عصر خودرو

صادرات مواد معدنی ایران در سایه سنگین خودتحریمی ها

عصر بازار- نایب رئیس انجمن سنگ آهن با بیان اینکه صادرات سنگ آهن دانه بندی به معنای خام فروشی نیست، گفت: معدنکاران انتظار دارند تولیدات شان روانه بازارهای صادراتی شود نه اینکه با قیمت های پایین و ناعادلانه به فولادسازان داخلی محصولات شان را بفروشند.

صادرات مواد معدنی ایران در سایه سنگین خودتحریمی ها
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۹ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۲:۱۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از دنیای معدن، بهرام شکوری درباره پدیده خودتحریمی‌ها در بازار مواد معدنی ایران اظهار کرد: جای تاسف دارد معدنکارانی که تلاش دارند زنجیره ارزش افزوده مواد معدنی حفظ شود و به هر سختی که شده در سایه مشکلات اقتصادی، در تولید و فرآوری مواد معدنی ارزش افزوده ایجاد ‌کنند، باید تاوان یکسری از عوام‌فریبی‌هایی را پس بدهند که همواره در مسائل صادرات و تجارت با آن روبه‌رو هستند.

    او افزود: معدنکاری که سنگ‌‌آهن را به مرحله دانه‌بندی می‌رساند و برای صادرات آماده می‌کند، در واقع ارزش افزوده ایجاد کرده و این مساله نباید خام‌فروشی تلقی شود. چرا در حالی که معدنکاران می‌توانند با صادرات مواد معدنی به درآمدزایی برسند، باید محصولات خود را با قیمتی پایین‌تر از قیمت بازار جهانی به فولادسازان کشور بفروشند یا دولت با ابلاغ قیمت دستوری تولیدات آنها را از صادرات محروم کند و صرفا در راستای حمایت از صنعت فولاد ارزش تولید این مواد معدنی را نادیده بگیرد؟


    نایب رئیس انجمن سنگ‌آهن تصریح کرد: معمولا دو دسته از مواد معدنی هستند که راهی بازارهای صادراتی می‌شوند. دسته اول مواد معدنی هستند که در داخل کشور مورد استفاده قرار نمی‌گیرند و در بازارهای خارجی برای آنها تقاضا وجود دارد. دسته دوم هم مواد معدنی که مازاد نیاز واحدهای صنعتی هستند و به جای انبار شدن به بازارهای صادراتی فرستاده می‌شوند.

    رئیس کمیسیون معادن اتاق ایران با بیان اینکه صادرات سنگ‌آهن دانه‌بندی به معنای خام‌فروشی نیست، گفت: در شورای اقتصاد قرار شده صادرات سنگ‌آهن مشمول معافیت مالیاتی نباشند، زیرا گفته شده به دلیل اینکه در صنعت فولاد برنامه‌ریزی برای افزایش ظرفیت تولید فولاد به 55 میلیون تن صورت گرفته، نباید برای صادرات سنگ‌آهن برنامه‌ریزی کرد.

    او افزود: این در حالی است که فقط هفت درصد از مساحت کل کشور مورد اکتشافات معدنی و عملیات ژئوفیزیک هوایی قرار گرفته و نباید تصور کرد در 20 سال آینده ذخایر سنگ‌آهن‌مان تمام می‌شود. بلکه باید قدرت اکتشافات معدنی‌مان را بالا ببریم. ژاپن و کره هیچ کدام سنگ‌آهن و مواد اولیه برای تولید فولاد ندارند اما همچنان تولید دارند و دستاوردشان نیز کم نیست. قیمت تمام شده فولاد در ایران با وجود دریافت یارانه انرژی 400 دلار تمام می‌شود و این رقم کمی نیست.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها