عصر خودرو

معاون وزیر نفت اعلام کرد:

مذاکره برای اجرای طرح یکپارچه سازی صادرات محصولات پتروشیمی

عصر بازار- معاون وزیر نفت از مذاکره با هلدینگ ها و واحد های پتروشیمی با هدف یکپارچه سازی در حوزه بازرگانی محصولات این صنعت خبر داد.

مذاکره برای اجرای طرح یکپارچه سازی صادرات محصولات پتروشیمی
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۷ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۸:۴۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایرنا، رقابت مخرب شرکت های پتروشیمی ایران در بازارهای جهانی که به کاهش درآمدهای ارزی کشور، وضع قوانین ضد دامپینگ( عرضه کالا به نرخ پایین تر از قیمت تمام شده) سایر کشورها علیه محصولات صادراتی ایران و از دست رفتن اعتبار صنعت پتروشیمی کشور شده، وزارت نفت را واداشته تا اقدام به ساماندهی وضعیت صادرات محصولات پتروشیمی کند.

    بر این اساس، چندی پیش مهدی شریفی نیک نفس مدیرعامل شرکت بازرگانی پتروشیمی از تشکیل کارگروه یکپارچه سازی صادرات محصولات پتروشیمی خبر داده بود.
    به گفته وی اقداماتی برای رفع قوانین ضد دامپینگ ترکیه و هند علیه محصولات پتروشیمی کشور آغاز شده است.
    به گزارش وزارت نفت مرضیه شاهدایی، مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی نیز به برنامه های این شرکت برای یکپارچه سازی صادرات اشاره کرد و گفت: مذاکراتی در حال انجام است تا واحد های پتروشیمی در بحث بازرگانی محصولات به صورت یکپارچه عمل کنند.
    وی، هدفگذاری اصلی این موضوع را در حوزه خارج از کشور دانست و گفت : زمانی که یکپارچه سازی در زمینه بازرگانی صورت گیرد، این مجموعه ها در زمینه فروش محصولات خود امکان سیاستگذاری دارند و بازار را به صورت کلی مورد ارزیابی قرار می دهند.
    شاهدایی گفت: یکپارچه سازی در حوزه بازرگانی موجب می شود تولیدکنندگان داخلی بتوانند در زمینه فروش محصولات خود در داخل و خارج از کشور سیاست گذاری کنند، به گونه ای که تولیدکنندگان متانول در یک مجموعه و اوره و آمونیاک و دیگر محصولات در مجموعه ای هماهنگ در بازارهای خارج از کشور حضور پیدا کنند.
    به گفته وی، افزون بر افزایش حجم محصولات، تعیین قیمت نیز آسانتر می شود و می توانند تعیین کننده قیمت محصولات پتروشیمی در منطقه باشند.
    بر اساس این گزارش ، پارسال ٤٦ میلیون تن محصولات پتروشیمی در کشور تولید شد که حدود ١٩ میلیون تن از این محصولات به بازارهای هدف صادر شد.
    پیش از خصوصی سازی طرح های پتروشیمی، صادرات محصولات این بخش با نام یک برند، انجام شده بود و ایران را به تاثیرگزاری بر قیمت های منطقه ای و بین المللی این محصولات قادر ساخت .
    کارشناسان معتقدند: خصوصی سازی موجب از بین رفتن انسجام این صنعت شد و رقابت مخرب بین شرکت های پتروشیمی کشور را به دنبال داشت.
    بر اساس گزارش ها، برخی شرکت های پتروشیمی کشور، برای فروش محصولات خود و از صحنه خارج کردن سایر شرکت های ایرانی، قیمت ها را در بازارهای منطقه به شدت کاهش داده اند که این موضوع علاوه بر کاهش درآمدهای ارزی کشور، سبب وضع قوانین ضد دامپینگ توسط سایر دولت ها شده است.
    بر این اساس، وزارت نفت طرحی را برای یکپارچه سازی فرایند تولید و صادرات محصولات پتروشیمی ارایه کرده که برخی هلدینگ ها و شرکت های خصوصی سازی شده در مقابل آن مقاومت می کنند.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها