عصر خودرو

بررسی تاثیر دو اقتصاد بزرگ بر بازار فلزات؛

سنگینی سایه دلار بر بازارهای کالایی

عصر بازار- فلزات پایه با خاطره خوشی ماه می را سپری نکردند، چراکه در این ماه ترمز افزایش قیمت ها کشیده شد و در مجموع عملکرد بیشتر فلزات کاهشی بود.

سنگینی سایه دلار بر بازارهای کالایی
نسخه قابل چاپ
جمعه ۲۱ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۲:۵۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار»، پیش بینی ها نشان می دهد که دو شاخص رسمی و «کایکسین» مدیران خرید چین در ماه می مشابه با ماه آوریل یا کمتر از آن باشد، چراکه قیمت های فولاد و فلزات غیرآهنی از اواخر آوریل رو به کاهش گذاشت. بر این اساس، مس بعد از اینکه در آوریل 2016 عملکرد نسبتا مناسبی از خود به نمایش گذاشت، دوباره در ماه می روند نزولی را در پیش گرفت. قراردادهای سه ماهه مس LME در ماه می با افت حدود 8 درصدی روبه رو شد. همچنین آلومینیوم و روی نیز در این ماه به ترتیب با افت 7 و 5.6 درصدی مواجه شدند. قیمت سنگ آهن معیار نیز به دلیل افت قیمت فولاد در چین، کاهش 15 درصدی را در ماه می تجربه کرد، در حالی که قیمت فولاد در آمریکا به لطف تعرفه ها افزایش یافت.

    نرخ بهره آمریکا

    تصمیم «فدرال رزرو» برای افزایش نرخ بهره از جمله مسائلی بوده که همواره بر روند بازار فلزات در ماه ژوئن سایه افکنده است و این گونه تصمیم ها تا حدود زیادی به عملکرد اقتصاد این کشور بستگی دارد.

    فروش وسایل نقلیه در آمریکا از ابتدای 2016 تاکنون قوی بوده است. فروش خودروهای سبک در ماه آوریل به 17 میلیون و 300 هزار دستگاه افزایش یافت. البته با توجه به خلق و خوی این بازار به نظر می رسد بازار یکنواختی را شاهد باشیم. در زمینه ساخت و ساز در این کشور نیز می توان گفت، ساخت و سازها در آوریل با رشد 6.6 درصدی به یک میلیون و 200 هزار واحد رسید.

    بنابراین هر چه داده های اقتصاد آمریکا قوی تر شود، این موضوع می تواند انتظارات افزایش نرخ بهره توسط «فدرال رزرو» را بالا ببرد. بهبود پیش بینی ها از اقتصاد آمریکا از یک سو و برخی گمانی زنی ها از مقامات «فدرال رزرو» مبنی بر افزایش نرخ بهره از سوی دیگر سبب تقویت دلار در هفته های اخیر شد.

    نمودار 1- دلار در برابر مس سه ماهه LME

    قیمت کالاها با دلار دارای ارتباط معکوس است و زمانی که دلار تقویت می شود، قیمت کالاها کاهش می یابد. به عبارت دیگر وقتی کالایی بر مبنای دلار قیمت گذاری می شود، تقویت این ارز می تواند کالا را برای دیگر ارزها گران کند.

    داده های اقتصادی چین

    کارشناسان معتقدند در صورتی که آمارهای منتشر شده از چین از روند مناسبی نسبت به پیش بینی ها برخورد نباشد، این موضوع می تواند قیمت فلزات را در ماه ژوئن تحت فشار قرار بدهد.

    از زمانی که چین به بزرگ ترین مصرف کننده فلزات جهان تبدیل شده، ارزیابی تقاضای این کشور برای سرمایه گذاران اهمیت پیدا کرده است. بخش خودروهای سواری در چین طی چهار ماهه نخست 2016 شاهد فروش 7 میلیون و 400 هزار دستگاه بوده که از نظر سالانه رشد 6.6 درصدی داشته است. با این وجود، شاخص مدیران خرید چین(PMI) از 50.2 در ماه مارس به 50.1 در آوریل افت داشت.

    فضای در حال ساخت توسط شرکت های توسعه املاک چین در چهار ماهه نخست 2016 با رشد 5.8 درصدی مواجه شد که این رقم مشابه سه ماهه نخست امسال بود. همچنین فروش ملک در چین طی چهار ماهه نخست امسال با رشد 55.9 درصدی همراه بود و ساخت و سازهای جدید سرانجام بعد از رکود دو سال اخیر در چهار ماهه نخست امسال، رشد 21.4 درصدی را تجربه کرد.

    در عین حال سرمایه گذاری روی دارایی های ثابت طی چهار ماهه نخست 2016 با رشد 10.5 درصدی مواجه شد و هرچند آمارهای ساخت و ساز و سرمایه گذاری های مرکب به پیش بینی ها دست نیافتند، اما بد هم نبودند.

    نمودار 2- آغاز روند ساخت و سازهای جدید در چین

    * پرویز امانیان، هلدینگ آتیه اندیشان مس

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها