عصر خودرو

تاکید بر گسترش سیاست قیمت تضمینی برای تمام محصولات کشاورزی؛

مزیت عرضه در بورس کالا تنها کاهش ۶۰ درصدی هزینه های دولت نیست

عصر بازار- سال های سال از حمایت حکومت از کشاورزان در قالب سیاست خرید تضمینی می گذرد. در واقع بیش از ۵۰ سال است که حمایت دولت از کشاورز به خرید محصولاتش خلاصه می شود و در این بازه زمانی پرداخت پول محصول به کشاورزان همیشه با تاخیرهای طولانی همراه بوده است.

مزیت عرضه در بورس کالا تنها کاهش ۶۰ درصدی هزینه های دولت نیست
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۲۰ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۱:۵۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار»، البته شاید نتوان دولت را مقصر این تاخیر دانست چرا که حجم تولیدی محصولات بسیار بالاست و دولت نیز همواره با مشکل کمبود بودجه دست و پنجه گرم می کرده است. اما از سال گذشته و در راستای اجرای قانون بهره وری کشاورزی، نوع حمایت دولت از فعالان بخش کشاورزی شروع به تغییر کرد. بر اساس ماده 33 این قانون، دولت موظف است که به جای اجرای سیاست خرید تضمینی، حمایت خود از این قشر را در قالب سیاست قیمت تضمینی ادامه دهد. به این ترتیب محصول کشاورزان باید در بورس کالا عرضه شود، مورد معامله قرار گیرد و ما به التفاوت مبلغ مورد معامله با قیمت تضمینی که برای آن محصول مشخص شده است از سوی دولت به کشاورز پرداخت شود. سال گذشته این قانون برای ذرت تولیدشده در استان خوزستان و جو استان کرمانشاه از طریق بورس کالا و با استفاده از گواهی سپرده کالایی و صدور قبض انبار به صورت پایلوت اجرا شد و امسال نیز قرار است جو و ذرت تولیدی در کل کشور با این روش مورد معامله قرار گیرد. اینکه امسال مکانیزم معاملات به چه صورت خواهد بود، مشکلات اجرای این طرح و اینکه آیا امکان معامله کل محصولات کشاورزی با این روش وجود دارد یا خیر پرسش هایی است که با مژده مولایی، مدیرعامل کارگزاری توسعه کشاورزی در میان گذاشتیم.

    با توجه به اینکه پارسال اجرای پایلوت سیاست قیمت تضمینی در استان های خوزستان و کرمانشاه با موفقیت رو به رو شد، اجرای سراسری این طرح در سال جاری برای دو محصول جو و ذرت چگونه خواهد بود؟

    همان طور که گفتید امسال و در راستای اجرای قانون قیمت تضمینی، جو و ذرت تولیدشده در کل کشور در بورس کالا عرضه خواهد شد. اجرای این طرح در قالب معاملات گواهی سپرده کالایی برای سه استان کردستان، قزوین و تهران خواهد بود و بقیه استانها عرضه فیزیکی در بورس کالا خواهند داشت. برای اجرای طرح به صورت گواهی سپرده کالایی در ابتدا انبارهایی توسط بورس کالا رجیستر شد که دارای سیستم اینترنتی، وسایل مناسب برای اندازه گیری محصول، تجهیزات آزمایشگاهی برای سنجش رطوبت و کیفیت محصول و همچنین بیمه بودند. البته باید گفت که بیشتر این انبارها وابسته به سازمان تعاون روستایی و کشاورزی ایران هستند و از سوی این سازمان تضمین می شوند. پس از پذیرش انبارها در بورس کالای ایران، فرم خوداظهاری توسط کشاورزان از طریق سامانه ای که بورس کالا طراحی کرده است در انبار مربوطه تکمیل می شود. این فرم خوداحضاری مشخصات کامل کشاورز، شماره حساب و میزان محصولی که قرار است تحویل داده شود را شامل می شود. این فرم ها توسط جهاد کشاورزی و سازمان تعاون روستایی تایید و پس از ثبت کد رهگیری برای کشاورز، این مشخصات در سامانه ای که متصل به سامانه قبض انبار است، ثبت می شود. زمانی که کشاورزان محصول خود را تحویل می دهند، کیفیت محصول توسط کارشناسان پشتیبانی امور دام بررسی می شود و قبض انبار برای کشاورز صادر می شود. این قبض سپس در سامانه بورس کالا تبدیل به دارایی می شود و مورد معامله قرار می گیرد. پس از معامله، هزینه انبارداری و کارمزد معامله از مبلغ خریداری شده کسر می شود و مبلغ باقیمانده ظرف 48 ساعت به حسابی که توسط کشاورز اعلام شده است واریز می شود. پس از این ما به التفاوت مبلغ تا قیمت تضمینی نیز توسط دولت پرداخت می شود.

    گفتید که در سه استان اجرای سیاست قیمت تضمینی در قالب صدور قبض انبار خواهد بود. اجرای این طرح برای محصول بقیه استان ها به چه صورت است؟

    معاملات محصول بقیه استان ها به صورت عرضه فیزیکی در بورس کالا خواهد بود که البته تفاوت آن با عرضه های فیزیکی که سالهای قبل در بورس کالا انجام می شد در این است که این بار خود کشاورز محصولش را در بورس عرضه می کند. در خرید تضمینی بار کشاورز تحویل مراکز منتخب دولت و پس از جمع آوری و دریافت یک آمار کلی در سطح کشور سپس در بورس عرضه می شد. در سال 93 متولی این طرح سازمان تعاون روستایی و کشاورزی ایران بود که با همکاری شرکت کارگزاری توسعه کشاورزی بیش از 600 هزار تن ذرت تولیدشده در کشور را در بورس کالا عرضه کردند که البته این محصولات در آن زمان متعلق به سازمان تعاون روستایی بود که قبلا از کشاورزان خریداری کرده بود.

    این در حالی است که در عرضه فیزیکی امسال کشاورز محصول خود را به انبار تحویل می دهد و هر انبار پس از تکمیل ظرفیت، موجودی انبار را به سازمان پشتیبانی امور دام جهت عرضه اعلام می کند؛ سپس پشتیبانی امور دام اطلاعیه عرضه را در اختیار کارگزار منتخب خود جهت عرضه و معامله در تالار بورس قرار می دهد. در اجرای این طرح سازمان پشتیبانی امور دام با بیش از 20 کارگزار همکاری می کند. همچنین پیش از اجرای طرح، جلسات متعددی در بورس کالا برای هم اندیشی در راستای اجرای هر چه بهتر سیاست قیمت تضمینی با دستگاه هایی که در اجرای این طرح فعال هستند، صورت گرفت.

    مزیت این طرح برای دولت و کشاورز چیست؟

    اجرای پایلوت سیاست قیمت تضمینی به جای خرید تضمینی که قبلا توسط دولت صورت می گرفت، نشان داد که انجام معاملات با این روش بیش از 60 درصد از هزینه های دولت را کاهش می دهد. در اینجا دولت فقط ما به التفاوت مبلغ مورد معامله تا قیمت تضمینی تعیین شده را به کشاورز پرداخت می کند. این در حالی است که در راستای اجرای قانون خرید تضمینی دولت باید تمام مبلغ را پرداخت می کرد که البته به دلیل مشکلات بودجه همیشه این پرداخت ها با تاخیر صورت می گرفت اما با اجرای قیمت تضمینی، کشاورز حداقل 60 درصد مبلغ محصولش را ظرف 48 ساعت پس از معامله محصول دریافت می کرد.

    از سوی دیگر اجرای طرح در قالب گواهی سپرده کالایی می تواند مزیت هایی از جمله تامین مالی به واسطه این اوراق را به همراه داشته باشد و از طرفی مانع از فروش اجباری محصول در اثر تنگناهای مالی تولیدکنندگان می شود و نیازی به جابجایی فیزیکی محصول نیز وجود نخواهد داشت. مزیت دیگر طرح افزایش اطمینان تولیدکنندگان و خریداران به دلیل نظارت مناسب بر انبارهاست و همچنین به واسطه اجرای این طرح ریسک شرکت های بیمه و موسسات تامین مالی کاهش خواهد یافت.

    به نظر شما آیا دیگر محصولات کشاورزی قابلیت عرضه در قالب سیاست قیمت تضمینی را خواهند داشت؟

    جدای از ذرت و جو، تمامی محصولات کشاورزی که خرید تضمینی آنها از گذشته تا امروز توسط دولت صورت می گیرد را می توان در قالب قیمت تضمینی در بورس کالا مورد معامله قرار داد.

    محصولاتی مانند گندم، برنج، دانه سویا، کلزا و آفتابگردان از جمله محصولات کشاورزی هستند که می توان معاملات آن را در بورس کالا و به صورت قیمت تضمینی انجام داد. علاوه بر این قابلیت، صدور گواهی سپرده کالایی برای محصولات فولادی و پتروشیمی نیز وجود دارد. البته این مهم، نیازمند همکاری نهادهای مرتبط و رسانه هاست. به نظر من اگر این همکاری ها صورت گیرد شاید در سال آینده بتوانیم محصول استانهای بیشتری را در قالب گواهی سپرده کالایی عرضه کنیم. چرا که در طرح گواهی سپرده کالایی مزایای غیر قابل انکاری مانند استانداردسازی کالاها صورت می گیرد و خود به خود کشاورز نیز به این موضوع پی می برد که باید کیفیت محصولات خود را بالا ببرد. همچنین با توسعه این ابزار می توانیم شاهد بازاری منسجم و انجام معاملات به شکل مطلوب تری باشیم.

    و صحبت پایانی؟

    امیدوارم با همکاری رسانه ها و مسئولان جهاد کشاورزی و بورس کالای ایران بخش بزرگی از کشاورزان با طرح قیمت تضمینی و گواهی سپرده کالایی آشنا شوند و بازار محصولات کشاورزی در بورس کالای ایران رونق بیشتری بگیرد و یک زنجیره تامین کوتاه تر و کارآمدتر بین تولیدکنندگان و مصرفکنندگان به وجود آید تا شاهد بازاری متمرکز برای محصولات دارای پراکندگی جغرافیایی و مشتریان خرد باشیم.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها