عصر خودرو

مدیرعامل کارگزاری آتی ساز بازار:

تامین مالی ارزان قیمت سبب افزایش سودآوری شرکت ها می شود

عصر بازار- یک فعال بازار سرمایه، سرمایه گذاری بلندمدت در بورس را مثبت ارزیابی کرد و نوسانات منفی فعلی را حاصل ذات بازارسرمایه دانست که با توجه به مشوق های رشد بازار، ادامه دار نخواهد بود.

تامین مالی ارزان قیمت سبب افزایش سودآوری شرکت ها می شود
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۷ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۵:۵۴:۰۰

    پویان دارابی، مدیرعامل کارگزاری آتی ساز بازار در گفت و گو با پایگاه خبری «عصربازار» در خصوص روند حرکتی بازار سهام در بلند مدت گفت: هم اکنون بدبینی هایی در خصوص روند کوتاه مدت بازار شکل گرفته است، که حتی اگر به تحقق برسد نیز طبیعی است. زیرا هر بازار نوسان دارد و مثبت و منفی شدن شاخص بورس نیز دور از ذهن نیست.

    او افزود: هم اکنون ارزش بازاری بورس تهران 324 هزار میلیارد تومان است که تقریبا معادل با 100 میلیارد دلار می شود، همچنین ارزش بازار فرابورس 55 هزار میلیارد تومان است که ارزش این بازار به دلار نیز حدود 16 میلیارد دلار می رسد و با توجه به این که سیاست گذاری های اقتصادی کشور مبنی بر جهانی شدن است، این ارقام بسیار کوچک است و می تواند بسیار جذاب باشد.  بنابراین می توان بررسی کرد که سرمایه گذاری در این بازار با دید بلندمدت سودمند است.  زیرا ارزش بازار در حال افزایش است و باعث سوددهی سرمایه گذاران می شود.

    دارابی خاطرنشان کرد: p/e بورس تهران برای فعالان داخلی با ضریب ریسک همراه است، اما برای سرمایه گذارانی که از جوامعی با نرخ تورم پایین می آیند، این p/e جذاب است. روند ورود سرمایه گذار خارجی به بازار سرمایه ایران آغاز شده است و جذابیت های فعلی بازار به عنوان مشوق به ورود این سرمایه گذاران کمک می کند.

    مدیرعامل کارگزاری آتی ساز بازار در ادامه گفت: هم اکنون در صورت مالی اکثر شرکت ها، نسبت ناخالص به فروش و یا سود عملیاتی به فروش شرکت، عدد مناسبی است. وقتی که آیتم هزینه مالی به صورت های مالی اضافه می شود، سود قبل از کسر مالیات عدد کوچکی می شود بنابراین اگر نرخ تامین مالی شرکت های کاهش پیدا کند و همچنین مسیر تامین مالی  بین المللی باز شود، سبب کاهش هزینه تامین مالی و سبب افزایش سودآوری شرکت ها می شود. 

    این کارشناس بازار سرمایه خاطرنشان کرد: موضوع دیگری که به رشد بازار در بلند مدت کمک می کند، روند رو به رشد قیمت جهانی نفت و کالاهای اساسی است. در حال حاضر نه تنها خبری از ریزش های شدید نیست، بلکه امید به رشد قیمت این کالاها در سطح بین المللی وجود دارد که  در نتیجه آن شرکت ها پتروشیمی، پالایشگاهی، فلزی، معدنی و صنایع وابسته به آن ها منتفع می شوند.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها