عصر خودرو

ایران و «اس کی» کره جنوبی قرارداد نفتی امضا کردند

عصر بازار- اولین قرارداد توسعه و بهینه‌سازی پالایشگاه‌های نفت ایران با شرکت «اس کی» کره جنوبی امضا شد.

ایران و «اس کی» کره جنوبی قرارداد نفتی امضا کردند
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۶ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۷:۰۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از مهر، پس از آغاز مذاکرات ایران با دو شرکت ژاپنی «جی اس نیپون» و «جی. سی. سی. پی» ژاپن برای توسعه پالایشگاه های موجود نفت، اولین قرارداد پالایشگاهی ایران با شرکت «اس کی» کره جنوبی امضا شد.

    بر این اساس قرارداد آغاز عملیات امکان سنجی طرح توسعه پالایشگاه نفت تبریز با هدف کاهش تولید نفت کوره و افزایش ظرفیت تولید بنزین و گازوئیل به ارزش 20 میلیون دلار با شرکت مهندسی و عمران «اس کی» کره جنوبی امضا شد.

    یکی از مسئولان «اس کی» کره جنوبی درباره این توافق جدید نفتی، اعلام کرد: توافق یاد شده، شامل ارتقای تأسیسات گوگرد زدایی و دیگر تأسیسات تولید بنزین بوده که پیش بینی می شود اجرای مرحله اولین پروژه به 6 ماه زمان نیاز داشته باشد.

    از سوی دیگر پیش بینی می شود پس از انجام مرحله اولین طرح، ارزش مالی قراردادها در سایر مراحل توسعه ای پالایشگاه نفت تبریز به 200 تا 300 میلیون دلار افزایش یابد.

    سعید محجوبی پیش از این با اشاره به آغاز مذاکرات با سرمایه‌گذار خارجی برای اجرای پروژه روزآمد کردن پالایشگاه نفت تبریز، گفته بود: در حال مذاکره با شرکت «جی اس نیپون» ژاپن برای اجرای پروژه پالایشگاه تبریز آغاز شده که در صورت تایید پروژه روزآمد شدن آغاز می‌شود.

    مدیر هماهنگی و نظارت بر تولید شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی با تاکید بر اینکه اقدامات اولیه و مطالعات مورد نیاز برای طراحی پروژه روزآمد کردن پالایشگاه تبریز به منظور ارتقای کیفی فرآورده گازوئیل به یورو ٤ انجام گرفته است، تبیین کرد: در صورت توافق با سرمایه‌گذار خارجی به زودی کار وارد فاز اجرایی و عملیاتی می‌شود.

    این مقام مسئول با بیان اینکه در کنار انجام کارهای طراحی پروژه، سفارش شماری از اجناس مورد نیاز داده شده و امیدواریم طبق پیش‌بینی‌ها تا پایان سال ١٣٩٧ به بهره‌برداری برسد، تاکید کرد: ارتقای کیفیت تولید محصولات مختلف نفتی به ویژه بنزین و گازوئیل یکی از سیاست‌های راهبری توسعه صنعت پالایش نفت در ایران است.

    ظرفیت فعلی پالایش نفت خام ایران با احتساب میعانات گازی به حدود یک میلیون و 800 هزار تا یک میلیون و 850 هزار بشکه می‌رسد که با وجود ایجاد این ظرفیت، اما به دلیل بالا بودن ظرفیت تولید محصولاتی همچون نفت کوره «مازوت»، حاشیه سود فعالیت‌های پالایشگاهی در کشور را به شدت کاهش می‌دهد.

    در شرایط فعلی ایران از نظر ظرفیت پالایش نفت در جایگاه یازدهم، از نظر تولید بنزین در جایگاه نهم و در زمینه تولید گازوئیل در رده سیزدهم جهان قرار دارد اما از حیث تولید نفت کوره ایران به بزرگترین کشور تولیدکننده این محصول نفتی در جهان تبدیل شده است.

    از این رو تاکنون مذاکراتی با ژاپن، چین و کره جنوبی به منظور اجرای طرح‌های بهبود کیفیت و اصلاح کمیت تولید فرآورده های نفتی در برخی از پالایشگاه های قدیمی کشور همچون پالایشگاه آبادان، اصفهان، بندرعباس و لاوان آغاز شده است.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها