عصر خودرو

انتظار بهبود حجم معاملات در بازار پلیمرها

عصر بازار: با اعلام کاهش قیمت های پایه، فعالان بازار برای عرضه های بورس کالا در روزهای پیش رو و مخصوصاً پس از روز تعطیل پیش رو ، آماده شده‌اند هر چند که تغییر چندانی در وضعیت بازار امروز(دوشنبه) را شاهد نبودیم.

انتظار بهبود حجم معاملات در بازار پلیمرها
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۹ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۴:۵۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از اقتصادنیوز، با اعلام کاهش قیمت های پایه ، فعالان بازار برای عرضه های بورس کالا در روزهای پیش رو و مخصوصاً پس از روز تعطیل پیش رو ، آماده شده اند هر چند که تغییر چندانی در وضعیت بازار در روز دوشنبه را شاهد نبودیم. به نظر می رسد جهت گیری محدود و کاهشی فعلی باز هم میهمان بازار پلیمرها در روزهای پیش رو باشد.

    بر اساس برنامه ریزی پیشین قیمت های پایه جدید محصولات پتروشیمی تا دو هفته پیش رو اعلام شد که همان گونه که پیشتر انتظار آن وجود داشت جهت گیری کلی آن کاهشی بود هر چند که شدت افت آن به نسبت هفته پیش از آن تقلیل یافته بود. در قیمت های اعلامی جدید تقریباً تمامی گریدهای پلیمری افت نرخ داشتند و تنها PVC ، پت بطری ، پلی اتیلن های سنگین اکستروژن ، پلی استایرن مقاوم و EPC افزایش قیمت های محدودی را تجربه کردند.

    این در حالی بود که بیشترین کاهش قیمت ها به SBR با بیش از 6 درصد کاهش تعلق داشت. این وضعیت یعنی کاهش متوسط قیمت های پایه در کنار رشد نرخ برخی گردیهای پرکاربرد می تواند سیگنال مهمی برای بازار در روزهای و هفته های پیش رو باشد زیرا از یک سو احتمال کاهش بیشتر قیمت ها تقریباً وجود نخواهد داشت و از سوی دیگر جذابیت خرید به دلیل احتمال بالاماندن قیمت های فعلی تقویت خواهد شد. این ویژگی ها می تواند حجم معامله را در بورس و بازار افزایش داده بنابراین داده مهمی برای تقویت بنیادین بازار به شمار می رود.

    نکته دیگر را در خصوص وضعیت بازار باید کاهش محدود حجم معامله در بورس کالا دانست زیرا برای هفته جاری تزریق کالا از بورس به بازار محدود شده و در کنار وجود یک روز تعطیل و همچنین تغییر قیمت های پایه، حجم فعالیت ها کاهش خواهد یافت بنابراین با محدود بودن حجم معاملات انتظار تغییر سریع قیمت ها وجود ندارد هر چند که جهت گیری کاهشی آن در روزهای جاری لمس خواهد شد. این در حالی بود که بسیاری از فعالان بازار از اعلام قیمت ها در ساعات ابتدایی کار بازار خودداری کرده و حتی ترجیح داده اند تا فعالیت های خود را به روزهای آینده موکول کنند.

    با توجه به انتظار افزایش حجم عرضه ها در بازار در کنار امید به بهبود تقاضا می توان روزهای پیش رو مخصوصاً هفته آینده را زمان بهبود فعالیت ها برشمرد که تغییر قیمت ها را نیز در کنار حجم معاملات می توان انتظار کشید.

    برچسب ها