عصر خودرو

قیمت مس در بورس کالا ۸۰ تومان افزایش یافت

آرامش موقتی در بازار فلز سرخ

عصر بازار- روز گذشته تالار محصولات صنعتی و معدنی بورس کالای ایران شاهد عرضه ۱۴ تن اکسید مس، ۶ تن کنسانتره فلزات گرانبها، یک هزار و ۵۰۰ تن مس کاتد، یک هزار تن مس مفتول و ۲۰ هزار تن مس کم‌عیار شرکت ملی صنایع مس ایران، ۱۰۰ تن مس مفتول شرکت گیل راد شمال و ۱۰۰ تن مس مفتول شرکت صنایع تولیدی دنیای مس کاشان بود. در این میان میزان ۲۲۷۰ تن مفتول مس توسط شرکت‌های ملی مس و دنیای مس کاشان عرضه شد که این میزان عرضه ۷۵۰ تن تقاضا در پی داشت و تمامی میزان تقاضای مورد نظر معامله شد.

آرامش موقتی در بازار فلز سرخ
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۸ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۰:۳۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از دنیای اقتصاد، بررسی‌ها از جزئیات روند قیمتی فلز سرخ و مقایسه مقادیر قیمتی در هفته گذشته نشان‌دهنده این است که قیمت مس مفتول در هفته گذشته 16405 تومان در هر کیلو بوده که این میزان طی هفته جاری به 16487 تومان رسیده که نشان‌دهنده افزایش قیمت 82 تومانی است، البته این افزایش قیمت جزیی هفتگی در شرایطی رخ داده است که بهای مس در بازار لندن در هفته گذشته کاهشی بوده و در بازار داخلی نیز شاهد افت محدود بهای دلار بودیم. با توجه به این دو عامل به دلیل آنکه محاسبات قیمتی بهای داخلی مس با توجه به قیمت جهانی آن و تغییرات میانگین بهای دلار در بازار داخلی است باید گفت روند تغییرات اندک مس در بازار داخل روندی منطقی محسوب می‌شود. در این بین روز گذشته 2500 تن کاتد مس شرکت ملی مس نیز در بازار عرضه شد که با تقاضای 2600 تنی روبه‌رو‌ بوده، اما به 1600 تن معامله منجر شد، کاتد مس با قیمت 15689 تومان عرضه شد که نسبت به قیمت هفته گذشته که 15625 تومان بود 64 تومان افزایش داشته است.

    دلار و قیمت جهانی مس روی محور کاهش ملایم

    بر اساس گفت‌وگو با فعالان بازار فلزات پایه، حجم معاملات صورت گرفته در بازار کاتد مس بر اساس تقاضا و نیاز اصلی متقاضیان صورت گرفته که روندی منطقی است؛ بررسی‌های آماری ما از روند جهانی قیمت مس در یک ماه گذشته نشان‌دهنده این است که به رغم اینکه قیمت‌ها به‌طور کلی طی یک ماه گذشته روندی کاهشی داشته‌اند اما قیمت مس در بازار جهانی به میزان بسیار اندکی رشد داشته و پس از آن باز روی محور کاهش قرار گرفته است. بنابراین می‌توان گفت در بازار جهانی برآیند قابل ملاحظه‌ای که مبین کاهش یا افزایش قابل توجه باشد نشان داده نمی‌شود، بلکه یک روند سینوسی ملایم که گاه با افزایش و گاه با کاهش اندک مواجه است، قابل رویت است.

    در این بین در بازارهای جهانی پیش‌بینی‌ها از تغییرات قیمت دلار که با شیبی ملایم روند رو به رشدی را پشت سر می‌گذارد حائز اهمیت است. خبرهای مثبت از اقتصاد آمریکا سبب شده بانک مرکزی این کشور خود را برای بالا بردن نرخ‌های بهره آماده کند. جانت یلن، رئیس بانک مرکزی آمریکا در سخنرانی هفته پیش خود گفت افزایش نرخ‌های بهره در ماه‌های آینده اقدامی مناسب است. اعضای کمیته سیاست‌گذاری بانک مرکزی نیز معتقدند نرخ‌های بهره باید هر چه زودتر بالا رود. این اقدام به افزایش ارزش دلار و فشار بر قیمت مس و دیگر فلزات اساسی منجر می‌شود.

    در این بین بانک گلدمن ساکس پیش‌بینی کرده امسال و سال آینده بازار مس با مازاد عرضه مواجه است. البته در باره میزان مازاد دیدگاه‌های مختلفی وجود دارد. تداوم مازاد عرضه نیز عاملی برای فشار بر قیمت‌هاست. گروه بین‌المللی مطالعات مس پیش‌بینی کرده امسال میزان تولید مس با 5/ 0 درصد افزایش به 23 میلیون تن می‌رسد و سال آینده میزان رشد تولید 3/ 2 درصد خواهد بود.  در مجموع این عوامل می‌توانند تعیین‌کننده مسیر آتی بازار مس در بازارهای جهانی و بازار داخلی باشند.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها