عصر خودرو

کارتلی که آب می رود

نومیدی ناظران بین المللی از قدرت اوپک

عصر بازار- تحلیلگران بازار نفت می گویند، اوپک تبدیل یه سامان ناکارآمدی شده که حتی برای تثبیت تولید نفت نمی تواند به نتیجه برسد.

نومیدی ناظران بین المللی از قدرت اوپک
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۷ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۹:۴۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از خبرآنلاین، کشورهای عضو سازمان صادرکننده نفت خام، درنشست هفته گذشته برای تصمیم گیری درباره کاهش تولید که منجر به تغییر قیمت ها در بازار نفت می شد، موفق نشدند.

    اگرچه این تحیلی که عمر این کارتل نفتی به پایان رسیده از مدتها قبل مطرح شده است،اما در این نشست  اعضا نتوانستند سیاست های خود را که منجر به تغییر بازار نفت خواهد شد،به کرسی بنشانند. اوپک نزدیک به 40 درصد از نفت خام جهان را تامین می کند و در صورتی که تولید خود را تثبیت کند،بازار نفت تحت تاثیر قرار می گیرد.

    از همین رو است که می گویند، اوپک پایان یافته است.اوپک حالا فق یک پوشش است.این را اوپنهایمر تحلیل گر انرژی در گفت وگو با سی ان بی سی می گوید.

    حتی تولید کننده های شیل هم سیاست های خود را همزمان با تغییرات قیمتی بازار نفت، تغییر می دهند. 

    نشست اوپک اواخر آوریل و همچنین پنج شنبه گذشته،دستاوردی برای اعضای اوپک در تثبیت تولید نفت نداشت،آنچه از این نشست بدست آمد،در واقع  ناظران بین المللی نفت را از نقش این کارتل نفتی نا امید کرد.

    دانیل یرگین تحلیل گر بازار نفت در این رابطه می گوید:« نتیجه نشست اوپک در واقع سبب شده که بازار توسط خودش کنترل شود.»

    به گفته او بازار قیمت نفت را دیکته خواهد کرد و این اتفاق جدید قیمت نفت خام را بین 60 تا 65 دلار در هر بشکه در شش ماهه دوم سال بالا خواهد برد. اما برای قیمت های نفت 80،90 و 100 دلاری باید 2 سال دیگر صبر کرد.

    اوپک و عربستان سعودی بزرگترین  عوامل نوسان  رد بازار نفت طی دوسال گذشته به حساب می آیند.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها