عصر خودرو

نتیجه مذاکره سیمانی‌ با دولت عراق:

ممنوعیت صادرات سیمان به عراق مقطعی است

عصر بازار- دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان از نتیجه مذاکرات هیات وزیران با دولت عراق خبر داد و گفت:بازار آفریقا جایگزین بازار عراق می‌شود.

ممنوعیت صادرات سیمان به عراق مقطعی است
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۹ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۴:۳۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از اقتصادنیوز، عبدالرضا شیخان  با اشاره به سفر معاونت معدنی وزارت صنعت و هیاتی اقتصادی به عراق اظهار کرد: اخیرا هیاتی عازم عراق شد تا درباره ممنوعیت صادرات سیمان ایران با دولت عراق مذاکره کند اما این جلسه و مذاکره دستاوردی نداشته، زیرا صادرات سیمان به عراق برای تمام کشور ممنوع شده است.

    او با بیان اینکه صادرات سیمان ایران به عراق مدت‌هاست قطع شده است، گفت: عراق قصد دارد در راستای حمایت از تولید داخلی خود و نیاز خود را از واردات تامین نکند و از تولیدات خود استفاده کند.

    دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان تصریح کرد: ممنوعیت صادرات سیمان به عراق تصمیم مقطعی است و امیدواریم در آینده نزدیک این ممنوعیت برداشته شود، زیرا بخش عظیمی از تولیدات سیمان ایران به عراق صادر می‌شد و دامپینگ صادرکنندگان سیمان صحت ندارد.

    شیخان بیان کرد: دکتر سرقینی معاونت معدنی وزارت صنعت پس از انجام این مذاکرات و برگزاری جلسات بر این اذعان داشتند که به هر حال تصمیمات عراق برای جلوگیری واردات به سیاست‌های داخلی این کشور برمی‌گردد و دولت عراق در راستای حمایت از تولید داخلی خود وادار به این کار شده است. زیرا معمولا این مسائل در سیاست‌گذاری‌های هر کشوری ممکن است به وجود آید.

    او افزود: ممنوعیت صادرات سیمان ایران به این کشور اصلا جای نگرانی ندارد، زیرا می‌توان کشور دیگری را جایگزین عراق کرد. با حذف عراق از بازارهای صادراتی سیمان ایران، بازار آفریقا را می‌توان جایگزین بازار عراق کرد.

    شیخان با بیان اینکه آفریقا می‌تواند سهم صادراتی سیمان ایران را از آن خود کند، گفت: ممنوعیت صادرات سیمان ایران به عراق مساله حادی نیست ضمن اینکه اگر هم آفریقا پایانه صادراتی ایران نباشد، می‌توان با ساماندهی بازار داخلی ساخت و ساز و تحریک پروژه‌های عمرانی تقاضا را در بازار سیمان افزایش داد.

    او با بیان اینکه باید ساخت وساز را به سمت‌ استفاده از اسکلت‌های بتنی سوق داد فولادی، گفت: هزینه حمل و نقل سیمان به آفریقا برای صادرکنندگان بالاست اما قرار است با جایگزین شدن بازار آفریقا به جای عراق، از سوی دولت سوبسیدی به صادرکنندگان اختصاص یابد و این موضوع در سازمان توسعه تجارت ایران مطرح شده است.

     آمارهای رسمی نشان می‌دهد در سال 2015، عراق با جذب 48 درصد سیمان صادراتی ایران بالاترین سهم را داشته و پس از آن کشورهای افغانستان، کویت و قطر قرار گرفتند. این آمار در حالی اعلام شده که اخیرا دولت عراق صادرات سیمان ایران به کشور خود ممنوع اعلام کرده و تصمیم گرفته واردات خود را به صفر برساند. با توجه به اینکه بخش عظیمی از تولیدات سیمان ایران به عراق صادر می شد، حال ایران به دنبال جایگزین بازار صادراتی دیگری برای تولیدات سیمان خود است.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها