عصر خودرو

وزیر نفت:

ایران یک‌میلیون بشکه از سهم بازارش را پس گرفت

عصر بازار- وزیر نفت اعلام کرد که ایران بدون توسل به کاهش شدید قیمت، توانسته است یک میلیون بشکه از سهم خود را از بازار نفت جهان پس بگیرد.

ایران یک‌میلیون بشکه از سهم بازارش را پس گرفت
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۷ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۹:۴۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایسنا، بیژن زنگنه، وزیر نفت ایران،در گفت‌وگو با نشریه پلاتس اعلام کرد برخی رقیبان منطقه ای تلاش کرده اند با ارزان فروشی، مشتریان نفت ایران را بربایند اما تهران بدون کاهش شدید قیمت توانسته است یک میلیون بشکه از سهم خود خود را از بازار نفت جهان پس گیرد.

    نوع نفت خام ایران شباهت زیادی با نفت عراق و عربستان دارد و رقابتی شدید میان این کشورها برای افزایش سهم خود از بازار نفت برقرار است.

    زنگنه در حاشیه نشست هفته گذشته سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) در وین، سخنان یاد شده را بیان کرد. با توجه به مخالفت زنگنه با تعیین سقف تولید برای اوپک بدون سهمیه بندی تولید، در نشست یاد شده پیشنهاد عربستان برای تعیین سقف به تصویب نرسید.

    وزیر نفت با اشاره به رسیدن تولید نفت ایران به سه میلیون و 820 هزار بشکه در روز، پیش بینی کرد که تا پایان امسال تولید این کشور به چهار میلیون بشکه در روز می رسد و ایران پنج تا ٦ درصد ظرفیت مازاد تولید خواهد داشت.

    به گفته زنگنه، هند، چین، کره جنوبی، اروپا و ترکیه بازارهای اصلی نفت ایران هستند، اما این کشور باید به بازارهای اروپا و آفریقا نیز توجهی بیشتر داشته باشد.

    این مسئله شامل برنامه ساخت پالایشگاه در دیگر کشورها نیز می شود، به گونه ای که یک میلیون و 300 هزار تا یک میلیون و 400 هزار بشکه در روز برای خوراک این پالایشگاه صادر شود. با این همه، زنگنه اعلام کرد مهمترین چالش برای این کار، تأمین سرمایه است.

    زنگنه گفت: ما این پیشنهاد را داریم، اما شرکت ملی نفت ایران پول کافی برای این کار را ندارد، بنا بر این پیشنهاد دادیم که صندوق توسعه ملی این سرمایه گذاری را انجام دهد، چه به طور مستقیم و یا در قالب وام به بخش غیر دولتی و یا خرید سهام در پالایشگاههای مناطق منتخب، به این شرط که آنها همه خوراک خود یا بخش عمده آن را از ایران تأمین کنند.

    وزیر نفت ایران همچنین خواهان بازگشت نظام سهمیه بندی جداگانه در اوپک است که در سال 2011 میلادی کنار گذاشته شد و جای خود را به سقف تولید کلی این سازمان داد. سقف تولید نیز در ماه دسامبر سال 2015 میلادی کنار گذاشته شد.

    وی گفت: من با سقف تولید مخالف نیستم، اما سقف تولید بدون تعیین سهمیه تولید هر کشور، چه سودی دارد؟ هنگامی که ما سقف تولید 30 میلیون بشکه در روز را تعیین می کنیم و یک کشور بیشتر تولید می کند، باید راهی باشد که از آن بازخواست شود؛ باید بتوانید کشورها را مورد کنترل، نظارت قرار دهید و از آنها بپرسید که چرا بیش از حد تولید کرده اند و همه باید به این موارد پایبند باشند.

    به گفته وی، حذف نظام سهمیه بندی بزرگترین اشتباه تاریخی اوپک بود و اجماع اعضای این سازمان برای بازگشت نظام سهمیه بندی، تنها به زمان نیاز دارد.

    زنگنه افزود: این مسئله اجتناب ناپذیر است، اما نمی دانم چه زمانی محقق می شود.

    زنگنه همچنین اعلام کرد که تلاشها برای توافق میان تولیدکنندگان عضو و غیر حضو اوپک برای محدود کردن عرضه در نشست دوحه قطر در ماه آوریل امسال، برای ایران منطقی نبود.

    وی گفت: اگر دیگران می خواستند تولید نفت خود را محدود کنند و یا واکنش دیگری در برابر بازار نشان دهند، ما حمایت خود را از آن اعلام کردیم و اکنون نیز از چنین اقدامهایی حمایت می کنیم اما اعلام کردیم که هدف اصلی ایران که دیگران نیز با آن موافق هستند، این است که سهم تاریخی خود را از بازار نفت پس بگیرد.

    ایران اعلام کرد که نتیجه نشست هفته گذشته اوپک، بهترین نتیجه ممکن بود. این سازمان در نشست روز پنجشنبه (١٣ خردادماه) سیاست نفتی خود را تغییر نداد و در نشست وزارتی خود، سقف تولیدی تعیین نکرد.

    زنگنه با ابراز امیدواری نسبت به ادامه روند افزایشی قیمت نفت از ماه ژانویه امسال تاکنون ادامه یابد، بویژه با توجه به این که فاصله میان عرضه و تقاضای نفت در حال کاهش است.

    وزیر نفت اعلام کرد که نتیجه نشست اوپک بویژه برای ایران مطلوب بود، و گفت: به نظر من همه پذیرفتند که نمی توانند دیگران را وادار به تغییر دیدگاه کنند؛ آنها این واقعیت در بازار و بازگشت ایران به بازار را پذیرفتند.

    به گفته زنگنه، اعضای اوپک باید درباره سطح تولید خود محتاط تر باشند تا بازار را دچار نوسان نکنند.

    وی افزود: گمان می کنم که همه کشورهای عضو اوپک، واقع بین تر خواهند بود؛ تثبیت وضعیت کنونی، برای همه تولیدکنندگان مهم است.

    وزیر نفت ایران همچنین اعلام کرد که سرمایه گذاری در این کشور برای شرکتهای بزرگ بین المللی، از جمله توتال، انی و لوک اویل، بسیار سودآور خواهد بود و گفت: هزینه تولید نفت در منطقه ما بسیار پایین است و در ایران، هزینه تولید حداکثر به 10 دلار در هر بشکه می رسد.

    به گفته وی، کل برنامه سرمایه گذاری، در سالهای آینده به 70 میلیارد دلار سرمایه نیاز دارد و مدل جدید قراردادهای نفتی ایران نیز بخشی از آن خواهد بود.

    براساس اعلام وزارت نفت، ایران قصد دارد در نخستین مناقصه های خود در قالب مدل جدید قراردادهای نفتی، کمتر از ٢۰ پروژه را ارائه کند و این مدل را تا در ماه ژوئن سال جاری میلادی آماده می کند تا به برگزاری مناقصه ها شتاب بخشد.

    زنگنه گفت: در آغاز ما میدانهای مورد مناقصه را اعلام می کنیم و از شرکتها می خواهیم تمایل خود را برای همکاری در آن میدانها اعلام کنند؛ ما شرکتها را بر اساس تواناییهای فناوری و مالی ارزیابی می کنیم و سپس اسناد مناقصه را در اختیار آنها می گذاریم.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها