهش مقدار تقاضا روبه‌رو شده بود. در نتیجه کاهش ساخت‌وساز و عملیات‌های عمرانی فولاد بسیار زیادی در انبارها انباشته و میزان فروش این گروه با کاهش بسیار زیادی روبه‌رو شد.
    اما این روند از ابتدای سال 95 اندکی تغییر پیدا کرد. به این ترتیب به دلیل ایجاد چشم‌انداز مثبت اقتصادی در بازارهای بین‌المللی، به سبب امیدواری نسبت به بهبود اقتصاد چین، قیمت‌های جهانی اندکی افزایش یافت و به تبع آن قیمت این مواد در داخل کشور نیز با افزایش روبه‌رو شد اما در پایان معاملات هفته گذشته، قیمت هر تن سنگ‌آهن با عیار 62 درصد به محدوده 48 دلار کاهش یافت. در حال حاضر قیمت سنگ‌آهن نسبت به ابتدای سال جدید میلادی تنها 5درصد افزایش یافته است و این ریسک وجود دارد که همین میزان افزایش نیز از میان برود زیرا عواملی که در ماه‌های نخست امسال سبب رشد قابل ملاحظه قیمت‌ها شد اکنون از میان رفته‌اند. دو ماه پیش قیمت سنگ‌آهن به 70 دلار در هر تن رسید اما ماه گذشته قیمت‌ها 24 درصد کاهش یافت که بیشترین کاهش ماهانه در 5 سال اخیر بود.


    پیش‌بینی آینده قیمت‌های جهانی
    برخی تحلیلگران با اشاره به تغییراتی که در شرایط بازار سنگ‌آهن خام مورد استفاده در تولید فولاد ایجاد شده پیش‌بینی کرده بودند قیمت‌ها در مسیر کاهش حرکت خواهد کرد. در چند ماه نخست امسال، بروز نشانه‌هایی از رشد تقاضا در چین سبب رشد سفته‌بازانه قیمت‌ها شد. البته میزان تقاضا واقعا رشد کرد اما نه به میزانی که سبب افزایش شدید قیمت‌ها شود. رشد قیمت‌ها پس از اعمال نظارت‌های قانونی بر دادوستدها در چین و افزایش عرضه، معکوس شد و شاهد افزایش قابل ملاحظه موجودی سنگ‌آهن در بنادر چین بودیم.
    برخی از کارشناسان عقیده دارند که امسال نیز قیمت سنگ‌آهن کاهش یابد، بنابراین در صورتی که این پیش‌بینی محقق شود، امسال برای چهارمین سال پی‌درپی قیمت‌ها کاهش خواهد یافت. در سال‌های 2013، 2014 و 2015میلادی قیمت سنگ‌آهن به دلیل افزایش عرضه از سوی شرکت‌های بزرگ تولیدکننده سنگ‌آهن و ضعف اقتصاد چین کاهش یافت. در ماه دسامبر سال پیش قیمت هر تن سنگ‌آهن به 38. 3 دلار رسید.


    مازاد عرضه
    بانک گلدمن ساکس هشدار داده که بازار جهانی سنگ‌آهن با مازاد عرضه مواجه است زیرا شرکت‌های عرضه‌کننده بر عرضه خود می‌افزایند. هزینه تولید سنگ‌آهن برای این شرکت‌ها پایین‌تر از قیمت کنونی این ماده خام است و به همین دلیل می‌توانند به تولید ادامه دهند.
    از دید تحلیلگران این بانک قیمت سنگ‌آهن در 3ماهه پایانی امسال میلادی به 38 دلار کاهش خواهد یافت. در کل در امسال میلادی متوسط قیمت‌ها 46 دلار پیش‌بینی شده است. هفته پیش ذخیره سنگ‌آهن در بنادر چین به بالای 100 میلیون تن رسید که بالاترین میزان از پایان سال 2014میلادی است. این ذخایر در 8 ماه از 9 ماه اخیر افزایش یافته و این درحالی است که در حال حاضر در آستانه کاهش فصلی تقاضا برای فولاد در چین قرار داریم.
    دو ماه پیش قیمت فولاد و سود شرکت‌های تولیدکننده این ماده خام در چین افزایش یافت و آنها تولیدات خود را افزایش دادند اما از آن زمان تاکنون شرایط بازار تغییر کرده است. در ماه گذشته میلادی ذخیره فولاد در انبار کارخانه‌ها افزایش یافته و میزان تولید کاهش پیدا کرده است. تحلیلگران گروه بانکی استرالیا و نیوزیلند می‌گویند تردیدی وجود ندارد که فعالیت‌ها در بخش فولاد چین کاهش یافته و دلیلی برای معکوس شدن این شرایط وجود ندارد.

     


    مزیت ایران در سنگ‌آهن
    در این باره یکی از کارشناسان ارشد بازار سرمایه معتقد است، سودآوری صنعت فولاد به دلیل افت قیمت کمودیتی‌ها در کل دنیا تا حدودی کاهش یافته و به تبع آن از ارزش ذاتی آنها هم کاسته شده است.
    محمدعلی احمدزاده اصل  با اشاره به اینکه کشور ما مزیتی برای صنعت فولاد ندارد، بیان کرد: ایران در صنعت فولاد مزیتی ندارد و همه مزیت‌ها در صنعت بالادستی یعنی سنگ‌آهن است و در این سال‌ها هم این صنعت بیشتر تحت تاثیر قیمت سنگ‌آهنی‌ها قرار گرفته و روند نزولی را طی کرده است.
    این کارشناس ارشد بازار سرمایه با اشاره به اینکه صنعت فولادسازی ارزش دارایی‌های بسیار زیادی دارد، بیان کرد: در حال حاضر اگر فردی به این صنعت وارد شود، باید تنها دارایی‌های آن ارزش‌گذاری شود، زیرا در سال‌های اخیر به دلیل تحریم‌های بین‌المللی صنایع فولادی از فناوری روز دنیا استفاده نکرده‌اند و فعالیت مناسبی نداشته‌اند.
    وی به وضعیت شرکت‌های فولادی در سال95 اشاره کرد و گفت: وضعیت فولادسازان در سال 95 تغییر چندانی نسبت به سال 94 نداشته است و چندان مطلوب نیست. از سوی دیگر میزان سودهایی که این شرکت‌ها تاکنون به‌دست آورده‌اند نیز به اندازه‌ای نبوده که بتواند در بازار سرمایه اثرگذار باشد.
    احمدزاده اصل ورود سرمایه‌گذاران خارجی صنعت فولاد را مفید ارزیابی کرد و گفت: در پساتحریم و با جذب سرمایه‌ها و منابع خارجی علاوه بر ورود نقدینگی مناسب به این بازار، باید شرایط به گونه‌ای باشد تا فناوری‌های نوین نیز به این صنعت وارد شود و صنعت فولاد خود را احیا کند.


    سخن آخر...
    به طور کلی هنگامی که محصولات فولادی با افت فروش روبه‌رو شوند، به طور قطع میزان سودآوری این گروه نیز کاهش می‌یابد و در نتیجه قیمت سهام آنها نیز در بازار سرمایه روند نزولی را تجربه خواهد کرد. در حال حاضر اقتصاد کشور درگیر رکود بسیاری شده است اما در صورتی که رکود اقتصادی در کشور کاهش یابد و حجم و تناژ فروش محصولات نسبت به سال گذشته افزایش پیدا کند، به طور قطع روی قیمت این محصولات اندکی اثرگذار خواهد بود اما با توجه به شرایط جهانی، به نظر نمی‌رسد این بازار امسال هم بتواند از رونق نسبی برخوردار شود.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها