عصر خودرو

در گفت و گو با فعال بازار فلزات بررسی شد؛

دلایل جزر و مد قیمت سرب در بازار ایران و جهان

عصر بازار- در حال حاضر شمش روی در بورس کالای ایران عرضه می شود، اما اگر سرب نیز همچون مس و آلومینیوم به صورت منظم در بورس کالا عرضه و قیمت ها بر اساس عرضه و تقاضا تعیین شود، از قیمت متعادل و بازار شفاف تری برخوردار خواهد شد.

دلایل جزر و مد قیمت سرب در بازار ایران و جهان
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۹ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۲:۵۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از بورس کالای ایران، بررسی‌ها نشان می‌دهد که فلز سرب از ابتدای سال جاری میلادی تا پایان ماه می با شیب نزولی قیمت ها رو به رو بوده، اما این در شرایطی است که از ابتدای ماه ژوئن بهای سرب تغییر مسیر داده و نوسان های مثبتی را تجربه کرده است. آخرین قیمت برای این فلز 1706 دلار به ازای هر تن در بورس فلزات لندن ثبت شده است در حالی که سرب در سه ماه ابتدایی سال جاری به کمتر از 1600 دلار در هر تن نیز رسیده بود.

    در همین راستا، یکی از فعالان بازار محصولات فلزی در مورد علت کاهش قیمت جهانی این فلز گفت: علت کاهش فلز سرب را می‌توان بیشتر به بحث اقتصاد جهانی، کم شدن رشد اقتصادی کشورهایی مثل چین و هند دانست.

    رضا مهدی زاده افزود: افزایش مجدد قیمت سرب در اثر توسعه‌ طرح ها و رونق نسبی بازارهای چین و هند به وجود آمده، این در شرایطی است که در ماه های قبل اوضاع بازارهای این دو کشور مطلوب نبود و البته همچنان نیز کارشناسان به بازار چین و هند با دیده تردید نگاه می کنند.

    رشد تولید و ضعف تقاضا در بازار داخل

    این فعال بازار محصولات فلزی به بازار داخلی سرب اشاره کرد و گفت: گسترش تولید سرب در بازار داخلی طی چند ساله  اخیر بسیار بیشتر از رشد مصرف آن بوده است و این امر باعث شده عرضه این فلز در بازار بسیار زیاد و تقاضا کم باشد که این عدم تعادل در عرضه و تقاضا باعث شده که سرب در بازار داخلی نیز طی ماه های گذشته با روند نزولی قیمت مواجه شود.

    مهدی زاده در خصوص روند بازار داخلی سرب و همبستگی آن با بازارهای جهانی نیز گفت: در حال حاضر قیمت تمام فلزات پایه به کف رسیده است و سرب اکنون با نرخ 6 هزار 700 تومان در هر کیلو به فروش می رسد، بنابراین در صورت بازگشت قیمت جهانی سرب به کانال مثبت و از طرفی با توجه به تقاضای نه چندان قوی در بازار داخلی، ثبات قیمت این محصول در ماه های آینده پیش بینی می شود. 

    تعادل قیمت ها با عرضه سرب در بورس کالا

    مهدی زاده در رابطه با عرضه سرب در بورس کالای ایران گفت: در حال حاضر تنها شمش روی در بورس کالای ایران عرضه می شود، اما اگر سرب نیز همچون مس و آلومینیوم به صورت منظم در بورس کالا عرضه و قیمت ها بر اساس عرضه و تقاضا تعیین شود، از قیمت متعادل و بازار شفاف تری برخوردار خواهد شد.

    او در ادامه گفت: قیمت سرب در بازارهای جهانی از مسائل سیاسی تبعیت می‌کند. مثلاً نرخ بانکی در آمریکا، قیمت ارزها در بازارها، اتفاقاتی که در بورس شانگهای رخ داده در روند قیمت سرب بسیار موثر و اثرگذار است.

    وی تصریح کرد: در کل تقاضای سرب در بازار جهانی و داخلی کاهش پیدا کرده است و تقریباً 70 الی 80 درصد سرب تولیدی دنیا بازیافت می‌شود که بازیافت سرب در باتری ماشین‌ها استفاده می‌شود.

    ارتباط بازار سرب با صنعت خودرو

    مهدی زاده افزود: با توجه به اینکه بازیافت سرب در باتری خودرو استفاده بسزایی دارد پس می‌توان گفت که اگر رشد تولید خودرو در بازار داخلی وخارجی افت پیدا کند در قیمت سرب تاثیر مستقیمی دارد و این فلز هم با کاهش قیمت نیز مواجه خواهد شد.

    این فعال بازار در پایان افزود: از آنجا که ما همیشه در قیمت فلزات از بازارهای بین‌ المللی تبعیت می‌کنیم بنابراین اگر قیمت فلزی در بازار جهانی کاهش یا افزایش قیمت پیدا کند در بازار داخلی نیز تاثیر گذار است. البته ما به دلیل اینکه شاهد صادرات و واردات این محصول هستیم، مسائل تعرفه و ارز در قیمت فلزات تاثیرگذار است بنابراین اگر نرخ دلار در ایران بالا رود در این صورت صادرات سرب زیاد می‌شود و واردات کاهش می یابد که این به نفع صنعتمان است.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها