عصر خودرو

همزمان با خروج شاخص از کانال ۷۶ هزار واحدی در تالار شیشه‌ای رخ داد

افت شاخص ۲۲ صنعت بورسی

عصر بازار- روز گذشته معاملات بورس تهران در حالی آغاز شد که شاخص کل در آستانه از دست دادن کانال ۷۶ هزار واحدی قرار داشت. اتفاقی که در پایان ساعات معاملاتی رخ داد و دماسنج بازار کانال ۷۶ هزار واحدی را پس از ۱۳ روز کاری از دست داد. شاخص کل از تاریخ ۲۱ اردیبهشت ماه سال جاری روند کم‌نوسانی در کانال ۷۶ هزار واحدی تجربه کرده بود. حالا شاخص کل در پایین‌ترین میزان خود از ۱۹ بهمن ماه سال گذشته قرار گرفته است.

افت شاخص ۲۲ صنعت بورسی
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۹ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۱:۰۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از دنیای اقتصاد، از میان 37 صنعت حاضر در بورس، روز گذشته 22 صنعت با افت شاخص‌های خود مواجه شدند و در طرف دیگر 12 صنعت رشد داشتند. گروه‌های ابزار پزشکی (با تک سهم «آکنتور»)، ماشین‌آلات برقی و استخراج زغال‌سنگ بیشترین سود را برای سهامداران خود به ارمغان آوردند و در طرف دیگر گروه‌های استخراج سایر معادن (با تک سهم «کماسه») انتشار، چاپ و تکثیر و سایر محصولات کانی غیرفلزی بیشترین افت شاخص را تجربه کردند.

    همچنین شاخص کل در روز گذشته بیش از 254 واحد افت کرد. گروه‌های خودرویی، بانکی و شرکت‌های چندرشته‌ای صنعتی بیشترین سهام در سرخ‌پوشی شاخص کل را به خود اختصاص دادند و هریک به ترتیب آن را 71، 45 و 44 واحد تنزل دادند. در طرف دیگر نیز گروه ماشین‌آلات و دستگاه‌های برقی و گروه ساخت محصولات فلزی بیشترین تاثیر مثبت را برای شاخص کل به ارمغان آوردند و جمعا آن را 27 واحد ارتقا دادند.

    خودرویی‌ها در خواب

    به دنبال رشد چشمگیر شاخص کل بورس که در بازه زمانی سه ماهه پایانی سال گذشته و با پیشتازی گروه خودرویی رخ داد، گروه خودرو و ساخت قطعات در مرکز توجهات قرار گرفت. این صنعت که انتظار می‌رفت در فضای پسابرجام با عقد قراردادهای سودساز با شرکای تجاری خارجی، پتانسیل‌های فراوانی داشته باشد، رشد قابل‌توجهی را در مدتی نسبتا کوتاه ثبت کرد. اما از ابتدای سال جاری و با روشن‌تر شدن موانع بالفعل در مراحل مختلف لغو تحریم‌ها و همچنین محدودیت‌های عملی در به نتیجه رساندن قابلیت‌های بالقوه این صنعت، سیر اصلاحی قیمت‌ها آغاز شد. حال همانطور که صنعت خودرو و ساخت قطعات در دوره رونق بازار بدل به لیدر شده بودند، در دوره رکود نیز نگاه بازار به این صنعت گره خورده است.

    شاخص این گروه پس از فتح قله‌های تاریخی، در تاریخ 26 اسفند سال گذشته به محدوده 27 هزار و 600 واحدی رسید. این در حالی است که شاخص این گروه در ابتدای زمستان سال گذشته ارقام هشت تا 9 هزار واحدی را نیز ثبت کرده بود. به عبارت دقیق‌تر قیمت سهام شرکت‌های خودرویی در مدت زمانی کمتر از سه ماه به‌طور متوسط بیش از 224 درصد رشد کرد. اما همان‌طور که اشاره شد، با شروع سال جدید انتظارات از این صنعت رو به تعدیل و اصلاح گذاشت، تا جایی که بازده این صنعت از ابتدای سال جاری به مدار منفی رسید و شاخص این گروه در این مدت بیش از 23 درصد افت کرد. در واقع کسانی که در پیک‌های قیمتی سهام خودرویی خریداری کرده‌اند، در این مدت بیش از 23 درصد از دارایی خود را از دست داده‌اند.

    حال علاوه بر روند نزولی قیمت‌ها، این صنعت افت محسوس ارزش معاملات را نیز تجربه می‌کند. در بهترین روزهای سال گذشته ارزش معاملات این گروه بعضا بالغ بر 100 میلیارد تومان بود. اما ارزش معاملات این صنعت در روز گذشته به زحمت به 40 میلیارد تومان می‌رسید. هرچند ارزش معاملات در کلیه گروه‌های حاضر در بازار کاهش یافته است و همچنان بخش مهمی از ارزش معاملات بورس را گروه خودرویی تشکیل می‌دهد، اما در روز گذشته اتفاقی رخ داد که قابل توجه به نظر می‌رسد. در حالی که هیچ یک از نمادهای مهم و شاخص گروه خودرویی در روز گذشته متوقف نبودند، ارزش معاملات این گروه در رتبه دوم گروه‌های صنعت و پس از گروه ساخت محصولات فلزی قرار گرفت. نکته امیدوارکننده‌ای که در روند معاملات روز گذشته این صنعت خودنمایی می‌کرد، حمایت نسبی حقوقی‌ها و خرید آنها در محدوده‌های منفی بود. این مساله می‌تواند نشانگر وجود پتانسیل‌های صعودی برای این صنعت در میان‌مدت و بلندمدت باشد. فعالان حقوقی فعال در این صنعت در روز گذشته تلاش داشتند بخشی از فشار فروش را کاهش دهند، بنابراین در قیمت‌های منفی نمادهای مهم خودرویی خریدار بودند. در نهایت شاخص این صنعت در روز گذشته 63/ 1 درصد افت نشان داد تا این گروه همچنان به‌عنوان زیان‌ده‌ترین صنعت از ابتدای سال جاری مطرح باشد.

    معاملات سنگین در محصولات فلزی

    بیشترین ارزش معاملات در روز گذشته به گروه ساخت محصولات فلزی اختصاص یافت. این گروه در روز قبل از آن نیز از گروه‌های پرمعامله بازار به حساب آمد. در نماد «فاراک» (شرکت ماشین‌سازی اراک) که روز دوشنبه صف خرید نسبتا سنگینی را تجربه می‌کرد، صف خرید عرضه شد و این نماد در لحظاتی پرنوسان ظاهر شد. پس از ثبت افزایش سرمایه این شرکت که در پایان سال گذشته رخ داد، این نماد مسیری اصلاحی را در پیش گرفته بود. پس از پایان یافتن مسیر نزولی قیمت این نماد در انتهای ماه گذشته، حال فاراک به بیشترین قیمت تاریخی خود رسیده است. به عبارت بهتر حالا تمام سهامداران این شرکت از ابتدای دوره فعالیت تاکنون، در محدوده سود قرار دارند. بنابراین عرضه‌های سنگین در این محدوده‌ها طبیعی به نظر می‌رسید. حجم معاملات این نماد در روز گذشته بالغ بر 6/ 1 درصد سهام شرکت بود.

    «فاذر»، دیگر نماد مهم این گروه نیز، معاملات نسبتا سنگینی را در محدوده منفی تابلو تجربه کرد. بر این اساس بیشترین ارزش معاملات این گروه به نمادهای «فاراک» و «فاذر» اختصاص یافت. بیشترین رشد قیمت پایانی به نماد «فاراک» تعلق گرفت و بیشترین افت قیمت نیز از آن «فاذر» بود. شاخص این گروه روز گذشته را با رشد 2 درصدی به پایان برد تا بازده متوسط این گروه از ابتدای سال به 15 درصد برسد.

    پالایشی‌ها و یک گزارش نسبتا مثبت

    گروه فرآورده‌های نفتی این روزها از گروه‌های پرتوجه بازار به حساب می‌آید. پس از سپری شدن دوره سیاه نفت 30دلاری و بازگشت بهای جهانی هر بشکه نفت برنت به محدوده 50 دلار، حالا افراد بیشتری به گروه پالایشگاهی توجه نشان می‌دهند. از آنجا که ادامه روند صعودی قیمت نفت از نگاه بسیاری از کارشناسان بین‌المللی حوزه نفت در هاله‌ای از ابهام قرار دارد، فعالان بورس تهران هنوز به شکل ویژه‌ای از خود تمایل به سرمایه‌گذاری در این صنعت نشان نداده‌اند. اما ارزش معاملات این گروه نسبتا بهبود یافته است.

    در ساعات پایانی معاملات روز گذشته، پالایشگاه بندرعباس، صورت‌های مالی حسابرسی نشده منتهی به 29 اسفند سال گذشته خود را روانه شبکه کدال کرد. این شرکت موفق شده است در سال مالی گذشته زیان پیش‌بینی شده خود را به سود تبدیل کند. در آخرین پیش‌بینی سود هر سهم سال مالی 94، این شرکت پیش‌بینی کرده بود که به ازای هر سهم 20 ریال زیان خواهد ساخت. حال اما با انتشار صورت‌های مالی خود نشان داد که این شرکت نه تنها زیانی محقق نکرده است، بلکه به ازای هر سهم به اندازه 17 ریال سود کنار گذاشته است.

    اگرچه این گزارش تا حدودی امیدوارکننده به نظر می‌رسید، اما فعالان بازار در روز گذشته واکنش خاصی به این گزارش نشان ندادند. دلیل این اتفاق را می‌توان در ناچیز بودن سود ساخته شده توسط شرکت و قیمت نسبتا بالای هر سهم این شرکت جست. ارزش معاملات گروه پالایشگاهی در روز گذشته به زحمت به 4 میلیارد تومان رسید. شاخص این گروه در روز گذشته با رشد ناچیز 04/ 0 درصدی مواجه شد تا زیان این گروه از ابتدای سال به 10 درصد برسد. از میان نمادهای حاضر در این گروه، بیشترین ارزش معاملات به نماد «ونفت» اختصاص یافت. بیشترین رشد قیمت نیز به ترتیب به نمادهای «شنفت» و «شبریز» تعلق گرفت. در طرف دیگر نمادهای «شپنا» و «ونفت» بیشترین افت قیمت را تجربه کردند.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها