عصر خودرو

افزایش نرخ خوراک مایع;

محدودیت‌های بیمه‌ای صنعت پتروشیمی رفع شده است

عصر بازار- دبیرانجمن صنفی کارفرمایان صنعت پتروشیمی بابیان این که پس از اجرایی شدن برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) محدودیت‌های بیمه‌ای و کشتیرانی حمل محصولات پتروشیمی برطرف شده است،گفت:باتوجه به افزایش قیمت نفت دربازارهای جهانی، نرخ خوراک مایع واحدهای پتروشیمی کشور افزایش یافت.

محدودیت‌های بیمه‌ای صنعت پتروشیمی رفع شده است
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۸ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۳:۲۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایرنا،  احمد مهدوی ابهری روز سه‌شنبه در نشستی خبری گفت: پتروشیمی پس از نفت، جایگاه اول را در کسب درآمدهای ارزی کشور دارد و امیدواریم با رفع تحریم‌ها و اجرایی شدن برجام، میزان صادرات این محصولات افزایش بیشتری داشته باشد.
    دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت پتروشیمی به مشکل نرخ خوراک واحدهای پتروشیمی اشاره کرد و ادامه داد: با وجود این که حدود یک سال از ابلاغ فرمول تعیین نرخ خوراک متان توسط وزارت نفت می‌گذرد اما هنوز به صورت رسمی این نرخ اعلام نشده است و شرکت‌های پتروشیمی ناچار هستند به‌صورت علی‌الحساب نرخ خوراک قبلی را محاسبه کنند.
    وی در ادامه خواستار وحدت رویه در نظام تصمیم‌گیری صنعت پتروشیمی شد و اضافه کرد: اکنون چندین نهاد و مقام درباره صنعت پتروشیمی تصمیم‌گیری کرده و اظهارنظر می‌کنند که مشکلات بسیاری را پدید می‌آورد.
    وی با تاکید بر لزوم ایجاد یک مرکز رگولاتوری (تنظیم‌بخشی) بر صنعت پتروشیمی شد و گفت‌: باید در این مرکز رگولاتوری علاوه بر وزارت نفت و نهادهای دولتی، بخش خصوصی نیز مشارکت داشته باشند.
    دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت پتروشیمی یادآور شد: برای جذب سرمایه‌گذاری خارجی نیاز داریم مشکلات مربوط به تعیین نرخ خوراک و رگولاتوری مشخص شود تا سرمایه‌گذاران خارجی با خیال راحت وارد کشور شوند.
    وی ادامه داد: با وجود این که هیات‌های خارجی متعددی به کشور سفر کرده‌اند، تاکنون نتوانسته‌ایم یک قرارداد نهایی برای سرمایه‌گذاری در صنعت پتروشیمی امضا کنیم.
    وی به جایگاه نامناسب کشور در فضای کسب و کار و جذب سرمایه‌گذاری خارجی اشاره کرد و گفت: باید با فراهم کردن بسترها، زمینه را برای جذب سرمایه‌گذاری و توسعه این صنعت مهیا کرد.
    وی با تشریح وضعیت تولید محصولات پتروشیمی در کشور افزود: در سال گذشته حدود 46 میلیون و 500 هزار تن انواع محصولات پتروشیمی در کشور تولید شد که پیش‌بینی می‌شود امسال به 50 میلیون تن افزایش یابد.
    به گفته مهدوی ابهری، همچنین در سال گذشته 18 میلیون و 800 هزار تن انواع محصولات پتروشیمی صادر شد که نسبت به سال 1393 افزایش سه میلیون تنی داشته است.
    وی با بیان این که در سال 1394محصولات پتروشیمی 33 درصد از سبد صادرات غیرنفتی کشور را تشکیل دادند، افزود: پیش‌بینی می‌شود سهم صادرات محصولات پتروشیمی در سبد صادرات غیرنفتی کشور در سال جاری به 35 درصد افزایش یابد.
    وی ایجاد انسجام در روند صادرات محصولات پتروشیمی را خواستار شد و گفت: هم اکنون باتوجه به خصوصی شدن شرکت‌های پتروشیمی، روند صادرات به‌صورت پراکنده و جداگانه صورت می گیرد که باعث کاهش قدرت چانه‌زنی در بازارهای جهانی می‌شود ، در صورت ایجاد تمرکز می‌توانیم وضعیت صادرات را بهبود ببخشیم.
    وی خواستار لغو اجبار در فروش محصولات پتروشیمی در بورس شد و ادامه داد: تولیدکنندگان باید بتوانند به صورت اختیاری محصولات خود را در بورس و یا سایر بازارها عرضه کنند

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها