عصر خودرو

نگاهی به مهم ترین رویدادهای تالار نقره ای؛

یک هفته با بورس کالا

عصر بازار- طی هفته گذشته رویدادها و اظهار نظرهای گوناگونی پیرامون بورس کالای ایران بود که در این گزارش مروری داریم بر این رویدادها.

یک هفته با بورس کالا
نسخه قابل چاپ
جمعه ۲۱ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۴:۲۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از بورس کالای ایران، رویدادهای هفته گذشته بور کالا به شرح زیر می باشد:

    راه اندازی بازارگواهی سپرده ارزی در مرحله صدور مجوز‌های نهایی

    به گزارش «پایگاه خبری بورس کالای ایران»، مدیرعامل بورس‌کالا از راه‌اندازی بازار گواهی سپرده ارزی پس از صدور موافقت‌های نهایی بانک مرکزی و سازمان بورس خبر داد و تأکید کرد: بازار گواهی سپرده ارز خطرات مبادلات ارزی را کاهش می‌دهد.

    گواهی‌های سپرده که ابزار‌های جدیدی برای انجام معاملات ثانویه هستند این روز‌ها با استقبال زیادی در دنیا مواجه شده‌اند، این ابزار جای خود را در بورس کالای ایران نیز باز کرده است. به تازگی با انجام بررسی‌هایی از سوی کمیته فقهی سازمان بورس معاملات گواهی سپرده ارز هم بلامانع تشخیص داده شده است.این معاملات همراستا با انجام معاملات آتی ارز صورت می‌گیرد و منجر به آن خواهد شد که تجارت ارز در ایران نسبت به گذشته آسان‌تر شود.

    گردش معاملات بورس کالا 5 تا 7 درصد تولید ناخالص داخلی

    بورس کالای ایران در مقایسه با سایر بورس های کالایی منطقه از لحاظ حجم و ارزش معاملات در جایگاه دوم قرار دارد و طی سال های اخیر گردش معاملات این بورس بین 5 تا 7 درصدGDP (تولید ناخالص داخلی) کشور را تشکیل داده است.

    دکتر حامد سلطانی نژاد مدیرعامل بورس کالای ایران با بیان مطلب فوق در  نشست اعضای شورای سیاستگذاری سمپوزیوم بین المللی روابط عمومی که روز دوشنبه گذشته در بورس کالای ایران برگزار شد ، گفت: جایگاه دوم بورس کالای ایران در منطقه، یک افتخار ملی برای تمام مسوولان و افرادی که طی سال های قبل مقدمات راه اندازی بورس کالا در ایران را فراهم کرده اند به شمار می رود که امیدوارم با سرعت بیشتری در مسیر رشد و توسعه بورس کالا در بعد داخلی و بین المللی قدم برداریم.

    دستور وزیر صنعت برای عرضه مستمر ورق فولادی در بورس کالا

    بر اساس دستور وزیر صنعت هر سه تولیدکننده ورق فولادی باید محصول خود را در بورس کالا به قیمت متعادل برابر با قیمت های جهانی عرضه کنند که این کار می تواند موجب کاهش قیمت های کنونی شود.

    امیر کاوه دبیر سندیکای تولیدکنندگان لوله و پروفیل فولادی  گفت: وزیر صنعت، معدن و تجارت دوازدهم خردادماه در نشستی موضوع درخواست اعضای این تشکل را برای تامین ورق مورد نیاز بررسی کرد و شانزدهم خردادماه در نامه ای به تولیدکنندگان ورق فولادی دستور داد در این زمینه اقدام کنند.

    وی با بیان اینکه بر اساس نامه وزیر صنعت، این سهمیه فقط برای اعضای این سندیکا تعیین شده است، افزود: طبق صورتجلسه تنظیم شده، معاون امور معادن و صنایع معدنی وزارتخانه موظف است برنامه تولید سه شرکت فولاد مبارکه با دست کم یک میلیون تن، نورد و لوله اهواز به میزان 500 هزار تن و مجتمع گیلان به اندازه 500 هزار تن را اعلام و ماهانه میزان تولید و فروش را پایش کند.

    دامداران می توانند با قیمت عمده از بورس کالا جو بخرند

    حجم عرضه جو در بورس کالای ایران به دلیل قرار داشتن در فصل برداشت طی دو سه هفته آینده در حال افزایش است. حسن رضایی پور، مدیرعامل کارگزاری اقتصاد بیدار با بیان این مطلب گفت: با افزایش حجم عرضه جو در بورس کالا، تقاضای خریداران نیز رو به رشد خواهد رفت و شاهد رونق معاملات تالار محصولات کشاورزی خواهیم بود.

    وی در ادامه افزود: در حال حاضر عرضه و تقاضا نسبت درستی با هم ندارند، اما با توجه به اینکه طبق قانون بایدعرضه جو و ذرت در بورس کالای ایران انجام شود و با وجود افزایش عرضه ها به دلیل قرار داشتن در فصل برداشت، طرفین عرضه و تقاضا باید برروی قیمت به توافق برسند چراکه بورس کالا محل کشف واقعی محصولات است.

    کلیات روش جدید فروش آهن در بورس کالا

    جلسه اخیر کمیته فقهی به موضوع گواهی سپرده کالا و ارز و همچنین اوراق مجوز واردات عرضه و صادرات کالا مربوط بود که هر دو موضوع نهایی و به امضاء اعضای کمیته فقهی رسید.

    پیره درباره دستور بعدی کمیته فقهی توضیح داد: بررسی فرایند جدیدی برای معامله آهن در بورس کالا دستور بعدی جلسه کیته بود که مطابق این فرایند جدید، قیمت تئوریک مبنایی برای فروش و معامله آهن قرار می گیرد.

    مجید پیره، کارشناس مالی و مطالعات اسلامی سازمان بورس و اوراق بهادار با بیان خبر فوق گفت: در خصوص موضوع نخست، کمیته فقهی با انتشار و معامله گواهی سپرده کالایی موافقت کرد و معامله آن را با رعایت شرایط عقد بیع صحیح دانست، همچنین کمیته با انتشار گواهی سپرده کالایی برای ارزهای خارجی نیز موافقت کرد و آنرا صحیح دانست

    پیره با بیان اینکه این طرح به عنوان الگوی جدیدی برای فروش محصولات آهن است، درباره مزیت این روش نسبت به روش های گذشته گفت: مزیت این روش حذف برخی از فعالیت های دلالی و کسب سود در بازار واسطه گری آهن است البته این فعالیت های واسطه گری ارتباطی با سود شرکت های عرضه کننده کالا در بورس کالا نداشته و صرفاً در اختیار واسطه ها قرار می گرفته است.  وی در پایان خاطر نشان کرد: واسطه ها از محل مابه التفاوت وزنی شاخه های آهن کسب سود می کردند یعنی بعد از فروش آهن اشخاص واسطه با وزن کردن بسته ها از محل مابه التفاوت وزنی آنها کسب سود می کردند که رقم ناچیزی است ولی در مجموع سود قابل توجهی را نصیب دلالان می کرد که در روش جدید از مقدار فعالیت های دلالی کاسته می شود.

    بورس کالا، فساد در بخش پتروشیمی را از بین برده است

    عضو اتحادیه صادرکنندگان فرآورده های نفت، گاز و پتروشیمی گفت: فعالیت بورس کالای ایران در بخش پتروشیمی سبب شده تا ظرفیت ها، قیمت، دریافت و پرداخت ها مشخص شده و به صورت شفاف آمار معاملات ذکر شود تا فساد در حوزه پتروشیمی از بین برود.

    حمید حسینی با بیان این مطلب به خبرگزاری تسنیم گفت: بحث چگونگی عرضه پتروشیمی ها در بورس در حال بررسی است و بعید می دانم این شورا که وظیفه اصلی اش گسترش رقابت در فضای معاملات است، تن به خروج پتروشیمی ها از بورس کالا دهد.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها