عصر خودرو

کارشناس روس:

فعال شدن شرکت های هوایی ایرانی و روسی به توسعه ارتباطات دوجانبه کمک می کند

عصر بازار- 'ولادیمیر ساژین' شرق شناس روس درباره چشم انداز توسعه ارتباطات خطوط هوایی ایران و روسیه نوشت: فعال شدن شرکت های هوایی بین روسیه و ایران، زمینه ای برای اجرای پروژه های واقعی دوجانبه در زمینه های مختلف ایجاد کرده و به توسعه ارتباطات سیاسی، اقتصادی - تجاری، فرهنگی و توریستی بین دو ملت کمک می کند.

فعال شدن شرکت های هوایی ایرانی و روسی به توسعه ارتباطات دوجانبه کمک می کند
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۹ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۴:۵۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایرنا، ساژین در تفسیری برای تارنمای فارسی خبرگزاری روسی اسپوتنیک ادامه داد: بلافاصله پس از شانزدهم ژانویه یعنی روز منحصری در تاریخ معاصر ایران، روز آغاز اجرای ' توافق هسته ای'، روند لغو تحریم ها از ایران شروع شد. مبارزه برای بازار ایران وارد مرحله سرنوشت سازی شد و شرکت های خارجی به سوی جمهوری اسلامی هجوم آوردند.

    روسیه شریک قدیمی تجاری - اقتصادی ایران است که نمی توانست در طرفی ایستاده و عقب بماند. فعالیت ساختارهای اجتماعی، خصوصی و دولتی که مسئول پیشرفت ارتباطات اقتصادی هستند، بیشتر شده است.
    در جلسه ماه مارس اتاق بازرگانی ایران و روسیه در تهران، خاطرنشان شد که تبادل تجاری بین دو کشور در سطح پایین غیرقابل قبولی قرار دارد یعنی دو میلیارد دلار در سال و در عین حال این شاخص بین ایران و چین 40 میلیارد دلار در سال است.
    در این مورد به مانع تراشی هایی در راه توسعه ارتباطات اقتصادی - تجاری از جمله دشواری های بانکی و روادید، تعرفه های بالای گمرکی و مشکلاتی در زمینه های هوایی اشاره شد و طی چند ماه گذشته موفق به آسان کردن برخی از این دشواری ها و همچنین کاهش تعرفه های گمرکی شدند.
    کار بزرگ در این جهت را سفارت ایران در مسکو به ریاست سفیر ایران برعهده گرفت. اکنون مساله به خطوط هوایی رسیده است.
    روسیه و ایران یادداشت تفاهمی در باره آزادسازی خطوط هوایی بین دو کشور امضا کردند. این قرارداد توسعه جغرافیایی پروازها و افزایش تعداد شرکت های هواپیمایی دو کشور را شامل می شود.
    بدین ترتیب هر دو دولت می توانند تعداد نامحدود شرکت های هواپیمایی خود را در مسیرهای مورد توافق مشخص کنند. ضمنا تعداد پروازها به 28 مورد در هفته می رسد و می توان با هرنوعی از هواپیما پرواز کرد.
    تعداد خطوط ممکن است افزایش یابد. شرکت های هواپیمایی روسی می توانند از هر شهر روسیه به تهران، مشهد، رشت و سه مقصد دیگر که بعدا مشخص خواهد شد، پرواز کنند. پروازهای چارتر نیز مشخص شده اند. دو شرکت هواپیمایی ایرانی ماهان ایر و قشم ایر پروازهای چارتر از تهران به سوچی خواهند داشت.
    هم اکنون شرکت هوایی ایرفلوت چهاربار در هفته به تهران پرواز می کند و از طرف ایران یک بار در هفته 'ایران ایر' و 'ماهان ایر' پرواز می کنند. شرکت هواپیمایی ماهان ایر از بیست و نهم فوریه پروازهایش را به دو بار در هفته رسانده است.
    همچنین برنامه ریزی شده است که غیر از ایرفلوت، شرکت هواپیمایی ' سیبیر' (به تهران از سنت پترزبورگ و مسکو) و 'شرکت هوایی اورال' (فقط از مسکو) نیز به ایران پرواز کنند.
    مساله مهم برای توسعه ارتباطات اقتصادی - تجاری ایران و روسیه، افتتاح خط هوایی استراخان - تهران است. مشخص است که بین استان آستراخان و جمهوری اسلامی ایران و پیش از همه استان های شمالی این کشور ارتباطات طولانی مدتی در زمینه های تجاری - اقتصادی، فرهنگی - اجتماعی و آموزشی برقرار است. این همکاری حال به مرحله رشد ثابت برپایه سود متقابل می رسد.
    سازمان دهی پروازهای منظم در آستراخان باعث می شود که صادرات محصولات ایرانی به روسیه افزایش یافته و سهمیه این محصولات در بازار روسیه بیشتر شود. امکانات جدیدی نه تنها برای مسافران بلکه برای ارسال بار مهیا می شود. پیش از همه صحبت در خصوص کالاهای فاسد شدنی است یعنی گل ها، سبزیجات و میوه های تازه.
    اکنون دو پرواز در هفته به این منظور و با امکان افزایش تدریجی تعداد آنها در آینده برنامه ریزی شده است. حمل ونقل را شرکت هواپیمایی 'تابان ایر'برعهده می گیرد. اکنون کارفرمایان از ایران می توانند بارهای خود را با کشتی به بنادر روسیه فرستاده و خودشان با هواپیما به آستراخان بروند.
    در آینده خطوط هوایی برای هواپیماهای باری از جیرفت (استان کرمان) ومناطق شمالی استان خوزستان به مسکو و آستراخان با هدف ارسال میوه و سبزی برنامه ریزی شده است.
    لحظه مهم در مساله تسریع توسعه ارتباطات ایران و روسیه، توافقی بود که بین دولت روسیه و ایران برای تسهیل روادید اقشار خاص دو طرف در تاریخ ششم فوریه اجرایی شد. تجار، دانشمندان، استادان و دانشجویان، توریست ها و نمایندگان سایر اقشار می توانند ویزا را بر اساس روند راحت تری دریافت کنند.
    ایران به شهروندان روسیه در فرودگاه خود برای 30 روز ویزا می دهد. روس توریسم درخواست استفاده از مکانیزم دریافت ویزاهای گروهی سفرهای توریستی را به وزارت امور خارجه روسیه فرستاده است.
    ایران به عنوان کشوری بی خطر و آینده دار برای اقامت توریست ها، برای توسعه توریسم گردشگری فرهنگی معرفی می شود. در محدوده کشورها 17 بنای میراث فرهنگی جهانی با ثبت یونسکو وجود دارد.
    همچنین ایران امکاناتی برای ایجاد استراحتگاههای ساحلی دارد. از جمله جزیره کیش در خلیج فارس که محدوده تفریحی دریایی مشهوری است. هم اکنون بر مساله سازماندهی برنامه های پروازی به ایران کار می شود و شرکت های توریستی قصد دارند چهار خط هوایی از کیش به مسکو راه اندازی کنند. ایران به واسطه ترافیک هوایی شدیدش در سال یک تا دو میلیون توریست روس را جذب خواهد کرد.
    تعداد توریست های ایرانی که در سال 2015 به روسیه آمده اند، در مقایسه با دوره مشابه در سال 2014 دو برابر رشد داشته است.
    یونس تیمورخانلی صاحب و مدیر کل هتل 'گلوتسیا' سن پترزبورگ شمار توریست های ایرانی را بیش از اندازه می داند.
    بر اساس ارزیابی های وی، سن پترزبورگ 5 تا 6 میلیون ایرانی را که هر ساله به خارج سفر می کنند، پذیرا خواهد بود.
    بطور موازی روس توریسم برنامه Halal Friendly را مطرح کرده است که مسلمانان توریست را به روسیه جذب می کند. در چارچوب برنامه ها سیستم صدور گواهینامه داوطلبانه خدمات سازمان های گردشگری بر طبق نیازمندیها ایجاد می شود.
    بدین ترتیب، آزاد سازی و فعال شدن شرکت های هوایی بین روسیه و ایران پایه ای برای اجرای پروژه های واقعی دوجانبه در زمینه های مختلف ایجاد کرده و به توسعه ارتباطات سیاسی، اقتصادی - تجاری، فرهنگی و توریستی بین ملل روسیه و ایران کمک می کند.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها