عصر خودرو

عربستان برای کاهش اتکا به نفت دست به کار شد

عصر بازار- هیات دولت عربستان سعودی یک برنامه بزرگ برای تنوع سازی اقتصاد ملی و فاصله گرفتن از اتکا به نفت با هدف ایجاد ۴۵۰ هزار شغل در بخش‌های غیردولتی تا سال ۲۰۲۰ تصویب کرد.

عربستان برای کاهش اتکا به نفت دست به کار شد
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۸ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۲:۵۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایسنا، برنامه دگرگونی ملی یا NTP 2020 کاهش هزینه عمومی به میزان 40 درصد در پنج سال آینده و افزایش مشارکت بخش خصوصی را هدف گرفته است.

    این برنامه یکی از برنامه‌های متعددی است که برای دستیابی به "چشم انداز سعودی 2030" طراحی شده است. سند 84 صفحه‌ای این چشم انداز در ماه آوریل از سوی محمد بن سلمان 30 ساله، جانشین ولیعهد عربستان که مسئولیت اصلاحات در این کشور را برعهده گرفته است، منتشر شد.

    بر اساس گزارش خبرگزاری فرانسه، برنامه دگرگونی ملی بواسطه 543 ابتکار در 24 نهاد دولتی با هزینه 270 میلیارد ریال (72 میلیارد دلار) در پنج سال آینده اجرا می‌شود.

    خالد الفالح، وزیر انرژی، صنعت و منابع معدنی عربستان اظهار کرد وزارتخانه‌اش تحت این برنامه تصمیم دارد رقابت پذیری در بخش انرژی را افزایش دهد و تولید گاز طبیعی را دو برابر کرده و صادرات غیرنفتی را افزایش دهد.

    وی گفت: این برنامه افزایش صادرات غیرنفتی از 185 میلیارد ریال به بیش از300 میلیارد ریال تا سال 2030 را هدف گذاری کرده است.

    وزارت انرژی، صنعت و منابع معدنی عربستان تحت برنامه مذکور قصد دارد مجموعه بین المللی عظیمی برای صنایع دریایی بسازد که 80 هزار شغل ایجاد می‌کند و واردات را به میزان 12 میلیارد دلار در سال کاهش می‌دهد.

    الفالح که ماه گذشته جانشین علی النعیمی، وزیر نفت کهنه کار عربستان شد، گفت: شماری از شهرهای صنعتی هم تحت این برنامه، قرار است ساخته شوند که 150 هزار شغل ایجاد می‌کند.

    برنامه‌های دیگر تحت چشم انداز 2030 شامل عرضه کمتر از پنج درصد از غول نفتی آرامکو در بازار سهام است.

    این پروسه بخشی از بزرگترین صندوق سرمایه گذاری دولتی جهان با دو تریلیون دلار دارایی خواهد بود.

    سود این صندوق سرمایه گذاری به تنوع سازی اقتصادی و فراهم کردن منبع جانشین برای درآمدهای نفتی که از سال 2014 نیمی کاهش داشته است، کمک خواهد کرد.

    ریزش قیمت نفت تلاشهای عربستان برای کاهش اتکا به نفت را که عمده درآمد دولت را تشکیل می‌دهد، تسریع کرده است.

    یکی از اهداف چشم انداز 2030 کاهش بیکاری، افزایش مشارکت زنان در بازار کار، افزایش مشارکت اقتصادی بخش خصوصی و توسعه فعالیتهای فرهنگی و سرگرمی در این کشور است.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها