عصر خودرو

بزرگ ترین صادرکننده نفت به واردکننده گاز تبدیل می شود

عصر بازار- عربستان که بر اساس آمارها بزرگ ترین صادرکننده نفت شناخته می شود، به دلیل کمبود ذخایر گازی و افزایش روزافزون نیاز به این حامل انرژی قصد دارد از سایر کشورها گاز وارد کند.

بزرگ ترین صادرکننده نفت به واردکننده گاز تبدیل می شود
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۸ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۶:۱۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایرنا، کشورهای حاشیه خلیج فارس از منابع عظیم نفت برخوردارند اما در دسترسی به ذخایر گازی محدودیت دارند.
    در واقع در این منطقه فقط کشورهای ایران و قطر از منابع عظیم گازی برخوردارند.
    کشور عربستان که روزانه بیش از 10 میلیون و 200 هزار بشکه نفت تولید و بیش از هفت میلیون و 500 هزار بشکه صادرات دارد، می کوشد از طریق کشف ذخایر جدید یا واردات، کمبود گاز خود را جبران کند.
    به گزارش تارنمای وزارت نفت از خبرگزاری انگلیسی «رویترز»، وزیر انرژی عربستان سعودی گفت: شرکت سعودی آرامکو ممکن است به منظور افزایش سهم گاز در سبد انرژی های مصرفی خود، در واردات گاز به داخل عربستان سرمایه گذاری کند.
    «خالد الفالح» افزود: البته اولویت این شرکت یافتن منابع تازه گاز داخلی از طریق اکتشاف است.
    عربستان سعودی بزرگ ترین صادرکننده نفت خام جهان است اما برای تامین گاز مصرفی داخلی خود، با توجه به افزایش استفاده از آن در صنایع و تولید برق، در سال های گذشته با دشواری روبرو بوده است.
    به گفته الفالح، گاز اکنون 50 درصد سبد انرژی عربستان را تشکیل می دهد و ریاض قصد دارد این میزان را به 70 درصد افزایش دهد و برای این منظور از همه منابع داخلی یا در صورت امکان از یک منبع برای واردات با قیمت رقابتی استفاده کند.
    الفالح که رئیس سعودی آرامکوست، در ماه ژوئن (خرداد) گفته بود: این شرکت به سرمایه گذاری در فرصت های بالادستی بین المللی به ویژه در بخش گاز، علاقه دارد.
    آرامکو به چند سرمایه گذاری مشترک در بخش های پالایش و پتروشیمی با شرکت های نفتی خارجی اقدام کرده اما چنین معاملاتی را در بخش های بالادستی پیگیری نکرده است.
    هر چند عربستان، نام کشور مورد نظر خود برای واردات گاز را اعلام نکرده اما گزینه های زیادی پیش روی ریاض قرار ندارد.
    ایران و قطر تنها کشورهای برخوردار از گاز در منطقه به شمار می روند که قطر به دلیل عقد قراردادهای بلندمدت و تبدیل گاز به ال.ان.جی (گاز مایع فشرده)، قادر به صادرات این ماده به کشورهای منطقه خلیج فارس نیست.
    پیش از این امارات، بحرین و کویت خرید گاز از ایران را خواستار شده بودند که مذاکرات مربوط به آن نیز انجام شده است.
    کویت در نظر دارد گاز مورد نیاز خود را از ایران با استفاده از یک خط لوله عبوری از داخل خاک عراق یا ساخت خط لوله در خلیج فارس وارد کند.
    هر چند به نظر می رسد در کوتاه مدت عربستان به مذاکره با ایران برای واردات گاز تمایلی نداشته باشد اما به باور کارشناسان این کشور در بلندمدت، برای تامین نیازهای خود به واردات گاز از ایران ناچار خواهد بود.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها