عصر خودرو

مدیرعامل بورس کالای ایران مطرح کرد؛

گردش معاملات بورس کالا ۵ تا ۷ درصد تولید ناخالص داخلی

عصر بازار- بورس کالای ایران در مقایسه با سایر بورس های کالایی منطقه از لحاظ حجم و ارزش معاملات در جایگاه دوم قرار دارد و طی سال های اخیر گردش معاملات این بورس بین ۵ تا ۷ درصدGDP (تولید ناخالص داخلی) کشور را تشکیل داده است.

گردش معاملات بورس کالا ۵ تا ۷ درصد تولید ناخالص داخلی
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۸ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۴:۲۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از بورس کالای ایران، دکتر حامد سلطانی نژاد مدیرعامل بورس کالای ایران با بیان مطلب فوق در  نشست اعضای شورای سیاستگذاری سمپوزیوم بین المللی روابط عمومی که روز دوشنبه در بورس کالای ایران برگزار شد ، گفت: جایگاه دوم بورس کالای ایران در منطقه، یک افتخار ملی برای تمام مسوولان و افرادی که طی سال های قبل مقدمات راه اندازی بورس کالا در ایران را فراهم کرده اند به شمار می رود که امیدوارم با سرعت بیشتری در مسیر رشد و توسعه بورس کالا در بعد داخلی و بین المللی قدم برداریم.

    بر اساس این گزارش، در این نشست که با حضور مدیران روابط عمومی سازمان ها و نهادهای مختلف صنعتی، بانکی و بیمه ای و همچنین اساتید دانشگاه در حوزه ارتباطات و روابط عمومی برگزار شد، هوشمند سفیدی، دبیرکل سمپوزیوم بین المللی روابط عمومی ایران گفت: تاکنون تعامل بسیار مناسبی میان روابط عمومی بورس کالای ایران با سایر نهادها و همچنین سمپوزیوم بین المللی روابط عمومی برقرار بوده است که به همین دلیل مدیرعامل بورس کالای ایران، سال گذشته در یازدهمین دوره برگزاری سمپوزیوم بین المللی روابط عمومی به عنوان مدیر ارشد ارتباط گستر انتخاب شد.

    وی با اشاره به جایگاه بورس کالا به عنوان یکی از ارکان بازار سرمایه در اقتصاد ملی اظهار داشت: در شرایط فعلی کشور، مسوولیت مهمی روی دوش بازار سرمایه به خصوص بورس کالا قرار دارد و یکی از راه های مناسب آشنایی هر چه بیشتر فعالان اقتصادی و مردم با کارکردها و ظرفیت های بورس، فرهنگ سازی از طریق روابط عمومی هاست.

    دبیرکل سمپوزیوم بین المللی روابط عمومی ایران ادامه داد: می توان از طریق فرهنگ سازی مناسب، سرمایه های راکد جامعه را روانه بازار سرمایه کرد که این امر به توسعه اقتصادی کشور منجر خواهد شد.

    گذر از مکانیسم کنترلی به نظارتی در اقتصاد

    سلطانی نژاد در ادامه به طور مختصر کارکرد بورس کالا در اقتصاد را برای حاضران تشریح کرد و گفت: بررسی ها نشان می دهد اقتصاد ما همواره در مورد قیمت گذاری کالاهای اساسی که در زندگی مردم اثر گذار هستند، با مشکل مواجه بوده است. به طوریکه قیمت کالاها به صورت دستوری تعیین شده و اصطلاحا از مکانیسم کنترلی در اقتصاد ایران استفاده شده است. اما در دنیا رفته رفته از مکانیسم کنترلی به سمت مکانیسم نظارتی حرکت شده است؛ یعنی به جای اینکه برای معامله گران و بازیگران بازار کالاها تعیین تکلیف شده و آزادی و خلاقیت از بازارها گرفته شود، معاملات در چارچوبی آزاد و شفاف صورت می گیرد و نهادهای مسوول نیز به راحتی امکان رویت و نظارت مبادلات را دارند.

    مدیرعامل بورس کالای ایران ادامه داد: بورس های کالایی یکی از آن مظاهر سیستم های نظارتی هستند که در دنیا کاربرد فراوانی دارند؛ بورس های کالایی تاکنون علاوه بر سایر رسالت هایشان، توانسته اند سازوکار نظارت بر قیمت گذاری و اینکه یک کالا با مکانیسمی کارا کشف قیمت شود را مهیا کنند که بورس کالای ایران در همین راستا در اقتصاد ایران به جلو می رود.

    گردش معاملات بورس کالا 5 تا7 درصدGDP 

    سلطانی نژاد با بیان اینکه سه دسته محصولات اصلی یعنی کالاهای پتروشیمی و فرآورده های نفتی، صنعتی و معدنی و کشاورزی در بورس کالا مورد معامله قرار می گیرند، گفت: طی سال های اخیر گردش معاملات بورس کالا بین 5 تا 7 درصدGDP  (تولید ناخالص داخلی) کشور را تشکیل داده که رقم قابل ملاحظه ای به شمار می رود.

    وی تصریح کرد: در همین راستا اگر بخواهیم بورس کالای ایران را با سایر بورس های کالایی منطقه مقایسه کنیم، بورس کالای ایران از لحاظ حجم و ارزش معاملات در جایگاه دوم بورس های کالایی منطقه قرار دارد.

    اهمیت نقش روابط عمومی

    وی در ادامه به جایگاه مهم روابط عمومی در سازمان ها اشاره کرد و گفت: امروزه خیلی از افرادی که مسوولیت مدیریت بنگاه های اقتصادی و غیر اقتصادی را برعهده دارند، اگر درک درستی از روابط عمومی نداشته باشند حتی در صورت انجام اقدامات مهم و مثبت، در تعامل با سایر سازمان و توسعه فعالیت هایشان با مشکل مواجه خواهند شد.

    سلطانی نژاد افزود: اخیرا مشاهده می کنیم در دنیا توجه ویژه ای به بحث مسوولیت های اجتماعی، حاکمیت شرکتی و مواردی که جامعه محور هستند، می شود، براساس این رویکرد هر یک از سازمان ها و بنگاه ها به منزله افراد در جامعه هستند که باید در کنار یکدیگر با تعامل و ارتباط مستمر زندگی کنند.

    مدیرعامل بورس کالای ایران معتقد است، اگر یک سازمان را به منزله یک فرد در نظر بگیریم، بدون شک روابط عمومی به عنوان زبان گویای آن فرد برای ایجاد ارتباط و تعامل با فرد یا سازمان دیگر ایفای نقش می کند که به این ترتیب در دنیای امروز تقویت نقش روابط عمومی ها بیش از گذشته احساس می شود.

    سلطانی نژاد در پایان به نقش روابط عمومی بورس کالای ایران اشاره کرد و گفت: بورس کالا به مانند فردی است که جامعه و مسوولان رفته رفته در حال آشنایی با خصوصیات، ویژگی ها و پتانسیل های او هستند و باید مدام با سازمان ها و ارگان های مختلف در ارتباط و تعامل باشد تا به جایگاه واقعی خود برسد؛ در اینجا این روابط عمومی است که می تواند ظرفیت های بورس کالا را به سایر نهادها معرفی کند و از این رو روابط عمومی بورس کالا کاری دشوار و تاثیر گذار بر عهده دارد.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها