عصر خودرو

بازار نفت به تعادل رسیده است

عصر بازار- به عقیده تحلیلگران بازار جهانی نفت به لطف رشد قوی مصرف سوخت و مجموعه اختلالات به وجود آمده در عرضه نفت کشورهای تولید کننده، به نقطه توازن بازگشته است.

بازار نفت به تعادل رسیده است
نسخه قابل چاپ
جمعه ۲۱ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۲:۳۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از تسنیم، به نظر می رسد که بازارهای جهانی نفت به لطف رشد قوی مصرف سوخت و مجموعه اختلالات به وجود آمده در عرضه نفت کشورهای تولید کننده، به نقطه توازن بازگشته است.

    افزایش مصرف سوخت ارزان توسط رانندگان در آمریکا و برخی اقتصادهای نوظهور بزرگ نظیر هند و مکزیک، به افزایش تقاضای جهانی نفت به میزان بیش از 1.4 میلیون بشکه در روز در سال 2016 کمک خواهد کرد.

    میزان مصرف قبلا در سال 2015، 1.8 میلیون بشکه در روز افزایش یافته بود و پیش بینی شده بود که در سال بعد بیش از یک میلیون بشکه دیگر رشد داشته باشد و قوی ترین و پایدارترین رشد تقاضا از زمان بحران مالی را به ثبت برساند.

    در قسمت عرضه، انتظار می رود تولید نفت آمریکا بین سال های 2015 و 2016 به میزان 700 هزار بشکه در روز کاهش یابد.

    به علاوه، اختلال در عرضه نفت کشورهای لیبی، نیجریه، ونزوئلا و کانادا به بیش از 3 میلیون بشکه در روز رسیده است. البته  اختلالات کمتری نیز در برخی کشورهای دیگر گزارش شده است.

    هرچند حجم ذخایر نفت خام و سوخت کشورها بعد از مازاد عرضه سال های 2014 و 2015 به شکل غیر معمولی بالاست، اما حجم این ذخایر دیگر افزایش نمی یابد.

    تغییر وضعیت بازار از حالت مازاد عرضه به حالت توازن در رابطه بین قیمت های نفت تحویل فوری و تحویل در آینده نیز مشخص است.

    به طور کلی، دوره های مازاد عرضه و افزایش حجم ذخایر با  تفاوت قیمت بین تحویل فوری و تحویل در آینده نفت همراه است، به نحوی که نفت تحویل فوری نسبت به نفت تحویلی در ماه های آینده ارزان تر است.

    تقاضای بالا و کاهش حجم ذخایر نیز که مشخصه نزدیک شدن بازار به تعادل است، معمولا با افزایش قیمت نفت تحویل فوری نسبت به نفت تحویل در آینده همراه است.

    در طی 6 ماه گذشته، شکاف قیمت بین نفت تحویل فوری و تحویل در آینده برنت و وست تگزاس اینترمدییت به میزان قابل توجهی کاهش یافته و نشان دهنده نزدیک شدن بازار به نقطه تعادل است.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها