عصر خودرو

ناکامی نمادهای سبزپوش

عصر بازار- شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران دیروز به‌‌رغم تمامی تلاش‌ها برای ثبت رشد، با افت به کار خود پایان داد. در بازار دیروز فروکش کردن تب و تاب گروه خودرویی که به دنبال بروز شایعات روز یکشبنه در مورد احتمال افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی ایران خودرو با افزایش قیمت مواجه شده بودند، نقش اساسی در کاهش شاخص در بورس داشت.

ناکامی نمادهای سبزپوش
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۸ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۰:۵۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از دنیای اقتصاد،  دراین شرایط معامله‌گران به گروه کوچک قندی گرایش شدید پیدا کردند. این امر به صدر نشینی این گروه ختم شد به‌طوری‌که شرکت‌هایی نظیر قندنیشابور، قند شیروان، شکر شاهرود، قند قزوین، قند ثابت خراسان و قند هکمتان با صف خرید و معاملات پر حجمی مواجه شدند که اوج آن معامله نزدیک به 8درصد سهام «قزوین» بود.در این شرایط بازار در نهایت نه تنها رشد نکرد بلکه با افت 32واحدی مواجه شد و در نهایت در محدوده 76هزار و 128واحدی متوقف شد.

    در بازار دیروز در تحولات مهم اقتصادی وزیر امور اقتصادی و دارایی، سال 95 را سالی تعیین‌کننده برای آینده اقتصاد کشور ارزیابی کرد و گفت: دولت حداقل پنج درصد رشد اقتصادی را برای امسال هدف قرار داده است. علی طیب‌نیا که برای ارائه گزارشی از وضعیت اقتصادی کشور و اجرای سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی حضور یافته بود، افزود: امسال می‌تواند نقطه عطفی برای پایان دوره کندی رشد اقتصادی کشور و آغاز شتاب بخشی به رشد اقتصادی در کشور باشد.

    در بازار دیروز در گروه خودرویی در سایه عدم اظهار‌نظر رسمی در مورد موضوع افزایش سرمایه ایران خودرو از محل تجدید ارزیابی، رئیس سازمان بازرسی کل کشور اظهار کرد که بازرسان این سازمان علاوه بر سایپا، بازرسی از ایران خودرو را نیز در دست دارند و هنوز تحقیقات و بازرسی‌ها درخصوص این دو شرکت پایان نیافته است.

    در گروه شرکت‌های نیروگاهی، روز یکشنبه مراسم معارفه هلدینگ تابان هور برگزار شد تا این شرکت در آستانه عرضه در فرابورس باشد.در این جلسه حسنعلی تقی زاده مدیرعامل تابان‌هور با بیان اینکه این هلدینگ نیروگاهی به‌طور ویژه در ساخت نیروگاه فعال بوده و در چند نیروگاه و پروژه حضور دارد، ادامه داد: درحالی سهم این شرکت از ظرفیت نصب شده 75 هزار مگاواتی کشور یک درصد است که با اجرای دو پروژه نیروگاهی کاسپین و هریس، به سهم 5/ 1 درصدی خواهیم رسید.

    وی ادامه داد: با اجرای طرح توسعه بخار نیروگاه سمنان و ارومیه و خرید 51 و 26 درصد سهام نیروگاه چادرملو و سمنان طی سه سال آینده، سهم بازار شرکت به 5/ 3 درصد می‌رسد. برای 5 سال آینده هم از طریق خرید نیروگاه جهرم که متعلق به بانک سپه است، سهام تابان هور به 5 درصد خواهد رسید.

    تقی زاده درباره چالش‌های شرکت گفت: مهم‌ترین چالش صنعت نیروگاه وصول مطالبات از وزارت نیرو است که انتظار می‌رود در آینده کاهش یابد. همچنین وزارت نیرو طی دو سال گذشته هیچ افزایش قیمتی را لحاظ نکرده است. اما از طریق سندیکا و نیروگاه پیگیر این موضوع هستیم. در تحولات شرکت‌های نیروگاهی دیروز همچنین معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی با بیان اینکه قیمت‌های تکلیفی برق، چالش‌های جدی را برای صنعت برق و توسعه ظرفیت‌های آینده ایجاد کرده است، گفت: اصلاح قیمت‌های برق برای ایجاد انگیزه در بخش خصوصی یک ضرورت است.

    هوشنگ فلاحتیان در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس با تاکید بر اینکه قیمت‌های تکلیفی برق، چالش‌های جدی را برای صنعت برق و توسعه ظرفیت‌های آینده ایجاد کرده است گفت: تعرفه‌های برق مصرفی در تمام کشور حدود 50 درصد از قیمت تمام شده برق را بدون احتساب سوخت مصرفی در نیروگاه‌ها حاصل می‌کند یعنی به ازای هر کیلووات ساعت برقی که در اختیار مشترکان قرار می‌گیرد با لحاظ سوخت مجانی نیروگاه‌ها در زمان حاضر، صنعت برق کشور مبلغ 500 ریال متضرر می‌شود و هر روزه به بدهی‌های صنعت برق کشور به تولید‌کنندگان و عوامل توزیع و انتقال و پیمانکاران و تولید‌کنندگان تجهیزات صنعت برق افزوده می‌شود.

    در تحولات دیگر بازار موضوع انتشار اوراق اجاره شرکت ماهان وجود داشت. شرکت ماهان قصد دارد در راستای توسعه فعالیت‌های خود و با توجه به استقبال فراوان سرمایه‌گذاران در آینده‌ای نزدیک 5 هزار میلیارد ریال اوراق اجاره برای پروژه‌های جدیدش در بازار سهام منتشر کند.به این منظور نشست مشترکی میان مدیرعامل شرکت سپرده‌گذاری و مدیرعامل هواپیمایی ماهان برگزار شد و راهکارهای تامین مالی پروژه‌های جدید این شرکت هواپیمایی مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.

    در این نشست محمد رضا محسنی اظهار کرد: وزیر امور اقتصادی و دارایی ماه گذشته با صدور حکمی رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار را «مجری پروژه تقویت نقش بازار سرمایه در تامین سرمایه بنگاه‌ها» انتخاب کرد که بر اساس دستور دکتر فطانت، کارگروه ویژه‌ای برای رفع موانع انتشار صکوک در بازار سرمایه تشکیل شده است تا بررسی‌ها و راهکارهای عملیاتی لازم در این زمینه اتخاذ شود.

    وی با بیان اینکه شرکت هواپیمایی ماهان پیشگام در انتشار اوراق اجاره بوده است، افزود: این شرکت می‌تواند بخشی از منابع مالی مورد نیاز خود را از طریق ابزارهای نوین بازار سهام تامین کند.حمید عرب‌نژاد، مدیرعامل ماهان نیز خاطرنشان کرد: شرکت ماهان هفته گذشته برای خرید دو فروند هواپیمای ایرباس، مبلغ 2100 میلیارد ریال اوراق اجاره در بازار سرمایه منتشر کرد که با استقبال کم‌نظیر سرمایه‌گذاران در نخستین روز پذیره‌نویسی تمام اوراق به فروش رفت. در مجموع بازار دیروز بازاری منفی بود که در آن ارزش معاملات در بورس با توجه به جابه‌جایی‌ اوراق به 630میلیارد تومان و در فرابورس به 110میلیارد تومان بالغ شد.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امرز ۴۰۲
        • بازار امروز ۴۰۱
        • بازار امروز ۴۰۰
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۸
        • بازار امروز ۳۹۷
        • بازار امروز ۳۹۶
        • بازار امروز ۳۹۵
        • بازار امروز ۳۹۴
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو