عصر خودرو

مدیر عامل ایران‌ایر:

ایران در حال مذاکره برای خرید هواپیما از شرکت آمریکایی «بوئینگ» است

عصر بازار- مدیر عامل شرکت ایران‌ایر در گفت‌وگو با رویترز گفته که ایران در حال انجام مذاکراتی با «بوئینگ» برای خرید هواپیما از این شرکت آمریکایی است.

ایران در حال مذاکره برای خرید هواپیما از شرکت آمریکایی «بوئینگ» است
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۷ خرداد ۱۳۹۵ - ۲۰:۲۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از فارس، «ایران‌ایر»، شرکت هواپیمایی حامل پرچم ایران در حال مذاکراه با شرکت «بوئینگ» برای خریداری هواپیما از این شرکت مستقر در شهر سیاتل ایالت واشنگتن آمریکا است. انتظار می‌رود حجم معاملات ایران با بوئینگ هم‌ارز با قراداد قبلی این کشور برای خرید 118 هواپیما از «ایرباس» باشد.

    این مطلب را مدیر عامل ایران‌ایر دوشنبه در گفت‌وگو با رویترز اعلام کرده و علاوه بر آن از مذاکرات این شرکت با بوئینگ برای دریافت کمک‌هایی جهت نوسازی ناوگان هوایی فرسوده ایران خبر داده است. 

    آقای «فرهاد پرورش» به رویترز می‌گوید: «درباره تعداد و نوع این هواپیماها قرار است در آینده بحث شود، اما اولین گام رسیدن به تفاهمی دوجانبه است.»

    ایران در ماه ژانویه با شرکت «ایرباس» برای خرید 118 هواپیما به ارزش 27 میلیارد دلار به توافق رسید. اما گفته می‌شود اجرای این قرارداد به دلیل تعداد زیاد قطعات آمریکایی به کار رفته در هواپیماهای این شرکت، اکنون به صدور مجوز وزارت خزانه‌داری آمریکا منوط شده است.

    آقای پرورش در پاسخ به سوالی درباره اینکه آیا حجم معامله با بوئینگ از ایرباس بیشتر خواهد بود گفت: «نه، بیشتر از ایرباس نخواهد بود؛ شاید، به آن نزدیک باشد، اما همین هم بستگی به شرایط دارد. به هر ترتیب، ایران برای دهه آینده به دست‌کم 300 هواپیما نیاز دارد.»

    مقام‌های شرکت بوئینگ بعد از صدور مجوزی از سوی دولت آمریکا در ماه فوریه، از ایران بازدید کرده و برای فروش قطعات یدکی این شرکت با مسئولان آن کشور مذاکره کرده‌آند.

    رویترز نوشته برخی منابع صنعتی انتظار دارند ایران و بوئینگ برای معامله دست‌کم 100 فروند هواپیما به توافقی اولیه دست یابند.

    «فاخر داغستانی»، سخنگوی شرکت‌ بوئینگ در خاورمیانه می‌گوید: «ما به فرایندهای مجوزدهی مشخص‌شده توسط دولت آمریکا پایبند هستیم.»

    مدیر عامل «ایران‌ایر» هم می‌گوید در گفت‌وگوهای بین «ایرباس» و دولت آمریکا برای صدور مجوز برای تحویل هواپیماهایی اروپایی خریداری شده توسط ایران، «مسائل زیادی» هستند که باید مطرح شوند.

    وی گفت: «بسیار امیدوار و خوش‌بین هستیم که این مجوزها به زودی در آینده صادر بشوند»

    سخنگوی ایرباس در پاسخ به سوال رویترز درباره وضعیت مذاکرات با وزارت خزانه‌داری آمریکا گفت: «داریم پیشرفت می‌کنیم.»

    حتی در صورتی که این مجوزها صادر شوند، دولت ایران برای پرداخت هزینه‌های مربوط به این هواپیماها با محدودیت مواجه است.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها