عصر خودرو

مدیرعامل بورس کالای ایران خبر داد؛

راه اندازی بازارگواهی سپرده ارزی در مرحله صدور مجوز‌های نهایی

عصر بازار- مدیرعامل بورس‌کالا از راه‌اندازی بازار گواهی سپرده ارزی پس از صدور موافقت‌های نهایی بانک مرکزی و سازمان بورس خبر داد و تأکید کرد: بازار گواهی سپرده ارز خطرات مبادلات ارزی را کاهش می‌دهد.

راه اندازی بازارگواهی سپرده ارزی در مرحله صدور مجوز‌های نهایی
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۷ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۱:۰۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از همشهری، گواهی‌های سپرده که ابزار‌های جدیدی برای انجام معاملات ثانویه هستند این روز‌ها با استقبال زیادی در دنیا مواجه شده‌اند، این ابزار جای خود را در بورس کالای ایران نیز باز کرده است. به تازگی با انجام بررسی‌هایی از سوی کمیته فقهی سازمان بورس معاملات گواهی سپرده ارز هم بلامانع تشخیص داده شده است.این معاملات همراستا با انجام معاملات آتی ارز صورت می‌گیرد و منجر به آن خواهد شد که تجارت ارز در ایران نسبت به گذشته آسان‌تر شود.

    گواهی سپرده کالا نوعی اوراق بهادار است که به پشتوانه یک کالا یا دارایی فیزیکی مبادله می‌شود، در واقع با انبارکردن یا سپرده‌کردن یک کالا قبض انبار یا گواهی سپرده منتشر می‌شود که این گواهی به‌عنوان یک اوراق بهادار قابلیت معامله در بورس به‌عنوان بازار ثانویه را دارد.

    آن طور که کمیته فقهی به تازگی تشخیص داده است انجام معاملات گواهی سپرده ارز بلامانع است و مسئولان بورس کالا اکنون در انتظار صدور رأی نهایی از سوی این کمیته و همچنین بانک مرکزی و سازمان بورس هستند.حامد سلطانی‌نژاد، مدیرعامل بورس کالا در این‌باره گفت: بازار اوراق بهادار به ما اجازه می‌دهد که هر دارایی که یک دارایی اساسی محسوب می‌شود و در عین حال نقد‌شوندگی بالا و مشتری زیاد دارد را با استفاده از اوراق بهادار مورد معامله قرار دهد.

    او افزود: این کالا‌ها و دارایی‌ها به‌دلیل اینکه معاملات زیادی روی آن انجام می‌شود و همیشه قیمت‌های آن از سوی بخشی از افراد جامعه مورد تعقیب قرار می‌گیرد، قابلیت آن را دارد که برای آنها اوراق بهادار منتشر شود.

    مدیرعامل بورس کالای ایران با بیان اینکه این کالا‌ها بعضا با انگیزه پس‌انداز و تجارت مورد مبادله قرار می‌گیرد به ارز اشاره کرد و گفت: به‌طور مثال در مورد ارز افرادی که نیاز به ارز دارند اما از یک سو نمی‌دانند که این ارز را به‌طور دقیق با چه نرخی و از چه جایی تهیه کنند و نهایتا در کجا نگهداری کنند می‌توانند به وسیله گواهی سپرده ارز همه این مشکلات از قبیل نگهداری ارز، تعیین دقیق قیمت و مراجعه حضوری برای خرید ارز را حل کنند.

    مدیرعامل بورس کالا با بیان اینکه نگهداری ارز با مخاطراتی همراه است گفت: چه لزومی دارد که ما ارز را به‌صورت فیزیکی مبادله کنیم درحالی‌که می‌توانیم با استفاده از گواهی سپرده ارز، مبادلات‌مان را بدون ارز فیزیکی انجام دهیم با این روش ما به جای اینکه ارز را در خانه نگهداری کنیم آن را در صرافی‌ها، حساب‌های بانکی یا خزانه سپرده‌گذاری می‌کنیم و سپس براساس این دارایی یک گواهی سپرده منتشر می‌کنیم پس از آن هر زمان که نیاز داشته باشیم این ارز را به‌صورت آنلاین از طریق سیستم معاملات بورس کالا خرید و فروش می‌کنیم.

    سلطانی‌نژاد با بیان اینکه این کار منجر به تسهیل تجارت ارز می‌شود توضیح داد: اوراق بهادار کردن معاملات منجر به آن می‌شود که ما همیشه از قیمت دقیق ارز از طریق بازار ثانویه یعنی بورس کالا مطلع باشیم و در عین حال همانطور که انگشت‌مان روی ماشه است به‌صورت لحظه‌ای قادر به خرید و فروش ارز هستیم بدون اینکه به صرافی مراجعه کنیم یا ارز را در خانه‌هایمان نگهداری کنیم.

    او با بیان اینکه انجام معاملات گواهی سپرده ارز نیاز به الزاماتی داشت گفت: این کار نیاز به تأیید الزامات فقهی داشت به‌دلیل اینکه ارز یک واحد پولی است و همیشه این سوال مطرح بوده که آیا می‌توانیم رفتاری که در مورد کالاها داریم در مورد ارز که خود یک نوع وسیله مبادله است داشته باشیم.

    مدیرعامل بورس کالا ادامه داد: مسائل مطرح شده در مورد گواهی سپرده ارز در کمیته فقهی سازمان بورس بررسی شده است و به‌نظر می‌رسد مشکلی برای انتشار این اوراق وجود ندارد.

    او در پاسخ به این پرسش که گواهی سپرده ارز چه زمانی منتشر خواهد شد؟ گفت: این کار نیاز به صدور مجوز‌های نهایی از سوی کمیته فقهی، بانک مرکزی و همچنین سازمان بورس دارد و طبیعتا با توجه به تجارب بورس کالا در زمینه انتشار اوراق گواهی سپرده کالا این بورس آمادگی انجام این معاملات را دارد.

    سلطانی‌نژاد در پاسخ به این پرسش که کار انتشار اوراق آتی ارز به کجا رسید؟ گفت: فرآیند های انتشار اوراق آتی ارز هم به‌صورت جداگانه در حال انجام است و در صورت تأیید نهایی از سوی نهاد‌های ناظر، معاملات آن آغاز خواهد شد ضمن اینکه می‌توان به این نکته اشاره کرد که بازار نقد و مشتقه به‌طور عام همدیگر را پوشش می‌دهند و منجر به تسهیل مبادلات می‌شوند. این کار ریسک‌های ناشی از بازار را نیز پوشش می‌دهد و منجر به تعیین استراتژی‌های صحیح می‌شود.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

     

    برچسب ها