عصر خودرو

چهره فنی اونس بهبود یافته است;

عبور اونس از مرز ۱۲۵۰ دلار

عصر بازار- بهای اونس فلز زرد که روز سه‌شنبه با وجود تمام افت‌و‌خیزها،‌ ثبات نسبی قیمت نهایی را تجربه کرده بود، صبح چهارشنبه از مرز ۱۲۵۰ دلار عبور کرد.

عبور اونس از مرز ۱۲۵۰ دلار
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۲۰ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۰:۱۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از دنیای اقتصاد، اونس روز سه‌شنبه با 2 دلار افت به قیمت 1243 دلار رسید، اما صبح روز گذشته را با نوسان‌های افزایشی آغاز کرد تا پس از یک دوره فشار که قیمت‌ها را به کف کانال برده بود، دوباره به میانه کانال بازگردد. البته اونس در مقاطعی از سومین روز کاری هفته هم رو به افت داشت. قیمتی که تا ساعت 7 عصر چهارشنبه برای اونس طلا ثبت شد، 1260 دلار بود، گرچه هم‌اکنون که شما این گزارش را می‌خوانید ممکن است قیمت متفاوتی به‌عنوان قیمت نهایی روز رقم خورده باشد.

    روز سه‌شنبه با آنکه ادامه غلبه افزایشی‌ها بر بازار مشهود بود، بهای اونس نوسان‌های محدودتری داشت که ناشی از تثبیت موقت فنی بود. سودگیری بخشی از معامله‌گران که جهش 33 دلاری روز جمعه و رشد 2 دلاری روز دوشنبه را تجربه کرده بودند، سه‌شنبه قیمت اونس را پایین آورد. از سوی دیگر، رشد بازارهای سهام نیز به ضرر طلا عمل کرد. رشد سه‌شنبه بورس‌های جهانی تا حد زیادی ناشی از ادامه رشد بهای نفت خام بود. بهای نفت خام برنت روز سه‌شنبه به اوج 7 ماهه رسید. شاخص دلار سه‌شنبه اندکی افت کرد.

    بازارها روز سه‌شنبه با داده‌های متناقضی از فدرال رزرو روبه‌رو بودند که در نهایت چندان روندها را تکان ندادند. داده‌های متناقضی که روز سه‌شنبه فعال بودند، عمدتا ادامه داده‌های دوشنبه شب بودند. جنت یلن، رئیس بانک مرکزی آمریکا دوشنبه در «شورای روابط جهانی» در فیلادلفیا گفت که اقتصاد ایالات متحده همچنان در مسیر افزایش نرخ‌های بهره است؛ گرچه این را نیز گفت که آمار ضعیف اشتغال‌زایی ماه مه چشم‌انداز اقتصادی را دچار تردید کرده است.

    رئیس پرنفوذترین بانک مرکزی جهان هیچ چارچوب زمانی برای افزایش دوباره نرخ‌های بهره نداد؛ اما گفت که افزایش‌های تدریجی احتمالا مناسب خواهد بود. یلن همچنین متذکر شد که اقدام فدرال رزرو درباره انقباضی‌تر کردن سیاست پولی ممکن است پیش از رسیدن نرخ رشد به نرخ هدف صورت پذیرد. این صحبت‌ها نه تنها نکته تازه‌ای نداشت، بلکه هم احتمال افزایش و هم احتمال ثبات نرخ بهره وجوه فدرال را در نشست ماه ژوئن یا نشست‌های بعدی مطرح نگه داشت. این احتمالات متناقض نوسان‌های سه‌شنبه را محدود کردند.

    اونس روز چهارشنبه را با جهش‌های افزایشی آغاز کرد که با توجه به افت شاخص دلار عجیب نبود. البته همزمان با افت شاخص دلار، بازارهای سهام نیز رشد داشتند، عاملی که به ضرر طلا عمل می‌کرد. بورس‌های جهانی روز گذشته به اوج 6 هفته‌ای رسیدند. یکی از دلایل رشد بورس‌ها، ادامه رشد نفت بود. نفت خام برنت روز چهارشنبه به اوج 8 ماهه رسید. دلیل دیگر گذار بازارها داده‌های متناقض چین بود. براساس آمار تازه، صادرات چین به لحاظ ارزش دلاری در ماه مه 1/4 درصد افت داشته است. میزان افت مورد انتظار 6/3 درصد بود. البته واردات 4/0درصد افت داشته که کمتر از میزان 6 درصدی بود. اما با وجود آمار ضعیف، بانک مرکزی چین چهارشنبه گفت که همچنان چشم به رشد 8/6درصدی اقتصاد در سال جاری میلادی دارد. عامل دیگری که روز چهارشنبه به رشد طلا کمک کرد، داده‌های بد گزارش تازه بانک جهانی بود. بانک جهانی در گزارش تازه خود پیش‌بینی نسبت به رشد اقتصادی جهان در سال 2016 را به کمتر از 4/2 درصد کاهش داده است. این رقم در گزارش ژانویه بانک جهانی بیش از 9/2 درصد اعلام شده بود. براساس این گزارش، کاهش قیمت جهانی کالاها و افت تقاضا در اقتصادهای توسعه یافته تاثیر زیادی بر کاهش رشد اقتصادی جهان خواهد داشت.

    این عوامل اونس را تا میانه کانال 1200دلار بالا بردند. چهارشنبه، تحلیلگران «کامرز بانک» آلمان اعلام کردند که کاهش انتظارات سرمایه‌گذاران بین‌المللی نسبت به افزایش نرخ بهره فدرال رزرو آمریکا موجب خواهد شد تا قیمت جهانی طلا با افزایش بیشتری روبه‌رو شود. به گزارش سایت طلا به نقل از پایگاه اینترنتی کیتکو، تحلیلگران کامرز بانک تاکید کردند که انتظارات برای افزایش نرخ بهره فدرال رزرو آمریکا به سطح ماه گذشته بازگشته است و این مساله می‌تواند به معنای افزایش چشمگیر قیمت طلا در کوتاه مدت باشد.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها