عصر خودرو

بازار تغییرات اونس را لمس کرد

فراز سکه، فرود دلار

عصر بازار- اثرات جهش روز جمعه بهای جهانی طلا روز یکشنبه به بازار داخلی رسید تا قیمت سکه رشد کانالی را تجربه کند و بهای دلار از محدوده ۳ هزار و ۴۸۰ تومان خارج شود.

فراز سکه، فرود دلار
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۷ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۰:۰۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از دنیای اقتصاد، در شانزدهمین روز خردادماه، سکه با 12 هزار تومان رشد به قیمت یک میلیون و 13 هزار تومان رسید. افزایش بهای اونس در بازارهای جهانی روز جمعه عامل اصلی بود که موجب ثبت دو رکورد افزایشی برای سکه در روز یکشنبه شد؛ از یکسو، رشد 12 هزار تومانی سکه از 10 اردیبهشت 95 سابقه نداشت و از سوی دیگر، فلز گرانبهای داخلی از تاریخ 3 خرداد در کانال یک میلیون و 10 هزار تومان نوسان نکرده بود. برخلاف افزایش قیمت سکه، روز یکشنبه، دلار 10 تومان از ارزش خود را از دست داد و به قیمت 3 هزار و 472 تومان رسید. به گفته فعالان، ورود برخی معامله‌گران سکه به بازار ارز و فروش دلار مهم‌ترین عاملی بود که قیمت را کاهشی کرد. در کنار این، افت نرخ حواله درهم دیگر عامل کاهشی بود که در قیمت دلار اثر گذاشت.

     

    شروع سکه از سقف

    روز یکشنبه، سکه تمام بهار آزادی معاملات خود را با جهش کانالی آغاز کرد. در دومین روز هفته، سکه تمام بهار آزادی معاملات خود را با قیمت یک میلیون و 15 هزار تومان آغاز کرد که افزایشی 14 هزار تومانی نسبت به قیمت بسته شده روز پنج‌شنبه داشت. به این ترتیب، می‌توان گفت که افزایش بهای اونس در بازارهای جهانی در همان شروع بازار سکه اثرگذار بود و توانست فلز گرانبهای داخلی را یک کانال قیمتی بالا ببرد. اونس طلا روز جمعه رشد 33 دلاری را تجربه کرده و به قیمت هزار و 243 دلار رسیده بود.

    با وجود شروع افزایشی روز یکشنبه، در ادامه این روز سکه تحت‌تاثیر کاهش قیمت دلار از سقف قیمت ابتدای روز پایین آمد و نهایتا با قیمت یک میلیون و 13 هزار تومان به کار خود پایان داد، رقمی که 12 هزار تومان بالاتر از روز پنج‌شنبه بود. آخرین بار سکه در تاریخ 10 اردیبهشت‌ماه میزان رشد بیشتری را تجربه کرده بود.

    با وجود رشد رکوردی سکه، تعداد زیادی از فعالان، اعتقاد داشتند که معامله‌گران تا حدی در خرید سکه احتیاط کرده‌اند. به گفته آنها، افزایش بهای اونس تنها محدود به روز جمعه بود و طلای جهانی به‌طور کلی در ماه مه در مسیر کاهشی قرار داشت. به این ترتیب، از آنجا که افزایش بهای اونس به یک روند تبدیل نشده، برخی معامله‌گران ترجیح دادند که در روز یکشنبه با احتیاط موقعیت خرید یا فروش خود را تعیین کنند و در انتظار شروع بازارهای جهانی در روز دوشنبه باشند.افزایش قیمت اونس جهانی، قیمت سکه‌های کوچک‌تر بازار داخلی را نیز تحت‌تاثیر قرار داد. در دومین روز هفته، نیم‌سکه با 3 هزار تومان رشد به قیمت 512هزار تومان و ربع سکه با 2 هزار تومان افزایش به قیمت 276 هزار تومان رسید.

    شروع کاهشی دلار

    روز یکشنبه، شاخص ارزی معاملات خود در محدوده پایین‌تری نسبت به روز پنج‌شنبه آغاز کرد. در اولین روز کاری هفته، دلار معاملات خود را با قیمت 3 هزار و 475 تومان آغاز کرد که کاهشی 7 تومانی نسبت به قیمت بسته شده روز پنج‌شنبه داشت. به گفته فعالان، شروع کاهشی دلار ناشی از تحرکات معامله‌گران در معاملات پشت خطی روزهای تعطیل بازار بود.به گفته آنها، افزایش بهای اونس در روز جمعه و نزدیک شدن به میانه مرز هزار و 200 دلار موجب شد که برخی از معامله‌گران در معاملات پشت خطی روز شنبه در موقعیت فروش قرار بگیرند.انتظار معامله‌گران برای ورود معامله‌گران سکه به بازار دلار و فروش ارز موجب شده بود که انتظارات کاهشی معامله‌گران بالا رود. در ادامه روند کاهشی ابتدای روزیکشنبه، دلار افت بیشتری را تجربه کرد و نهایتا با قیمت 3 هزار و 472 تومان به کار خود پایان داد، رقمی که 10 تومان کمتر از روز پنج‌شنبه بود. دلار روز یکشنبه در حالی در محدوده 3 هزار و 470 تومان باقی ماند که در مقطع کوتاهی از روز تا نقطه 3 هزار و 468 تومان پایین رفته بود.

    به گفته فعالان، آنچه قیمت دلار را در محدوده 3 هزار و 470 تومان نگه داشت، مقاومت برخی معامله‌گران آتی بود. به گفته فعالان، شکسته شدن محدوده 3 هزار و 470 تومان انتظارات کاهشی در بازار را بیش از پیش بالا می‌برد؛ بنابراین برخی معامله‌گران در برابر شکسته شدن این محدوده از خود مقاومت زیادی نشان دادند. البته در ابتدای روز ماندن نرخ حواله درهم نیز به مقاومت محدوده 3 هزار و 470 تومانی کمک کرده بود، ولی با پایین آمدن نرخ حواله درهم و رسیدن آن به قیمت 949 تومان، دلار از این ناحیه دیگر حمایت نشد و تنها معامله‌گران آتی بودند که مانع کاهش بیشتر این ارز شدند.

    انعکاس نوسانات جهانی

    در اولین روز کاری هفته، بازار ارز داخلی تحت‌تاثیر رشد بهای اونس و تقویت ارزش یورو در بازارهای جهانی قرار داشت. روز یکشنبه، چنانکه اشاره شد رشد بهای اونس موجب افزایش فروش دلار در بازار داخلی و کاهش قیمت آن شد. از سوی دیگر، در دومین روز هفته، تقویت ارزش یورو موجب شد که قیمت ارز اروپایی در بازار داخلی با افزایش قیمت مواجه شود. روز یکشنبه، در حالی که دلار با 10 تومان کاهش به قیمت 3 هزار و 472 تومان رسید، نرخ فروش یورو با 30 تومان افزایش به قیمت 3 هزار و 950 تومان رسید. به گفته فعالان، تقویت ارزش یورو در برابر دلار در بازارهای جهانی مهم‌ترین عاملی بود که ارز اروپایی را در بازار داخلی در معرض افزایش قیمت قرار داد. برخلاف افزایش بهای یورو، روز یکشنبه پوند با 20 تومان کاهش به بهای 5 هزار و 50 تومان رسید.

    به نظر می‌رسد روز یکشنبه نوسانات بازارهای جهانی در مرکز مبادلات ارزی نیز اثرگذار بوده است. در دومین روز هفته، نرخ رسمی دلار با یک ریال کاهش به قیمت 3 هزار و 47 تومان و 8 ریال رسید. به گفته برخی فعالان، کاهش ارزش شاخص دلار در بازارهای جهانی عامل افت جزئی نرخ مبادله‌ای این ارز در بازار داخلی بود. همچنین، نرخ رسمی یورو روز یکشنبه با حدود 48 تومان رشد به قیمت 3 هزار و 464تومان رسید. چنانکه اشاره شد، تقویت ارزش یورو در بازارهای جهانی عامل تقویت آن در بازار داخلی بود.

     

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها