عصر خودرو

معاون ناشران و اعضای بورس اوراق بهادار تهران اعلام کرد:

جذابیت خدمات نهادهای مالی با معافیت اخیر مالیاتی

عصر بازار- معافیت مالیاتی اخیر، به طور مستقیم و غیرمستقیم بر بازار سرمایه تاثیر خواهد گذاشت.

جذابیت خدمات نهادهای مالی با معافیت اخیر مالیاتی
نسخه قابل چاپ
جمعه ۲۱ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۹:۲۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از سنا، معاون ناشران و اعضای بورس اوراق بهادار تهران با بیان این مطلب گفت: تاثیر مستقیم بخشنامه جدید این است که بالاخره، هزینه خدماتی را که نهادهای مالی در بازار سرمایه ارائه می کننند، کاهش می دهد و طبیعی است که این کاهش هزینه، به جذاب تر شدن خدمات کمک می کند و قطعا می تواند در میران عرضه این خدمات هم تاثیر مثبت بگذارد.

    سید روح اله حسینی مقدم درباره تاثیر غیرمستقیم این بخشنامه بر بازار سرمایه هم اظهار داشت: ابلاغیه جدید که از سوی سازمان امور مالیاتی به ممیزان مالیاتی ارائه شد، عملا تفاسیر متفاوت از قانون را از بین می برد و به صورت قطعی مشخص می کند که چه مالیاتی را باید یک نهاد مالی بازار سرمایه پرداخت کند و کدام را پرداخت نکند.

    وی در تبیین این موضوع گفت:  از آنجا که نهادهای موجود در بازار سرمایه نوپا هستند و هنوز  ساختار اقتصادی کشور با نوع فعالیت و نوع خدمت آنها به شکل کامل آشنا نیست ، درگیر مجموعه ای از بروکراسی ها در ساختار اقتصادی از جمله ساختار مالیاتی می شدند تا بتوانند به آنها بقبولانند که فلان برداشت ، تفسیر درست تری از فلان مقررات است .

    به گفته حسینی مقدم،  با روشن شدن موضوع و صراحت در مقررات، نهادهای موجود در بازار سرمایه راحت تر کار خود را پیش می برند و  از این پس انرژی کمتری از این نهادها  در اداره های مالیاتی صرف می شود و این به بهتر و دقیق تر کار کردن آنها کمک می کند.

    معاون ناشران و اعضای بورس اوراق بهادار تهران با بیان اینکه ممیزان مالیاتی تفاسیر متفاوتی از قانون موجود داشتند، افزود: این باعث می شد که مثلا نهاد مالی "الف"در یک اداره مالیاتی بتواند نتیجه مثبت بگیرد و یک نهاد مالی دیگر مثل "ب"  سرگردان شود .

    وی خاطر نشان کرد: اینکه سازمان بورس، کانون ها و بورس ها  توانستند بالاخره با پی گیری و همت همگانی ، مجموعه نهاد مالیاتی را قانع کنند که تفسیر آنها از قانون مالیات ها درست نیست و نباید این مالیات ها را اخذ کنند ، اتفاق خوبی است که به طور مستقیم و غیر مستقیم بر بازار سرمایه اثر خواهد گذاشت.

    حسینی مقدم در پاسخ به این سوال که آیا منظور از نهادهای مالی در این بخشنامه ، فقط آنهایی هستند که به اشخاص حقوقی مشاوره می دهند و سبدگردانی می کنند یا این معافیت درخصوص اشخاص حقیقی هم صادق است، گفت: مشاوران سرمایه گذاری که می خواهند برای شرکت یک ورقه بهادار جدید منتشر کنند ، طبیعی است با نهاد واسط در ارتباطند.

    وی ادامه داد: هم اکنون ما 12 نهاد واسط داریم و لذا  وقتی مشاوران سرمایه گذاری با اینها طرفند، طبیعی است اگر درآمدی ایجاد می شود، از آن مالیات ارزش افزوده معاف است. چون مالیات دهنده، آن شرکت مشاور سرمایه گذاری است که دارد در قبال خدماتی که به شخص حقیقی یا حقوقی ارائه می دهد، کسب درآمد می کند. اما کلمه نهاد واسط که در بند 6 آمده، همان شرکت مدیریت دارایی است که 12 نهاد واسط دارد و این حقوقی است و حقیقی را شامل نمی شود.

    گفتنی است: بند 6 بخشنامه اخیر معافیت مالیاتی تصریح می کند: کارمزدهایی که نهادهای مالی ثبت شده نزد سازمان بورس و اوراق بهادار، بابت مشاوره عرضه، مشاوره پذیرش، سبدگردانی، بازارگردانی، تعهد پذیره نویسی، ضمانت اوراق بهادار، با ارائه خدمات به نهادهای واسط دریافت می کنند، از مالیات معاف است.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها