عصر خودرو

طی هفته گذشته رخ داد؛

استقبال چشمگیر از چهارمین عرضه اولیه فرابورس ایران

بالاترین ارزش بازار در اختیار گروه شیمیایی‌ها

عصر بازار- فرابورس ایران معاملات خود در سومین هفته از خردادماه را با دادوستد ۲ هزار و ۱۹۷ میلیون ورقه بهادار به ارزش ۷ هزار و ۸۱۴ میلیارد ریال به پایان رساند که این ارقام نسبت به مدت مشابه سال قبل از رشد ۴۲ و ۲۱ درصدی حجم و ارزش مبادلات حکایت می‌کند.

استقبال چشمگیر از چهارمین عرضه اولیه فرابورس ایران
نسخه قابل چاپ
جمعه ۲۱ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۹:۲۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از  فرابورس ایران، هفته گذشته همراه با دادوستد انواع اوراق بهادار در بازارهای فرابورس، سهامداران روز چهارشنبه شاهد عرضه اولیه 230 میلیون سهم معادل 10 درصد از سهام هلدینگ نیروگاهی تابان هور در بازار اول نیز بودند که این عرضه با استقبال چشمگیر معامله‌گران آنلاین و در واقع رکوردشکنی مشارکت آنها در عرضه‌های اولیه همراه بود. این نماد تازه وارد که از این پس در نماد "وهور" شاهد معاملات آن در بازار اول خواهیم بود در جریان عرضه اولیه 1780 ریال کشف قیمت شد.
    در همین حال بازار اول فرابورس هفته گذشته روند روبه رشدی را در معاملات تجربه کرد به طوری که 371 میلیون سهم به ارزش 776 میلیارد ریال در این بازار مورد مبادله قرار گرفت که نسبت به هفته ماقبل رشد 92 و 77 درصدی حجم و ارزش مبادلات را نشان می‌دهد.
    هفته گذشته بازار دوم نیز همسو با روند رو به رشد بازار اول، با افزایش ارزش معاملات روبه‌رو شد به طوری که با معامله 359 میلیون سهم به ارزش 2 هزار و 703 میلیارد ریال، رشد 115 درصدی ارزش معاملات را در مقیاس هفتگی تجربه کرد.
    در بازار ابزارهای نوین مالی نیز صکوک، صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله و اوراق گواهی تسهیلات مسکن اگرچه با کاهش حجم و ارزش معاملات در مقایسه با هفته ماقبل روبه‌رو شدند، اما به ترتیب رشد 32، 1347 و 7 درصدی حجم معاملات را نسبت به مدت مشابه سال قبل در کارنامه عملکردی خود به ثبت رساندند. ضمن اینکه ارزش معاملات این ابزارهای مالی نیز با روند رو به رشدی در این بازه زمانی (نسبت به مدت مشابه سال 94) همراه شد.
    صکوک به‌عنوان یک اوراق بهادار اسلامی در حالی در سبد انتخاب سهامداران قرار گرفته که بررسی روند معاملات آن در بازار ابزارهای نوین مالی حکایت از استقبال بیش از پیش معامله‌گران از این ابزار تامین مالی نسبت به گذشته در فرابورس دارد.
    فلزات اساسی، صدرنشین صنایع فرابورسی
    بررسی معاملات صنایع فرابورسی در هفته قبل حکایت از پیشی گرفتن ارزش معاملات صنعت «فلزات اساسی» نسبت به سایر صنایع دارد به طوری که این گروه با ارزش معاملاتی بالغ بر 507 میلیارد ریال توانست سهم 24 درصدی از ارزش کل معاملات خُرد بازار سهام (اول، دوم و پایه) را به تفکیک گروه‌های صنعت به خود اختصاص دهد.
    در این میان گروه «بانک‌ها و موسسات اعتباری» و نیز «پالایشی‌ها» به ترتیب با سهم 23 و 16 درصدی در جایگاه دوم و سوم ایستادند.
    از طرفی بیشترین ارزش کل بازار به تفکیک صنایع در آخرین روز معاملاتی هفته قبل نیز در اختیار گروه محصولات شیمیایی و سپس فلزات اساسی قرار گرفت و این دو گروه به ترتیب با ارزش بازاری بالغ بر 223 هزار و 627 میلیارد ریال و 126 هزار و 199 میلیارد ریال، سهم 23 و 13.2 درصدی از ارزش کل بازار را در اختیار گرفتند.
    به هر ترتیب در آخرین روز کاری هفته شاخص کل فرابورس روی عدد 808 واحد ایستاد که نسبت به روز انتهایی هفته ماقبل افت 0.8 درصدی را نشان می‌دهد. ارزش بازار نیز در روز چهارشنبه به رقم 952 هزار و 682 میلیارد ریال رسید که نسبت به روز مشابه در هفته ماقبل با کاهش کمتر از 0.5 درصد روبه‌رو شد.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها