عصر خودرو

امید سهامداران بورس به فصل مجامع

عصر بازار- سیاست تقسیم سود شرکت‌ها، مساله‌ای است که هیات مدیره شرکت‌ها با توجه به میزان رشدی بودن و چشم‌آنداز آتی شرکت، آن را تعیین می‌کنند .

امید سهامداران بورس به فصل مجامع
نسخه قابل چاپ
جمعه ۲۱ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۸:۴۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از اقتصادنیوز، ایمان مقدسیان در رابطه با این موضوع که سود شرکت‌ها میان سهام‌داران تقسیم شود بهتر است یا اینکه این سودها درون شرکت‌ها باقی بماند؟ گفت: اینکه سیاست تقسیم سود شرکت‌ها حداکثری باشد یا خیر، مساله‌ای است که هیات مدیره شرکت‌ها با توجه به میزان رشدی بودن و چشم‌آنداز آتی شرکت، آن را تعیین می‌کنند. اگر شرکتی بحث توسعه‌ای داشته باشد یعنی زمانیکه شرکتی یک نموداری دارد که متکی به آن است، در مرحله‌ای شروع به کار می‌کند و در وضعیت رشد قرار دارد و می‌تواند بازارهایی که به آن دسترسی دارد را افزایش دهد؛ قطعا این شرکت در مراحل رشد خود نیازمند نقدینگی بسیار زیادی است که این نقدینگی می‌‌تواند در سا‌ل‌‌های آینده باعث افزایش سود شرکت‌ها شود. در این نمونه از شرکت‌ها، اگر تقسیم سود صورت نگیرد و خرج امور توسعه‌‌ای شرکت‌ها شود، مناسب‌تر است. اما در بعضی موارد شرکت‌ها که وارد دوره بلوغ شده‌اند و بیشتر از این نمی‌توانند بازاری را تصرف کنند، از این رو می‌توان گفت‌ نیازی به نگه‌داری این سودها درون شرکت‌ نیست و این شرکت‌ها می‌توانند سودهای خود را به صورت حداکثری میان سهام‌داران تقسیم کنند.

    این کارشناس بازار سهام اظهار کرد: در مجموع گاهی مجامع به این دید دنبال می‌شوند که در این فصل تقسیم سود بالایی انجام می‌شود؛ به این معنی که یک ماه مانده به زمان مجمع، در آنجا شرکت کنیم. مجمع dps بالایی را تقسیم می‌کند همین dps بالا کمک می‌کند تا با گرفتن سود تقسیمی، بازدهی افزایش یابد و بعد از مجمع وضعیت بهتری پیدا کنیم. البته این در صورتی است که نظرمان بر قیمت بازگشایی سهم بعد از مجمع نیز، مثبت باشد. به هرحال اگر با این دید به فصل مجامع نگاه کنیم، شرکت‌هایی مورد توجه قرار می‌گیرند که سود تقسیمی بالایی دارند. معمولا هم این شرکت‌ها از p/e های پایین برخوردارند.

    او گفت: اما نمی‌توان از این دید به همه شرکت‌ها نگاه کرد. مثلا گروه خودرو؛ این گروهp/e های بالا دارند و آنهایی که سوددهی دارند (عمده آنها سوددهی ندارند)، به خاطر زیان‌های انباشته‌هایی که سال‌های پیش داشتند قادر به تقسیم سود نیستند. بعضی‌ شرکت‌ها نیز، مثل ایران‌خودرو که سود تقسیمی دارند، سود تقسیمی قابل توجهی ندارند. از این رو در این گروه سود تقسیمی نمی‌تواند، ملاک رفتن به مجمع باشد و وجود اخبار مثبتی که این شرکت‌ها در رابطه با قراردادهای جدیدی که با شرکا و سرمایه‌گذاران خارجی منعقد کرده‌اند و برنامه‌های جدی برای یک سال آتی آنها در مجمع تعریف می‌شود.

    این فعال بازار سهام معتقد است: اگر با این نگاه به مجامع برخورد کنیم ممکن است گشایش‌هایی که بعد از برجام صورت گرفته، مورد توجه قرار بگیرد و بازار بر سهام مختلف بازار چنین نگاهی داشته باشد که یا باید قرارداد جدیدی بسته می‌شده یا باید محصول تازه‌ای تولید می‌شده، یا به هر عنوانی وضعیتی که تاکنون بوده دچار تغییر و تحول در جهت مثبت شود،‌ در غیر این صورت اصولا در فصل مجامع شرکت‌هایی که سود تقسیمی بالاتر و p/eپایین‌تر دارند، بیشتر مورد توجه بازار قرار داده می‌شوند، چرا که سهام‌دار به مجمع می‌رود که یک سود دریافت کند.

    مقدسیان افزود: به هرحال به نظر می‌رسد در چند ماه آینده، با مشخص شدن سمت‌و سوی خبرها که آیا شرکت‌ها می‌توانند اقدامات جدیدی را انجام دهند یا نه و مطلع شدن از اخباری که اطلاع داده نشده‌اند وضعیت بازار تحت تاثیر قرار بگیرد. مثلا اگر شرکتی بحث افزایش سرمایه دارد یا اینکه می‌خواهد محصولی را معرفی کند و در آینده آن را به تولید برساند و از محل آن محصول سود داشته باشد یا به بازارهای مختلف دسترسی داشته باشد، مباحث مهمی است.

    برچسب ها