عصر خودرو

گزارشی از تحولات بازار نفت؛

گرانی نفت روند بیکاری دکل‌های نفت جهان را متوقف نکرد

عصر بازار- با وجود افزایش قیمت نفت به بشکه‌ای بیش از ۵۰ دلار اما روند بیکار شدن دکل‌های حفاری در صنایع نفت و گاز جهان ادامه دارد و در طول یکسال گذشته بیش از ۷۸۰ دستگاه دکل بیکار شده‌اند.

گرانی نفت روند بیکاری دکل‌های نفت جهان را متوقف نکرد
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۲۰ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۳:۱۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از مهر، در طول یک هفته گذشته تاکنون (شاخص زمانی 27 می 2016 میلادی) فعالیت تعداد 40 دستگاه دکل حفاری نفت و گاز در آمریکا، کانادا و سایر نقاط جهان متوقف شده است.

    از این رو در ایالات متحده آمریکا تعداد دکل‌های فعال حفاری نفت و گاز برای نخستین بار در طول یکسال گذشته تاکنون کاهش نیافت و به 415 دستگاه دکل حفاری رسیده که در مقایسه با ماه می سال گذشته میلادی در مجموع تعداد دکل دکل‌های حفاری در این کشور با کاهشی حدود 471 دستگاهی مواجه شده است.

    در کانادا هم وضعیت بیکار شدن دکل‌های حفاری نفت و گاز مساعدتر از سایر کشورهای نفت و گازخیز جهان به نظر نمی‌رسد به طوری‌که در این کشور آمریکای شمالی هم در طول یک هفته گذشته تاکنون با بیکار شدن یک دستگاه دکل حفاری تعداد کل دکل‌های حفاری فعال به 43 دستگاه رسیده که در مقایسه با مدت زمان مشابه سال گذشته میلادی در مجموع 55 دستگاه دکل حفاری نفت و گاز بیکار مانده اند.

    براساس گزارش مدیریت امور اوپک و ارتباط با مجامع انرژی ایران، در کل صنایع نفت و گاز جهان هم تعداد 946 دستگاه دکل حفاری نفت و گاز فعالیت می‌کنند که تعداد دکل‌های حفاری در صنایع نفت و گاز جهان در مقایسه با مدت مشایه سال گذشته حدود 39 دستگاه کمتر شده است و در مجموع در طول یکسال گذشته تاکنون 256 دستگاه دکل حفاری نفت و گاز در جهان بیکار شده‌اند.

    این در حالی است که با وجود افزایش قیمت نفت خام در بازار جهانی به بیش از 52 دلار در هر بشکه در طول یک هفته گذشته تاکنون اما روند بیکار شدن دکل‌های حفاری در صنایع نفت و گاز جهان کماکان ادامه دارد.

    بر اساس این گزارش، کاهش ذخیره‌سازی نفت خام در آمریکا و به دنبال آن سقوط تولید نفت این کشور برای یازدهمین هفته متوالی از مهمترین دلایل افزایش قیمت طلای سیاه در بازار در معاملات منتهی به 27 می 2016 میلادی به شمار می‌رود.

    از این رو تولید روزانه نفت آمریکا با 24 هزار بشکه کاهش به کمترین میزان از سپتامبر 2014 میلادی رسید به طوری که هم‌اکنون تولید روزانه نفت خام این کشور به 8 میلیون و 770 هزار بشکه در روز کاهش یافته است.

    علاوه بر این، ادامه اختلالات در تولید و صادرات نفت برخی کشورهای آفریقایی همچون لیبی و نیجریه، احتمال تعطیلی پالایشگاه‌های نفت فرانسه به دنبال اعتصاب کارگران، روند رو به کاهش تعداد دکل‌های حفاری در صنایع نفت و گاز جهان و افزایش تقاضای نفت در کشورهای آسیایی به ویژه چین، هند، تایوان و اندونزی از مهمترین دلایل تقویت قیمت نفت در بازار به شمار می‌رود.

    این در حالی است که افزایش تولید نفت روسیه به 10 میلیون و 840 هزار بشکه در روز و ثبت افزایش 140 هزار بشکه‌ای تولید طلای سیاه در ماه می سال جاری میلادی، عدم سرایت آتش‌سوزی‌های گسترده به تأسیسات نفت کانادا و احتمال بازگشت ظرفیت‌های متوقف شده تولید نفت در این کشور آمریکای شمالی و در نهایت برنامه جدید بانک مرکزی آمریکا مبنی بر احتمال افزایش نرخ بهره، تقویت دلار و در نهایت کاهش قیمت نفت از مهمترین عوامل تثبیت‌کننده بهای طلای سیاه در طول یک هفته گذشته بوده است.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها