عصر خودرو

ایران قیمت نفت خود را در بازار آسیا کاهش داد

عصر بازار- ایران در ماه جاری میلادی بار دیگر قیمت نفت خود در بازار آسیا را نسبت به نفت خام عربستان کاهش داد ونشان داد که این کشور پس از لغو تحریم ها مصمم به بازپس گیری سهم خود از بازار است.

ایران قیمت نفت خود را در بازار آسیا کاهش داد
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۹ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۰:۲۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از تسنیم، ایران در ماه جاری میلادی بار دیگر قیمت نفت خود در بازار آسیا را نسبت به نفت خام عربستان کاهش داده و نشان داده که این کشور پس از لغو تحریم ها مصمم به بازپس گیری سهم خود از بازار است.

    عربستان قیمت نفت عربین مدیوم خود برای بازارهای آسیایی را 1.30 دلار کمتر از قیمت شاخص تعیین کرده است. این در حالی است که نفت سنگین ایران 1.60 دلار کمتر از قیمت شاخص قیمت گذاری شده است. بدین ترتیب، شکاف قیمت بین نفت خام عربستان و نفت خام ایران از 10 سنت در ماه می به 30 سنت رسیده که بیشترین شکاف قیمت از سال 2008 تاکنون است.

    از زمان لغو تحریم های غرب در ماه ژانویه، محدودیت صادرات نفت ایران برداشته شده و این کشور قصد دارد صادرات خود را به سطح قبل از تحریم ها برساند.

    یک تاجر نفتی در این باره گفت: «با پیشنهاد قیمت هایی رقابتی، ایران تلاش دارد به سرعت سهم خود از بازار نفت را بازیابد.» بر اساس گزارش آژانس بین المللی انرژی، تولید روزانه نفت ایران در ماه آوریل با 300 هزار بشکه افزایش نسبت به ماه می به 3.56 میلیون بشکه رسید. حجم تولید نفت ایران هم اکنون تقریبا به سطح قبل از تحریم ها یعنی اواخر سال 2011 باز گشته و ایران مشتاق است تا مشتریان بیشتری برای نفت خود بیابد. حجم صادرات نفت ایران نیز در این باه با 600 هزار بشکه افزایش به 2 میلیون بشکه در روز رسیده است.

    خالد الفالح، وزیر انرژی عربستان پنجشنبه گذشته گفت، کشورش نفت فراوانی روانه بازار نخواهد کرد. احتمالا هدف از این اظهارات ایجاد فضای هماهنگی بیشتر در درون اوپک بوده است. اما تولید نفت عربستان همچنان بالا باقی مانده است. در حالی که عرضه و تقاضا در بازار جهانی در جال نزدیک شدن به توازن است، رقابت ایران و عربستان بر سر تصاحب سهم بیشتر از بازار نفت ممکن است بر قیمت ها تاثیر منفی بگذارد.

    یک مقام یک شرکت نفتی ژاپنی گفت، ایران مصمم است فروش نفت خود را افزایش دهد. ظاهرا ایران علاقمند است با کاهش قیمت ها، نفت بیشتری به ژاپن بفروشد.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها