عصر خودرو

واحد نخست بخش گاز نیروگاه خصوصی بهبهان به شبکه سراسری برق وصل شد

عصر بازار- نخستین واحد بخش گاز نیروگاه سیکل ترکیبی بهبهان با ظرفیت ۱۶۶ مگاوات به مدار شبکه سراسری برق کشور وارد شد.

واحد نخست بخش گاز نیروگاه خصوصی بهبهان به شبکه سراسری برق وصل شد
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۷ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۶:۱۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایرنا، نیروگاه سیکل ترکیبی در واقع ترکیبی از توربین بخار و توربین گازی است؛ ژنراتور توربین گازی، برق تولید می کند و همزمان، انرژی حرارتی تلف شده از توربین گاز (توسط محصولات احتراقی) برای تولید بخار مورد نیاز توربین بخار استفاده و به این ترتیب برق اضافی تولید می شود.

    با ترکیب کردن این دو، سیکل بهره وری نیروگاه افزایش پیدا می کند.
    آنگونه که شرکت مادرتخصصی تولید نیروی برق حرارتی اعلام کرده مرحله این نیروگاه در قالب دو واحد گازی و یک واحد بخار با سرمایه گذاری مشترک شرکت سرمایه گذاری برق و انرژی «غدیر» و «مپنا» در قالب طرح های BOO (ساخت، بهره برداری و واگذاری) در حال ساخت است.
    پس از ورود نخستین واحد بخش گاز نیروگاه سیکل ترکیبی بهبهان با ظرفیت 166 مگاوات به مدار شبکه سراسری برق، بقیه واحدهای مربوط به مرحله نخست نیز کم کم به بهره برداری می رسند که توان تولید نزدیک به 492 مگاوات انرژی را خواهد داشت.
    براساس برنامه ریزی های صورت گرفته، واحد دوم بخش گاز این نیروگاه در تیرماه امسال و بخش بخار آن در تیرماه سال آینده وارد مدار برق کشور می شود.
    ظرفیت پست نیروگاه 400 کیلوولت است و یک مخزن ذخیره سوخت به ظرفیت 33 هزار مترمکعب در محل نیروگاه ساخته شده است.
    بازدهی نیروگاه نزدیک به 49.5 درصد و سوخت اصلی واحدها گاز و سوخت دوم گازوییل پیش بینی شده است.
    ساخت نیروگاه سیکل ترکیبی بهبهان در کیلومتر 20 جاده بهبهان- رامهرمز استان خوزستان به منظور توسعه تولید برق در جنوب کشور و با هدف جلب مشارکت بخش خصوصی در پروژه های نیروگاهی بر اساس قرارداد خرید برق بین سرمایه گذار و وزارت نیرو با اعتباری افزون بر 290 میلیون یورو صورت گرفته است.
    عملیات تولید تجهیزات، نصب و راه اندازی نیروگاه سیکل ترکیبی بهبهان با هدف استفاده از توانمندی های مهندسی و تولید داخل، از سوی شرکت مپنا انجام می شود.
    در هفته های گذشته نیز با بهره برداری از بخش بخار نیروگاه خصوصی سیکل ترکیبی چادرملو (سرو) به ظرفیت 160 مگاوات در آستانه پیک (اوج مصرف) برق در تابستان 1395، این نیروگاه به طور کامل وارد مدار برق کشور شد.
    نیروگاه گازی پرند نخستین نیروگاهی بود که عملیات اجرایی تبدیل آن به نیروگاه سیکل ترکیبی از سوی بخش خصوصی در سال 1393 انجام شد.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها