عصر خودرو

سیف اعلام کرد;

احیای بنگاه های کوچک و متوسط با ۱۶۰ هزار میلیارد ریال تسهیلات

عصر بازار- رئیس کل بانک مرکزی شمار بنگاه های کوچک و متوسط کشور را کمتر از ۱۰ هزار واحد برآورد کرد و گفت: اگر فقط ۱۰ درصد تسهیلات جدید شبکه بانکی یعنی ۱۶۰ هزار میلیارد ریال به این بنگاه ها اختصاص یابد، احیا می شوند و به فعالیت خود ادامه می دهند.

احیای بنگاه های کوچک و متوسط با ۱۶۰ هزار میلیارد ریال تسهیلات
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۸ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۵:۲۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از بانک مرکزی، «ولی‌الله سیف» در نشستی با مدیران عامل، اعضای هیات مدیره و مدیران بلندپایه بخش اعتباری بانک ها تاکید کرد بانک ها باید در زمینه اختصاص این تسهیلات مرتب به بانک مرکزی گزارش دهند.
    وی ادامه داد: در آینده نزدیک در برخی نشست های کارگروه های استان ها برای اعطای تسهیلات به بنگاه های کوچک و متوسط شرکت خواهم کرد.
    رئیس کل بانک مرکزی تاکید کرد در سال «اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل» باید آثار فعالیت بانک ها در اقتصاد کشور به صورت حمایت از تولید، اشتغال و بهبود صادرات کشور نمایان و همه توان نظام بانکی در خدمت تحقق اهداف نامگذاری امسال به کار گرفته شود.
    وی گفت: تسهیلات بانکی باید به گونه ای تخصیص داده شود که بر دستاوردهای دولت یازدهم در مهار تورم و نقدینگی اثر منفی نداشته باشد و منابع محدود به صورت اثربخش در اقتصاد تزریق شود.
    رئیس شورای پول و اعتبار درباره بخشنامه بانک مرکزی برای مستثنا کردن بنگاه های کوچک و متوسط از برخی بندهای دریافت تسهیلات گفت: این بخشنامه بتازگی به بانک های عامل ابلاغ و افزون بر استثناهایی درباره چک برگشتی و مطالبات معوق، مقرر شده است بانک ها تسهیلات کمتر از 10 میلیارد ریال را برای این بنگاه ها تمدید کنند.
    وی درباره کمک غیرمستقیم نظام بانکی به تولید اضافه کرد: لازم است بانک ها به سوی استفاده از ظرفیت کارت های اعتباری عام بروند؛ اینگونه اعتبارهای مصرفی در دنیا توسط بانک ها به مشتریان ارایه می شود و با این روش، تسهیلات بانکی به سمت کالاهای مصرفی مشتریان می‌رود و به صورت غیرمستقیم به تولید کمک می شود.

    ** برنامه های دولت در سال 95
    رئیس‌ کل بانک مرکزی گفت: در موضوع خرید تضمینی گندم و نوسازی خودروهای فرسوده با هدف کاهش آلودگی هوا، شبکه بانکی به همکاری با دولت موظف شده و لازم است این موارد با انضباط کامل و سرعت و دقت عملیاتی شود.
    سیف درباره موضوع خرید تضمینی گندم از کشاورزان اضافه کرد: در سال های گذشته، خرید گندم بر عهده بانک ها بود اما اکنون درصد زیادی از منابع توسط وزارت جهادکشاورزی در اختیار بانک ها قرار می گیرد و درصد باقیمانده که بانک ها باید پرداخت کنند، تا پایان سال از محل فروش آرد و گندم به نانوایی ها و آسیابانان به بانک ها پرداخت می شود.

    ** نظام بانکی اصلاح می‌شود
    رئیس شورای پول و اعتبار درباره لزوم اصلاح نظام بانکی و تطبیق با استانداردهای روز دنیا گفت: طرح اصلاح نظام تامین مالی کشور، تدوین و بخش مربوط به بانک ها نهایی شده است.
    سیف ادامه داد: یکی از مسائلی که در این طرح وجود دارد، ایجاد بازار بدهی است که به وسیله آن بانک مرکزی به ابزار مداخله و سیاست پولی مجهز می شود. بدهی دولت در قالب این اوراق، تعهد دولت است و این تعهدات در بازار سرمایه جایگاه پیدا می کند.
    رئیس کل بانک مرکزی درباره ارایه صورت های مالی بانک ها با قالب جدید در سال 1395 گفت: اکنون زمان برگزاری مجامع فرارسیده و بانک مرکزی، صورت های مالی جدید را با اقتباس از صورت های IFRS به بانک ها ابلاغ کرده است و ارایه صورت های مالی در قالب جدید، عزم بانک ها را می طلبد.
    وی افزود: باید در صورت های مالی سال 1394 بانک ها، میزان طلب یا بدهی ارز مرجع از بانک مرکزی مشخص شود و ابهامی از این بابت در صورت های مالی وجود نداشته باشد؛ بنابراین در پیش‌جلسه مجمع بانک ها که باید هرچه زودتر زمان بندی شود، بانک مرکزی مروری بر صورت های مالی خواهد داشت.
    رئیس کل بانک مرکزی تاکید کرد بیشترین حسن فضای شفاف بازار پولی، برای خود بانک هاست و گفت: خوشبختانه شوک هایی که موسسه های غیرمجاز در بازار پول ایجاد می کردند کنترل شده اما به طور کامل برطرف نشده است و باید موضوع با قاطعیت بیشتری پیگیری شود.

    ** رقابت غلط بانک ها برای افزایش سپرده ها
    سیف درباره چسبندگی نرخ سود و لزوم تطابق با نرخ تورم اضافه کرد: روند کاهنده تورم ادامه دارد، منتهی نرخ سود از آن تبعیت نکرده است و یکی از علت های چسبندگی نرخ سود، شرایط بانک ها و حجم بالای دارایی های منجمد آنهاست که امکان مانور عملیاتی را کاهش داده است.
    رئیس شورای پول و اعتبار گفت: بانک ها برای سرپا ماندن، برای جذب و افزایش حجم سپرده های خود مسابقه ای غلط داشتند که بسیار مخرب بود و در واقع این موضوع باعث تهی شدن بیشتر ترازنامه بانک ها می شد.
    سیف درباره کاهش شکاف نرخ ارز از 16.6 درصد در پایان سال 1394 به 13.3 درصد در پایان اردیبهشت ماه امسال افزود: کاهش تدریجی شکاف نرخ ارز بازار و بانک مرکزی این نوید را می دهد که این شکاف به مرور از بین می رود و زمینه برای یکسان سازی نرخ ارز فراهم می شود.
    وی ادامه داد: بانک مرکزی سعی در اجرای سیاست یکسان سازی نرخ ارز پس از اجرای موثر برجام دارد به گونه ای که ارتباطات بانکی وضعیت بهتری پیدا کند و در سال 1395 به طور قطع این سیاست اجرا می شود.
    وی درباره لزوم انطباق با استانداردهای دنیا در زمینه مبارزه با پولشویی و تامین مالی تروریسم گفت: در این زمینه باید فرم های استاندارد و سازوکار مشخص ایجاد شود، زیرا برای کار با بانک های دنیا، به تجهیز خود در این زمینه نیاز داریم و بانک مرکزی در این زمینه دانش لازم را ایجاد می کند و در اختیار بانک ها قرار می دهد.

    ** پایین بودن نسبت کفایت سرمایه بانک ها قابل قبول نیست
    رئیس کل بانک مرکزی پایین بودن نسبت کفایت سرمایه را غیرقابل قبول دانست و گفت: پایین بودن این نسبت در بانک ها باید رفع شود. اکنون بتدریج بانک های دولتی از منابعی تجهیز می شوند اما بانک های خصوصی باید اقدام های اصلاحی لازم را در این زمینه به کار گیرند.
    نشست های جداگانه رئیس کل بانک مرکزی با مدیران عامل، اعضای هیات مدیره و مدیران بخش اعتباری بانک ها عصر دوشنبه برگزار شد.
    محور این نشست ها که در مجموع چهار ساعت به طول انجامید، بررسی راه های کمک نظام بانکی به تولید کشور و واحدهای تولیدی کوچک و متوسط بود.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها