عصر خودرو

وال استریت ژورنال:

عربستان به مشتریان اروپایی فروش زیرقیمت نفت را پیشنهاد کرد

عصر بازار- روزنامه وال استریت ژورنال گزارش داد که به دنبال عدم موفقیت اوپک در متوقف ساختن افزایش تولید نفت و تقویت صادرات ایران ، عربستان سعودی پیشنهاد فروش زیر قیمت به مشتریان اروپایی داده است.

عربستان به مشتریان اروپایی فروش زیرقیمت نفت را پیشنهاد کرد
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۷ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۹:۱۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایرنا، آرامکو شرکت نفت دولتی عربستان در یک ایمیل به مشتریانش گفته است قیمت نفت خام سبک خود برای تحویل در ماه ژوئیه را بشکه ای 35 سنت برای شمال غربی اروپا و ده سنت برای کشورهای حوزه مدیترانه کاهش داده است.

    وال استریت این کاهش قیمت را شگفت انگیز خوانده است چرا که میزان تقاضا برای نفت در نیمه دوم سال با توجه به بازگشت به کار پالایشگاه ها پس از انجام عملیات تعمیر و نگهداری افزایش می یابد. علاوه بر این ، بازارها اخیرا تحت تاثیر کشورهایی چون نیجریه شناور شده بودند.
    ولی این حرکت عربستان سعودی پس از آن صورت گرفت که سازمان کشورهای صادر کننده نفت (اوپک) پنجشنبه گذشته نتوانست بر سر سقف تولید به توافق برسد . نبود محدودیت تولید به طور موثر به عربستان سعودی و ایران از بانفوذ ترین اعضای این سازمان و دو رقیب منطقه ای عملا چک سفید می دهد تا به میل خود نفت استخراج کنند.
    تنش های منطقه ای به عدم توافق بر سر مهار تولید کمک کرده و ایران اواخر چهارشنبه گذشته موضع قاطعی علیه هرگونه اقدام برای محدود ساختن تولید خود گرفت چرا که هدفش بازگشت اقتصادی به دنبال پایان تحریم های غرب در ماه ژانویه است . برخلاف آن ، عربستان برای مهار جمعی تولید گشایش نشان داد.
    اما کاهش قیمت نفت عربستان برای مشتریان اروپایی همچنین به رقابت شدید بین این دو بر سر بازار نفت نمود بخشیده است . ایران صادرات نفت خود را در ماه فوریه پس از لغو تحریم علیه خود از سرگرفت و اکنون در حال رقابت سنگین با عربستان سعودی است که در طول تحریم ها تا حدی جای ایران را به عنوان یک منبع عرضه نفت به اروپا پر کرده بود.
    به گفته مقامات ایران ، محموله های نفتی ایران به اروپا اکنون به روزی 400 هزار بشکه رسیده است . طی ماههای آینده قرار است این محموله ها پس از توافقی که با پالایش کنندگان نفت در یونان ، فرانسه و ایتالیا صورت گرفته به 700 هزار بشکه افزایش خواهد یافت .
    اما به گزارش آژانس بین المللی انرژی ، برخلاف آن ، عربستان سعودی سال گذشته به طور میانگین 800 هزار بشکه نفت در اختیار اروپا قرار داده است .
    وال استریت خاطرنشان می کند که ایران اعتقاد دارد از دست بالا برخوردار خواهد شد.
    اکبر نعمت اللهی رئیس روابط عمومی وزارت نفت ایران می گوید : دست بالای ایران به این دلیل خواهد بود که در تامین مالی اتکای کمتری به نفت دارد. عربستان سعودی یک بازنده بزرگ در جنگ قیمت ها خواهد بود.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها