عصر خودرو

دبیر انجمن کارفرمایان پتروشیمی خبر داد

نیاز ۶ میلیارد دلاری سرمایه‌گذاری خارجی در صنعت پتروشیمی

عصر بازار- دبیر انجمن کارفرمایان پتروشیمی با اشاره به اینکه چرا یکسال از تصویب قانون خوراک می‌گذرد،اما دولت این قانون را ابلاغ نمی‌کند گفت:با این شرایط مذاکره با سرمایه‌گذاران خارجی برای ورود به صنعت پتروشیمی آب در هاون کوبیدن است.

نیاز ۶ میلیارد دلاری سرمایه‌گذاری خارجی در صنعت پتروشیمی
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۸ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۳:۴۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از فارس، احمد مهدوی دبیرکل انجمن کارفرمایان پتروشیمی صبح امروز در یک نشست خبری با اشاره به اینکه قصد داریم با استفاده از صنعت پر مزیت پتروشیمی به اقتصاد کشور کمک کنیم، گفت: خداوند نعمتی را نصیب ما کرده که باید از این نعمت به درستی استفاده کنیم تا بتوانیم در کنار بالا بردن تولیدات، صادرات را نیز افزایش داده و در نهایت درآمد سرانه ملی را بالا ببریم.

    وی با اشاره به اینکه در برنامه انجمن، صادرات به بازارهایی گنجانده شده است که پیش از این مورد هدف نبودند، افزود: اول باید مشکل خوراک را برطرف کنیم تا بتوانیم قدم ابتدایی برای توسعه سلامت پتروشیمی را برداریم.

    به گفته این مقام مسئول، قانون تعیین قیمت خوراک در پایان سال 94 توسط معاون اول رئیس جمهور به وزارت نفت ابلاغ شد به طوریکه قیمت گاز متان تعیین شد و انتظار می‌رفت این قانون به طور رسمی به شرکت ملی گاز ایران اعلام شود.

    وی اضافه کرد: انتظار دوم ما تعیین تکلیف قیمت مابقی خوراک‌ها مانند اتان و خوراک مایع است که امیدواریم به زودی این موارد نیز حل شود و دیگر دغدغه بحث خوراک را نداشته باشیم.

    دبیرکل انجمن کارفرمایان پتروشیمی با اشاره به تشکیل رگولاتوری گفت: امروز ده‌ها مرکز برای صنعت پتروشیمی تصمیم‌گیری می‌کنند که کار را برای ما مشکل کرده است،بنابراین نیاز داریم تا یک نهاد مستقل متشکل از دولت و بخش خصوصی وظیفه رگولاتوری را بر عهده بگیرد که البته قانون آن وجود دارد و ما نیز بارها از وزارت نفت درخواست کردیم این نهاد تشکیل شود.

    به گفته مهدوی، شورای رقابت نیز می‌تواند وظیفه رگولاتوری را انجام دهد، تشکیل این نهاد می‌تواند برای پیشرفت صنعت پتروشیمی موثر باشد.

    وی تاکید کرد: اگر مشکلاتی که بیان شد، حل نشود در واقع مذاکره با سرمایه‌گذاران خارجی برای ورود به صنعت پتروشیمی آب در هاون کوبیدن است.

    دبیرکل انجمن کارفرمایان پتروشیمی با تاکید بر اینکه صنعت پتروشیمی برای توسعه نیاز به 6 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری خارجی دارد، ادامه داد: در حال حاضر کشورهای مختلف خارجی برای مذاکره و رصد شرایط به ایران می‌آیند اما هیچکدام از آنها منجر به سرمایه‌گذاری نشده است که علت آن را باید در شرایط وضع موجود اقتصادی کشور جستجو کرد.

    مهدوی با اشاره به اینکه برای سرمایه‌گذاری خارجی نیاز به بستر مناسب داریم، گفت: با نگاه به آمارهای ارائه شده از بانک جهانی در خصوص فضای کسب و کار در سال 2015، ایران از 189 کشور جهان رتبه 118 را به خود اختصاص داده و در زمینه ریسک سرمایه‌گذاری نیز در میان 18 کشور خاورمیانه رتبه پانزدهم است که نشان می‌دهد بالاترین درجه ریسک را در ایران داریم،این موارد باید با کمک مسئولان دولتی برطرف شود و اجرای اقتصاد مقاومتی می‌تواند اقتصاد کشور را از این شرایط نجات دهد.

    وی با اشاره به اینکه به عنوان مثال باید از دولت پرسید چرا یکسال از تصویب قاون خوراک می‌گذرد اما این قانون را ابلاغ نمی‌کند، اظهار کرد: از دیدگاه وزارت نفت، قیمت خوراک در سال 94 سیزده سنت است اما از نظر ما قانونی که در سال 93 تصویب شد باید در 6 ماه دوم سال 94 اجرایی می‌شد و یا حداکثر در فروردین سال 95 ابلاغ می‌شد که متاسفانه این کار صورت نگرفت و هم‌اکنون به صورت علی‌الحساب شرکت ملی گاز قیمت خوراک را از ما دریافت می‌کند.

    مهدوی با اشاره به حجم تولید محصولات پتروشیمی در طول سالهای گذشته گفت: در سال 92 ، 40.5 میلیون تن محصولات پتروشیمی تولید کردیم که در سال 93 این عدد به 44.5 میلیون تن رسید و در سال 94 نیز حجم تولیدات ما 46.5 میلیون تن بود که انتظار داریم در سال 95 این عدد به 50 میلیون تن برسد، البته ظرفیت اسمی ما بسیار بیشتر از این اعداد است.

    وی ادامه داد: ما در سالهای گذشته توانستیم حجم صادرات خود را از 28 درصد سهم صادرات غیر نفتی به 33 درصد در سال 94 برسانیم و امسال نیز انتظار ما این است که این عدد به 33 درصد برسد.

    دبیر انجمن کارفرمایان پتروشیمی با تاکید بر اینکه صنعت پتروشیمی موتور محرک اقتصاد کشور است، گفت: مجلس و دولت باید نگاه ویژه‌ای به این صنعت داشته باشند تا بتوانیم با توسعه این صنعت مشکل اشتغال را برطرف کنیم.

    به گفته این مقام مسئول، اگر دولت بتواند یک توجه حداقلی به معادن داشته باشد 3 درصد از بیکاری کشور کاهش پیدا می‌کند اما اگر به صنعت پتروشیمی توجه کند مشکل اشتغال به طور کل برطرف می‌شود،این نشان می‌دهد معدن و پتروشیمی می‌توانند مزیت اقتصادی کشور در حل معضل بیکاری باشند.

    مهدوی در ادامه با اشاره به مهمترین برنامه‌ها و استراتژی انجمن در سال 95 گفت: قصد داریم در سال 95 به طور جدی نهاد رگولاتوری را برای صنعت پتروشیمی راه‌اندازی کنیم و مذاکرات آن نیز آغاز شده است.

    وی ادامه داد: مشکل دیگر تضامینی است که منابع خارجی از ما می‌خواهند و با رایزنی‌ به دنبال حل این مشکل هستیم،از طرفی نیز قصد داریم در سال جاری نهادی را به عنوان بخش بازرگانی به عنوان برند ایجاد کنیم تا مشکل صادرات محصولات پتروشیمی برطرف شود و همه شرکت‌های پتروشیمی تحت عنوان این برند صادرات محصولات خود را داشته باشند.

    مهدوی در ادامه با اشاره به اینکه اگر ایران بتواند تحت عنوان یک برند وارد بازار جهانی شود قطعاً قدرت چانه‌زنی بیشتری دارد، ادامه داد: در مذاکراتی که با مسئولان شرکت ملی صنایع پتروشیمی داشتیم مقرر شد کار علمی و کارشناسی تشکیل برند بر عهده انجمن باشد و ما نیز با همکاری یک دانشگاه کار مطالعاتی ایجاد برند را آغاز کردیم.

    مهدوی در ادامه با اشاره به برداشته شدن تحریم‌ها گفت: در حال حاضر توانسته‌ایم مذاکراتی را با برخی از کشورهای خارجی به منظور ایجاد بازار انجام دهیم، حاضر مشکل کشتیرانی و بیمه برطرف شده که انتظار داریم مشکل احتمالی نیز برطرف شود که این موضوع به رایزنی سیاسی ایران و کشورهای 1+5 بستگی دارد.

    دبیر انجمن کارفرمایان پتروشیمی با تاکید بر اینکه مذاکرات خود را به منظور برطرف کردن آنتی‌دامپینگ کشور ترکیه آن را آغاز کرده است پی گرفته‌ایم، گفت: وزارت صنایع از طریق رایزنی با کشورهای D8 مشکل آنتی دامپینگ را برطرف خواهد کرد که مذاکراتی نیز وزیر نصعت با مسئولان کشور ترکیه داشته است.

    وی با تاکید بر صادرات LPG به یکی از محصولات مجتمع‌های پتروشیمی گفت: گاز LPG ایران مشتری زیادی دارد به طوریکه هم‌اکنون ما نمی‌توانیم جوابگوی برخی از درخواست‌ها باشیم و اگر کشور ژاپن که یکی از خریداران LPG از ایران است مشکلی برای خرید این گاز دارد ما به راحتی می‌توانیم بازارهای هدف دیگری را برای این گاز فراهم کنیم.

    وی در پایان با اشاره به تعیین فرمول قیمت خوراک گاز گفت: این قیمت تابعی از قیمت جهانی گاز است که مقرر شده هر 6 ماه یکبار قیمت آن مورد بازبینی قرار گیرد و اگر این روزها قیمت نفت افزایش پیدا کرد قیمت خوراک گاز تغییر پیدا نکرده زیرا هاب آمریکا تغییری نداشته است.

     

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها