عصر خودرو

بررسی روند عرضه های اولیه در سال ۹۵

عصر بازار- همانطور که پیش از این در باب عرضه های اولیه در گزارش های پیشین آوردیم، جذابیت کاهش دو و نیم درصدی مالیات، رشد قدرت نقدشوندگی سهام، تسهیل تامین مالی و پویایی قیمت بر مبنای عرضه و تقاضا در بازار سرمایه باعث شده تا صاحبان شرکت های سهامی عام مراحل پذیرش خود در بازار سرمایه را بر مبنای قواعد خاص آن طی کنند و آماده عرضه در یکی از بازارها بر مبنای ویژگی های خود شوند.

بررسی روند عرضه های اولیه در سال ۹۵
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۲۰ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار»، ورود شرکت ها در بازار سرمایه این بازار را متاثر خواهد کرد که شدت این تاثیر به اندازه شرکت ها و جذابیت آن برای سرمایه گذاری بستگی خواهد داشت چرا که هر قدر از اندازه و جذابیت بیشتری برای اهالی بازار سرمایه برخوردار باشند، منابع بیشتری را به خود جذب خواهند کرد که در شرایط مساعد این منابع از بیرون بازار و در شرایط نامساعد از خود بازار سرمایه (سهام و اوراق تامین مالی) توسط اهالی بازار سرمایه تامین خواهد شد.

    بنابراین ورود هر شرکت جدید در بازار سرمایه به مقدار مشخصی نقدینگی نیاز دارد که درصورتی که وضعیت بازار مناسب رشد باشد اهالی بازار سرمایه ترجیح می دهند آن را از سایر بازارهای رقیب (مسکن، سکه و ارز و بانک) تامین کنند و این موضوع خود عامل رشد بازار سرمایه خواهد بود چرا که نقدینگی جدید عامل رونق است، اما در شرایطی که بازار سرمایه دلیلی برای رشد ندارد و یا در روند نزولی به سر می برد، عرضه هر شرکتی در هر گروهی و با هر شرایطی تنها عامل کاهش قیمت سهام در سایر شرکت های موجود خواهد بود چرا که جذابیت خرید عرضه اولیه عامل توجیه سرمایه گذاران به فروش سهام سایر شرکت ها و تامین مالی جهت خرید عرضه اولیه خواهد بود.

    عملکرد مدیران سازمان بورس و اوراق بهادار از شگفتی های روزگار ماست؛ چرا که در روزهایی که بازار سرمایه در روند وحشتناک صعودی به سر می برد، کمترین عرضه ها را انجام می دهند و در روزهایی که بازار سرمایه در شرایط نامساعدی است، ترجیح می دهند با عرضه های اولیه بازار را به اصطلاح شاداب کنند، غافل از این موضوع که عرضه های اولیه هرچند کوچک نیاز به منابع جدیدی دارد که تامین آن در شرایط بازار منفی تنها از راه کاهش قیمت سهام سایر شرکت ها صورت می گیرد. به عنوان مثال در زمستان 94 که بازار سهام به شدت رشد کرد، عدم عرضه شرکت های جدید باعث شد تا سهامداران با خریدهای هیجانی در نمادهای موجود رشدهای شدیدی در قیمت بسیاری از شرکت های موجود رقم بزنند که همانگونه که انتظار میرفت در سال 95 با فروکش کردن هیجانات، بخش بزرگی از آن رشد اصلاح شد اما به قیمت زیان بخشی از فعالان بازار سرمایه. بنابراین مدیریت عرضه اولیه در جهت تعادل پایدار بازار سرمایه از ضرورت های آن است که به نظر می رسد مدیران سازمان بورس در این زمینه با توجه به عملکرد اخیر خود ضعف دارند.

    در حالی هفته دوم خرداد را پشت سر گذاشتیم که آمار و ارقام حکایت از زیان قابل توجه سهامداران در این سال دارد و قطار عرضه های اولیه به ایستگاه چهارم خود رسیده است، هر چند عرضه های سال 95 کوچک بوده اند اما در شرایط مساعدی به بازار وارد نشده اند و همانطور که پیش از این آمد، عرضه اولیه در این شرایط کمکی به بهبود بازار سرمایه نخواهد کرد و در عوض خود عاملی منفی در جهت افزایش افت خواهد بود. به همین دلیل به نظر میرسد مسئولان بازار سرمایه باید در سیاست های خود تجدیدنظر کنند چرا که ادامه روند فعلی همزمان با افت شاخص به زیان سهامداران در سال جاری خواهد افزود و از طرفی عامل از بین رفتن اعتماد سهامداران فعلی و خروج نقدینگی خواهد شد.

    این تصور که اگر عرضه اولیه در گروه های مناسب بازار صورت گیرد، موفق خواهد بود، اشتباه است چرا که هر شرکتی در هر گروهی دارای ارزش ذاتی است که اگر بر مبنای آن قیمت گذاری شود، شاهد استقبال مناسبی خواهد بود و در صورتی که بیش از آن عرضه شود، ناموفق خواهد بود و بر این اساس توصیه میشود برای انجام عرضه اولیه موفق علاوه بر قیمت گذاری مناسب در روز عرضه، به شرایط و پتانسیل های بازار سرمایه جهت پذیرش سهام جدید و تامین نقدینگی مناسب آن توجه شود.

    در نهایت می توان گفت، بازار سرمایه در شرایط فعلی توان جذب شرکت های جدید را ندارد و برای تامین مالی شرکت های جدید، فعالان بازار سرمایه اغلب به فروش سهام فعلی خود روی خواهند آورد که خود عامل افت بازار سرمایه است. بنابراین پیشنهاد می شود مسئولان بازار سرمایه از عرضه شرکتهای جدید تا ایجاد ثبات نسبی و جذابتر شدن بازار سرمایه اجتناب کنند.

    *مجتبی عباسی تحلیلگر کارگزاری بانک صنعت و معدن

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها