عصر خودرو

واکنش علی دادپی به پیشنهاد «#هشتگی» رئیس اتاق ایران;

با کمپین معرفی ایران می‌توان به سکوی پرش اقتصادی نزدیک‌تر شد

عصر بازار- یک کارشناس اقتصادی با بیان اینکه برای اقتصاد ایران پروژه‌هایی لازم و ضروریست که فرصت‌های سرمایه‌گذاری در کشور را به جهانیان معرفی کند، پیشنهاد داد تا در این مورد کمپینی تشکیل شود که بتواند پای سرمایه‌گذاران حقیقی را به ایران باز کند.

با کمپین معرفی ایران می‌توان به سکوی پرش اقتصادی نزدیک‌تر شد
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۷ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۵:۳۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از اقتصادنیوز، چند روز پیش، رئیس اتاق ایران که همراه با وزیر امور خارجه و هیأتی متشکل از فعالان بخش خصوصی به کشورهای اروپایی سفر کرده بود،در یک پست تلگرامی پیشنهاد «نهضت هشتگ#» برای معرفی دوباره اقتصاد ایران را مطرح کرده است.

    او با اشاره به سفر اخیرش به همراه محمد جواد ظریف به کشورهای شمال اروپا؛ در کانال تلگرام خود نوشته بود: «جای خالی منابع انگلیسی برای معرفی دوباره ایران را به خوبی احساس می کنیم. کاش هرکس که دلش برای کشورش می‌تپد، با هر ابزاری که می تواند،اقتصاد ایران را دوباره به دنیا معرفی کند. اگر می توانید با #هشتگ در اینستاگرام موج ایجاد کنید. در فیس بوک. در وبلاگ‌ها و در شبکه‌های اجتماعی.» متن دو خبر پیش از این را در اینجا و اینجا می‌توانید بخوانید.

    در همین حال در شنبه اخیر، واکنش شش صاحب‌نظر اقتصادی به این پیشنهاد جلال‌پور را منتشر کرد که متن آن را در اینجا می‌توانید بخوانید.

    حال امروز علی دادپی، استاد دانشگاه کلایتون نیز نظر خود در این باره را در اختیار اقتصادنیوز قرار داده است.

    این کارشناس اقتصادی در این مورد نوشته است:

    اقتصاد ایران را دیوارهای سوءتفاهم٬ بی‌اعتمادی٬‌ خاکریزهای به‌جای مانده از تحریم و شبکه‌های دلالی و واسطه‌گری از اقتصاد جهانی جدا کرده‌اند. امروز تاجری که بخواهد کالایی را به‌طور عمده از ایران صادر یا به ایران وارد کند، نمی‌تواند به  کسی اعتماد کند. قوانین حقوقی و چهارچوب‌های قراردادهای مختلف با دنیا متفاوت هستند. در کنار این انزوای اقتصادی برداشت‌های سوء بسیاری درباره نحوه کار در بازار جهانی در ایران وجود دارد.

    بسیاری کار بازرگانی را امتداد فخرفروشی و دور دور کردن در خیابان‌های تهران می‌دانند. در بازارهای جهانی هم درباره اقتصاد ایران حدس و گمان بیشتر از اطلاعات و آمار وجود دارد. گاهی ایران یک معدن طلای کشف نشده و طلایی‌ترین فرصت اقتصادیست که نباید از دست برود. گاهی کشوریست که کانال‌های ارتباط بانکی با آن هنوز برقرار نشده و فساد مالی و اداری گسترده آن هر کسی را می‌تواند به یک قربانی تبدیل کند. اقتصاد ایران به معرفی و تبلیغ احتیاج دارد، آن هم در دنیایی که 186 کشور دیگر در حال تبلیغ اقتصادهای خود و جذب سرمایه‌گذاری هستند.

    حتی ایالات متحده آمریکا به‌عنوان اولین قدرت اقتصادی جهان و یکی از رقابتی ترین اقتصادها خود را بی‌نیاز از کمپین‌های اقتصادی نمی‌داند. یکی از جدیدترین پروژه‌های دولت فدرال ایالات متحده کمپین «آمریکا را انتخاب کن» است:‌ https://www.selectusa.gov/welcome در وبسایت این پروژه این جمله نظرها را جلب می‌کند «ما کشور رویاپردازان و کنشگرانیم».

    برای اقتصاد ایران چنین طرح‌ها و پروژه‌هایی لازم و ضروریست تا فرصت‌های سرمایه‌گذاری در کشور را به جهانیان معرفی کند. چنین کمپینی پای سرمایه‌گذاران حقیقی و افراد و اشخاص را به ایران باز  می‌کند که نیاتشان بیشتر اقتصادی و کمتر سیاسیست. ایشان با استفاده از این فرصت‌ها می‌توانند شرکای ایرانی مورد اعتماد خود را پیدا کنند و طرح‌های اقتصادی را به سرانجام برسانند.

    از سوی دیگر باید پذیرفت که واسطه‌گری سیاه دوران تحریم هیچ‌وقت نماینده خوبی برای اقتصاد ایران نبوده است. کسانی که در حاشیه خاکستری قانون و فرای ضوابط عمل کرده و می‌کنند نه قانونمند و نه در گرو رعایت اخلاق و شعائر اسلامی در کسب و کار. اکنون زمان بازگشت بخش خصوصی به عرصه تجارت خارجی و احیای رفتار قانونمند و پایبند ضابطه در این عرصه رسیده است. چنین کمپینی در صورتی موفق خواهد بود که در بخش خصوصی طراحی شود و با حمایت دولت به اجرا گذاشته شود.

    این کمپین باید بر مزایای اقتصاد ایران تاکید کند و با شرح موفقیت‌ جهانیان با مکانیسم موفقیت اقتصادی در ایران آشنا کند. ایران شاید فرصتی که بسیاری با اغراق از آن سخن می گویند نباشد ولی بی‌شک می‌توان رهبر منطقه خاورمیانه در کسب و کارهای خصوصی و کارآفرینی باشد. تاکید بر تبادل دانش و تجربه در این کمپین می‌تواند ایران را به سکوی پرش اقتصادی نزدیکتر کند و شکوفایی اقتصادی کشور را رقم بزند.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها