عصر خودرو

مدیرعامل فرابورس ایران در نخستین نشست خبری"یک دیدار، یک عرضه" مطرح کرد

ضرورت تقویت ارتباط با سرمایه‌گذاران در بازار سرمایه

عصر بازار- مدیرعامل فرابورس ایران در نخستین نشست خبری "یک دیدار، یک عرضه" که به منظور بررسی وضعیت شرکت‌هایی که در صف عرضه فرابورس قرار دارند، برگزار می‌شود، بر اهمیت شفافیت در بازار سرمایه و کمک به تحقق ۱۰۰ درصدی آن تاکید کرد.

ضرورت تقویت ارتباط با سرمایه‌گذاران در بازار سرمایه
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۷ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۶:۵۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از فرابورس ایران، امیرهامونی مدیرعامل فرابورس ایران در ابتدای این نشست که به معرفی و پرسش و پاسخ پیرامون شرکت مدیریت انرژی امید تابان هور اختصاص داشت، حفظ و توسعه شفافیت را از برنامه‌‌های راهبردی بازار سرمایه دانست و تصریح کرد: در کنار ضرورت توجه به شفافیت مولفه‌های مهم دیگری نظیر موضوع ارتباط با سرمایه‌گذاران وجود دارد که متاسفانه کمتر مورد توجه قرار گرفته است.
    هامونی در ادامه تقویت ارتباط با سرمایه‌گذاران را از برنامه‌های امسال فرابورس ایران برشمرد و گفت: برای آشنایی هرچه بیشتر سرمایه‌گذاران بالقوه و اقشار مختلف با شرکت‌های آماده عرضه در فرابورس و همچنین افزایش شفافیت، نشست‌هایی تحت عنوان "یک دیدار، یک عرضه" با کمک و مشارکت رسانه‌ها برنامه‌ریزی شده تا به تحقق این هدف کمک کند.
    به گفته وی، ارتباط با سرمایه‌گذاران باید به عنوان یک مولفه مهم با استفاده از راهکارها و ابزارهای مختلف از جمله برگزاری این گونه نشست‌ها بیش از پیش تقویت شود.
    وی با بیان اینکه شناخت فعالان بازار از توان و ظرفیت شرکت‌ها مهم‌ترین موضوع در عرضه‌های اولیه است، افزود: با توجه به استقبال بازار از شرکت‌های جدیدالورود، لازم است معرفی بهتری از برنامه‌ها و استراتژی‌های آنها به سهامداران بالقوه صورت گیرد.
    هامونی در ادامه با ارائه توضیحاتی در خصوص شرکت مدیریت انرژی امید تابان هور گفت: ورود نیروگاه‌ها به فرابورس مقدمه تحول در این صنعت است ضمن آنکه عموما بازار اقبال خوبی نسبت به این صنعت دارد و طبق گزارش‌های آماری، بیشترین ارزش معاملات فرابورس ایران در سال گذشته متعلق به صنعت نیروگاهی بوده است.
    *تلاش برای ورود زیرمجموعه‌های هلدینگ امید به فرابورس
    بر اساس این گزارش در این نشست، علی عسکری مدیرعامل گروه مدیریت سرمایه‌‌گذاری امید به عنوان سهامدار عمده شرکت مدیریت انرژی امید تابان هور ضمن تشریح فعالیت‌های این هلدینگ سرمایه گذاری اظهار داشت: گروه امید در حوزه‌های مختلف از جمله معدن، سیمان و انرژی سرمایه‌گذاری می‌کند و شرکت مدیریت انرژی امید تابان هور یکی زیرمجموعه‌های این گروه محسوب می‌شود که فعالیت‌های نیروگاهی در آن ساماندهی شده است.
    وی فعالیت شرکت تابان هور را سودآور دانست و ادامه داد: مقدمات فعالیت 5 نیروگاه تحت پوشش این شرکت شامل نیروگاه‌های ارومیه، سیرجان، سمنان، گیلان و کاسپین آغاز شده و نیروگاه اردکان هم در آینده به بهره‌برداری می‌رسد.
    وی ضمن ابراز علاقه‌مندی برای ورود شرکت‌های زیرمجموعه به بازار فرابورس، اذعان کرد: تلاش داریم حتی‌الامکان شرکت‌ها را به سمت بازار سرمایه هدایت کنیم و علاوه بر شرکت تابان هور یک شرکت دیگر از این مجموعه تا به زودی برای نخستین بار در فرابورس عرضه خواهد شد.
    *برنامه افزایش سهم تابان هور از ظرفیت نیروگاهی کشور به 5 درصد
    در ادامه حسنعلی تقی‌زاده مدیرعامل شرکت مدیریت انرژی امید تابان هور با بیان اینکه این شرکت به عنوان یک هلدینگ نیروگاهی، سرمایه‌گذاری در ساخت نیروگاه‌ها را در دستور کار خود قرار داده است، افزود: در حال حاضر ظرفیت نصب شده نیروگاهی کشور 75 هزار مگاوات است که یک درصد آن در اختیار این شرکت قرار دارد.
    وی با بیان اینکه با اجرای 2 پروژه، سهم این مجموعه از مجموع ظرفیت نیروگاهی کشور به 1.5 درصد و در 3 سال آتی به 3.5 درصد خواهد رسید، ادامه داد: در میان مدت یعنی افق 5 ساله به دنبال خرید نیروگاه جهرم نیز هستیم تا سهم خود را به 5 درصد ارتقا دهیم.
    تقی‌زاده سرمایه شرکت تابان هور را 230 میلیارد تومان عنوان کرد و از افزایش سرمایه این شرکت به 400 میلیارد تومان تا پایان آذرماه امسال خبر داد.
    وی صنعت نیروگاهی و فروش انرژی برق را سودآور توصیف و ادامه داد: این صنعت در بلند مدت با حاشیه سود رو به افزایش مواجه می‌شود؛ چرا که برق به عنوان یک کالا همواره مشتری دارد و در صورتی که قیمت برق واقعی شود، درآمد نیروگاه‌ها سه برابر خواهد شد.
    تقی‌زاده با اشاره به اینکه برای تکمیل پروژه‌های این شرکت از منابع ارزان قیمت صندوق توسعه ملی استفاده می‌کنیم، اضافه کرد: برای انجام تمامی پروژه‌ها قرارداد ECA (تبدیل انرژی) منعقد می‌شود و تاکنون نیز چند قرارداد با این شیوه با وزارت نیرو منعقد شده و خوشبختانه آنها برق را طبق قرارداد خریداری کرده‌اند.
    وی در بخش دیگری از اظهاراتش مجموع مطالبات این شرکت از دولت را 180 میلیارد تومان اعلام کرد و افزود: تاکنون 68 میلیارد تومان از این رقم وصول شده و با تعاملی که با وزارت نیرو به عمل آمده دوره تاخیر وصول مطالبات به حدود 4 ماه رسیده است.
    *روش‌های کشف قیمت‌ سهام "وهور"
    در بخش دیگری از نشست خبری "یک دیدار، یک عرضه"، مهرداد نعمتی مدیرعامل کارگزاری بانک سپه و مشاور عرضه شرکت تابان هور، سود هر سهم سال 95 این شرکت را 269 ریال عنوان و اضافه کرد: قرار است در مجمع سالانه 243 ریال سود به ازای هر سهم تقسیم شود.
    وی در پاسخ به سوالی در خصوص نحوه کشف قیمت سهام "وهور" اظهار کرد: با توجه به اینکه 2 شرکت نیروگاهی برق عسلویه مپنا و نیروگاه دماوند پیش از این سابقه حضور در فرابورس ایران را دارند، می‌توان با استفاده از میانگین P/E حدود 7.8 مرتبه‌ای این دو شرکت و ضرب آن در EPS سال 95، قیمت را به دست آورد.
    به گفته وی، روش دیگر این است که ارزش بازاری دو شرکت نیروگاهی موجود در بازار فرابورس بر ظرفیت اسمی آنها تقسیم شود و 70 درصد NAV به عنوان قیمت مد نظر قرار گیرد.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها