عصر خودرو

این ۲۳ نفر بر صندلی دبیر کلی اوپک تکیه زده‌اند؛

دبیران کل اوپک را بشناسید

عصر بازار- با انتخاب محمد بارکیندوی نیجریه ای به عنوان دبیر کل اوپک، بار دیگر این سمت به آفریقایی های حاضر در بزرگترین کارتل نفتی جهان رسید .

دبیران کل اوپک را بشناسید
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۸ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۹:۳۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از خبرآنلاین، اوپک که سه سال دیگر شمع 60 سالگی اش را فوت می کند، مدتهاست با رقابت شدید برخی اعضا همراه شده و همین امر سبب شده انتخاب دبیرکلی در این سازمان همواره با چالش روبرو شود .

    این حساسیت پست حساس دبیرکلی را به آفریقا برده و غالبا کشورهایی خارج از حوره خلیج فارس شانس بیشتری برای انتخاب شدن به عنوان دبیر کل را دارند . ایران و عربستان در این سال ها هر چند در برخی ادوار نسبت به معرفی کاندیدای خود برای احراز پست دبیرکلی اقدام کرده اند اما نه ایران و نه عربستان هیچ کدام شانسی برای احراز این سمت را نداشتند چرا که طبق قانون اوپک، انتخاب دبیرکل باید بر اساس اجماع تمامی اعضا صورت گیرد .

    زنگنه پیش تر به صراحت موقعیت پیچیده اوپک را توضیح داد و گفت: هم ما کاندیدای عربستان را وتو می کنیم و هم انها کاندیدا ما را . به این ترتیب اگر ما شانس دبیرکلی را از دست می دهیم ، عربستان نیز این شانس را از کف می دهد .

    نکته اینجاست که ایران، عربستان ، عراق ، کویت و ونزوئلا بنیانگذاران اوپک محسوب می شوند اما سال هاست پست دبیر کلی به هیچ یک از بنیانگذاران نرسیده است . اوج اختلافات بر سر پست دبیرکلی در سال 1983 ، همزمان با جنگ عراق علیه ایران خود را نشان داد . در حالی که بر اساس "چرخش تاریخی"، دبیرکلی نوبت ایران بود اما بنا به ملاحظات سیاسی و جنگ تحمیلی عراق و برخی دیگر از کشورهای عرب عضو اوپک با دبیرکلی ایران مخالفت کردند و چرخش دوره ای را به شکلی دیگر تعبیر کردند . این اختلافات سبب شد اوپک در فاصله سال های 1983 تا 1988 دبیرکل نداشته باشد و عملا فاضل چلبی معاون عراقی دبیر کل در این دوره به عنوان سرپرست بر اوپک حاکم شد . این روند با انتخاب آلوارو سیلوا از ونزوئلا این روند تغییر کرد .

    کلاف سردرگم این حلقه اما بالاخره در اجلاس 169 باز شد و دبیر کلی از لیبی به نیجریه رسید . برخی رسانه‌ها این اتفاق را این گونه تحلیل کردند که با کنار رفتن دبیر کل حامی عربستان، دوست ایران بر صندلی دبیرکلی اوپک نشست . نگاهی به فهرست دبیران کل اوپک از ابتدا تا امروز نشان می‌دهد در این 56 سال  ایران، عربستان، عراق، امارات، قطر، الجزایر، اکوادور و گابن در زمان عضویت یک نماینده به عنوان دبیرکل در اوپک داشته‌اند. نام دبیران کل و سرپرستان اوپک از ابتدای تشکیل تا امروز در پی می آید .

    دکتر فواد روحانی

    دکتر فواد روحانی، ایرانی و نخستین دبیر کل اوپک، متولد سال 1907 میلادی . وی دارای مدرک دکترای حقوق از دانشگاه لندن بود.  او تا سال 1964 در این پست حضور داشت . بعد از خداحافظی وی از این سمت ایران دیگر نتوانست این سمت را از آن خود کند.

    دکتر عبدالرحمان البزاز

    دکتر عبدالرحمان البزاز، عراقی ، دومین دبیر کل اوپک ، او متولد سال 1913 است . البزار دکترای حقوق از کینگز کالج لندن داشت . از سال 1964  به مدت یک سال در سمت دبیر کلی اوپک حضور داشت.

    اشرف لطفی

    اشرف لطفی، کویتی، سومین دبیرکل اوپک . او متولد سال 1919 میلادی است . وی مدرک لیسانس خود را از کالج صفاد فلسطین گرفته است، به عنوان معلم در مدارس ابتدایی و راهنمایی فعالیت می کرد و و بعدها عناوین سفیر صلح ، دفتر وزیر امور خارجه کویت ،دستیار وزیر امور خارجه ، مدیر دفتر امیر کویت و مشاور در امور نفت و وزیر صنایع و دارایی را در کارنامه کاری اش جای داد . وی در سال 1965 به سمت دبیر کل اوپک منصوب شد و به مدت یک سال در این پست حضور داشت .

    محمد صالح جوخدار

    محمد صالح جوخدار،عربستانی، چهارمین دبیر کل اوپک متولد سال 1932 بود. وی تحصیلات عالیه خود را در دانشگاه های کالیفرنیا و کالیفرنیای جنوبی آمریکا به پایان رساند. این مقام عربستانی سرانجام در سال 1967 به مدت یک سال به عنوان دبیر کل سازمان اوپک منصوب شد.

    دکتر فرانسیسکو آر. پارا

    دکتر فرانسیسکو آر.پارا متولد ونزوئلا و متولد 1929 میلادی بود. او مدرک دکترای علوم سیاسی از موسسه مطالعات بین‌المللی ژنو سوئیس داشت . الجوخدار در سال 1968 برای یک سال به عنوان دبیر کل اوپک منصوب شد.

    دکتر الریچ سانجر

    دکتر الریچ سانجر ، اندونزیایی و متولد  1927 میلادی بود. مدرک دکترای حقوق خود را از دانشگاه بن آلمان گرفت. وی در سال 1969 میلادی به سمت دبیر کل اوپک منصوب شد و به مدت یک سال در این پست خدمت کرد.

    عمر البدری

    عمر البدری، لیبیایی است و در سال 1937 میلادی به دنیا آمد. وی لیسانس رشته اقتصاد و علوم سیاسی خود را از دانشگاه دوبلین ایرلند گرفته است. نکته قابل توجه در سوابق کاری وی آن است که او به عنوان خبرنگار واحد اطلاعات مجله اکونومیست، کارمند بخش تحقیقات اقتصادی، هماهنگ کننده مسائل اقتصادی در مطبوعات لیبی حضور داشته است . عمر البدری در سال 1970 میلادی به مدت یک سال به سمت دبیر کل اوپک منصوب شد.

    دکتر ندیم پاچاچی

    دکتر ندیم پاچاچی، عراقی است اما به عنوان کاندیدای امارات برای احراز پست دبیرکلی معرفی شد. وی متولد سال 1914میلادی بود ، وی مدرک لیسانسش را از مدرسه سلطنتی معادن در لندن و مدرک فوق لیسانس و دکترای خود را از امپریال کالج علوم و فناوری دانشگاه لندن دریافت کرد.

    او هر چند متولد عراق است از امارات به عنوان کاندیدای احراز پست دبیرکلی معرفی شد . از سال 1971 تا 1972 در سمت دبیر کل اوپک انجام وظیفه کرد.

    دکتر عبدالرحمان خنه

    دکتر عبدالرحمان، الجزایری و متولد سال 1931 میلادی است . مدرک دکترای داروسازی خود را در سال 1968 از دانشگاه الجزیره الجزایر دریافت کرد. او در سال 1973 به سمت دبیر کل اوپک رسید و به مدت یک سال در این پست انجام وظیفه کرد.

    ام.او فید

    ام.او فید، نیجریه ای و متولد سال 1926 است. او  تحصیلات خود را در کالج دولتی ایبادان دانشکده معادن، دانشگاه اکستر و کالج امپریال علوم و فناوری دانشگاه لندن به پایان رساند . او سال 1975 به این سمت منصوب شد .

    علی ام. جیده

    علی ام.جیده، قطری و متولد  1941 میلادی . او مدرک فوق لیسانس خود در رشته اقتصاد نفت را از دانشگاه لندن گرفت. وی در سال 1977 به مدت یک سال به سمت دبیر کل سازمان کشورهای صادر کننده نفت منصوب شد.

    رنه جی.اورتیز

    رنه جی.اورتیز از اکوادور، متولد سال 1941 میلادی بود . او مدرک مهندسی خود را در سال 1969 میلادی از دانشکده ملی پلی تکنیک اکوادور گرفت، وی مدرک فوق لیسانس خود را از دانشگاه میامی در ایالت فلوریدا آمریکا کسب کرد. اورتیز در سال 1979 میلادی به سمت دبیر کل اوپک منصوب شد و تا سال 1981 در این پست حضور داشت.

    دکتر مارک اس.نان نگوئما

    دکتر مارک اس.نان نگوئما ، گابنی (متولد سال 1934). وی از دانشکده حقوق و اقتصاد دانشگاه پاریس فارغ التحصیل شد .  او در سال 1981 میلادی به سمت دبیر کل اوپک منصوب شد و تا سال 1983 در این پست حضور داشت.

    دکتر منان سعید عطیبه

    دکتر منان سعید عطیبه ، اماراتی و متولد سال 1946 میلادی.  وی مدرک لیسانس رشته اقتصاد و علوم سیاسی خود را از دانشگاه بغداد و وفوق لیسانس و دکترای اقتصاد خود را از دانشگاه قاهره گرفت.

    کسب دکترای افتخاری حقوق بین الملل دانشگاه کیو در توکیو ژاپن و دکترای افتخاری حقوق دانشگاه مانیل فیلیپین از افتخارات علمی دکتر عطیبه به شمار می رود.

    دکتر عطیبه در سال 1983 میلادی به ریاست اوپک رسید، در این برهه از زمان به دنبال وجود برخی مشکلات اوپک دبیر کل نداشت، از این رو در نشست 68 وزیران نفت کشورهای عضو تصمیم گرفتند تا تعیین وضعیت انتصاب دبیر کل، رئیس اوپک سرپرستی دبیرخانه را بر عهده داشته باشد.

    کمال حسن معقور

    کمال حسن معقور لیبیایی و متولد سال 1935 بود.  وی تحصیلات عالیه خود را در دانشگاه قاهره فرانسه گذراند. وی سال 1984 رئیس اوپک شد، به طوری که در نبود دبیر کل اعضای اوپک بار دیگر در نشست 69 این سازمان رئیس اوپک را تا انتخاب دبیر کل به سرپرستی این سمت منصوب کردند.

    دکتر سوبراتو

    دکتر سوبراتو ،  اندونزیایی و متولد 1928 میلادی . وی مدرک لیسانس خود را از دانشگاه اندونزی و مدرک فوق لیسانس خود را از دانشگاه مک گیل در مونترال کانادا و دکترای خود را از دانشگاه گرفت. دکتر سوبراتو در سال 1984 به پست ریاست اوپک رسید و بار دیگر تا تعیین تکلیف بحث دبیرکلی اوپک در نشست 71 اوپک از سوی اعضای این سازمان به سمت سرپرستی دبیرخانه اوپک منصوب شد. سرانجام پس از گذشت پنج سال (1988-1983) و بلاتکلیفی سمت دبیر کل اوپک، دکتر سوبراتو از اندونزی در سال 1988 به سمت دبیر کل اوپک منصوب شد و دوره دبیر کلی وی برای سه سال دیگر نیز تمدید شد، به طوری که وی تا سال 1994 در این پست انجام وظیفه می‌کرد.

    دکتر آرتورو هرناندز گریسانتی

    دکتر آرتورو هرناندز گریسانتی،  ونزوئلایی  و متولد سال 1928 میلادی. مدرک دکترای حقوق و علوم سیاسی خود را از دانشگاه مرکزی ونزوئلا دریافت کرد.

    گریسانتی از ژانویه تا ژوئن سال 1986 میلادی به ریاست اوپک رسید، اما از آن جا که از سوی دولت به عنوان رئیس شرکت ملی نفت ونزوئلا منصوب شد تنها 6 ماه در سمت ریاست اوپک و سمت سرپرستی دبیرخانه اوپک انجام وظیفه کرد. وی همچنین در نشست 76 اوپک تا مشخص شدن وضعیت نهایی سمت دبیر کل اوپک سرپرستی دبیرخانه را بر عهده داشت.

    دکتر الحاجی ریلوانو لقمان

    دکتر الحاجی ریلوانو لقمان، ‌نیجریه ای و متولد سال  1938 میلادی . وی از ژوئیه 1986 تا ژوئن 1988 به ریاست اوپک انتخاب شد و بار دیگر در نشست 78 اوپک سمت دبیر کل اوپک منصوب شد. وی در سال 1995 به سمت دبیر کل اوپک منصوب شد و تا سال 2000 در این پست انجام وظیفه کرد.

    عبدالله سالم البدری

    عبدالله سالم البدری، لیبیایی و متولد سال 1940 میلادی.  وی مدرک لیسانس حسابداری خود را از دانشگاه فلوریدای جنوبی آمریکا دریافت کرد. البدری در سال 1994 به سمت دبیر کل اوپک منصوب شد.در نشست 96 اوپک ، وظایف اجرایی دبیر کل اوپک برای یک دروه 6 ماهه به رئیس اوپک (عبدالله سالم البدری) واگذار شده بود.

    دکتر علی رودریگز آرکوئه

    دکتر علی رودریگز آرکوئه از کشور ونزوئلایی و متولد سال  1973 میلادی بود.  وی در دانشکده حقوق دانشگاه مرکزی ونزوئلا و دانشکده اقتصاد دانشگاه لوس آندس به تحصیل پرداخت.

    وی در سال 2001 به سمت دبیر کل سازمان کشورهای صادر کننده نفت منصوب شد و تا سال 2002 در این پست خدمت می کرد.

    دکتر آلوارو سیلوا کالدرون

    دکتر آلوارو سیلوا کالدرون، ونزوئلایی و متولد سال 1929 بود. او مدرک دکترای حقوق و علوم سیاسی خود را در سال 1956 از دانشگاه مرکزی ونزوئلا دریافت کرد. کالدرون در سال 2002 به سمت دبیر کل سازمان کشورهای صادر کننده نفت منصوب شد. 

    دکتر پورنومو یوسجیانتورو

    دکتر پورنومو یوسجیانتورو، اندونزیایی و متولد سال 1951 میلادی بود . وی مدرک لیسانس اقتصادش را از دانشگاه کلورادو و مدرک فوق لیسانس و دکترای رشته اقتصاد منابع را از دانشکده معادن کلورادو آمریکا دریافت کرد. وی در سال 2004 همزمان با پست ریاست اوپک سمت دبیرکل را بر عهده داشت.

    شیخ احمد فهد الاحمد الصباح

    شیخ احمد فهد الاحمد الصباح ، کویتی و متولد 1963 در لبنان بود . وی مدرک لیسانس علوم سیاسی خود را از دانشگاه کویت دریافت کرده است و دو مدرک دکترای افتخاری از دانشگاه دونگ-ای پوسان کره جنوبی و آکادمی ورزش آمریکا دارد. وی در سال 2005 به سمت ریاست و دبیر کل اوپک منصوب شد.

    دکتر ادموند مادئوابه به داکورا

    دکتر ادموند مادئوابه به داکورا  نیجریه ای و متولد 1943 بود.  مدرک لیسانس خود را از طریق بورسیه شرکت انگلیسی-هلندی شل در رشته زمین شناسی از امپریال کالج علوم و فناوری دانشگاه لندن دریافت کرد. داکورا در سال 2006 به سمت ریاست اوپک و دبیر کل سازمان کشورهای صادر کننده نفت رسید.

    عبدالله سالم البدری

    عبدالله سالم البدری ، لیبیایی و متولد سال  1940میلادی بود . وی در سال 1996 بار دیگر به ریاست اوپک رسید. وی در سال 1998 رئیس سازمان اوپک شد و در سال 2000 به عضویت هئیت‌مدیره موسسه سرمایه گذاری نفتی لیبی (تام اویل) درآمد. البدری از سال 2007 تا سال 2016 در سمت دبیر کل اوپک انجام وظیفه کرد.

    محمد بارکیندو

    محمد بارکیندو، نیجریه ای (متولد سال 1944 میلادی).وی دبیر کل کنونی اوپک است . بیست و سومین دبیرکل در عمر 56 ساله سازمان اوپک .  اولین حضور وی به عنوان یک عضو هیئت نیجریه در اوپک به سال 1986 باز می گردد. دبیر کل جدید اوپک بین سالهای 1993 تا 2008 نماینده دائم نیجریه و عضو ثابت هیئت این کشور در سازمان اوپک بود.

    بارکیندو مسئولیت هایی چون مدیر شرکت ملی مهندسی و فنی نیجریه ، رئیس استرلینگ مهندسی عمران نیجریه ، معاون مدیرعامل شرکت گاز طبیعی مایع نیجریه، رئیس فدرال رادیوی نیجریه و مدیرعاملی شرکت ملی نفت نیجریه را در کارنامه کاری خود دارد.

    همچنین فعالیت سالها به عنوان رئیس دفتر لندن شرکت ملی نفت نیجریه، مدیر بخش تجارت نفت و گاز شرکت ملی نفت نیجریه و مدیر اجرایی شرکت ملی نفت نیجریه فعالیت کرده است.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها