عصر خودرو

گامی به جلو برای صادرات برق به اروپا

عصر بازار- پتانسیل برقی ایران کشور های اروپایی را نیز به خود جلب کرد به طوری که در حال حاضر اروپا یکی از داوطلبان دریافت برق از ایران شده‌است.

گامی به جلو برای صادرات برق به اروپا
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۶ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۲:۴۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایسنا، ایران مدت ها به دنبال جذب بازار های صادراتی در حوزه برق و انرژی بوده و پس از تحت پوشش قرار دادن کشور های همسایه این بار کشورهای اروپایی را به عنوان کشور هدف انتخاب کرد و آن طور که در خبر ها به گوش می رسد اروپایی ها نیز خواستار ایجاد این رابطه هستند.

    در خصوص وضعیت صادرات برق ایران به کشور های همسایه باید گفت که در حال حاضر ایران با 7 کشور همسایه خود در زمینه صادرات و واردات و تبادل برق همکاری دارد و میزان صادرات برق بیش از میزان واردات است به طوری که می توان میزان صادرات برق را 11 گیگاوات ساعت و میزان واردات آن را 4 گیگاوات ساعت ذکر کرد.

    همچنین بر اساس آخرین توافقات صورت گرفته قرار است که با استفاده از خطوط انتقال برق کشور ارمنستان، گرجستان و روسیه، شبکه برق ایران و روسیه نیز به هم متصل شوند اما هم اکنون ایران با ارمنستان از طریق دو خط انتقال ارتباط دارد و خط سوم ارتباطی در حال احداث است تا خط گرجستان و ارمنستان نیز تقویت شده و از این طریق این ارتباط برقرار شود.

    علاوه بر این نیز با آذربایجان توافق شده تا از طریق این کشور نیز به شبکه برق روسیه متصل شویم و حداقل با دو کشور از حوزه جنوب خلیج فارس مذاکراتی در حال انجام است تا از طریق کابل‌های دریایی بتوان شبکه‌های برق کشور را به آن‌ها نیز متصل کرد.

    این درحالی است که اربان راسناک دبیر کل منشور جهانی انرژی اعلام کرده تا در صورت موافقت ایران، مطالعه و توصیه‌هایی را در زمینه تنظیم مقررات و بحث فنی و قیمت در رابطه با موضوع الکتریکی کشور ایران با همسایه‌های خود، تحت تجاربی که از منشور جهانی انرژی کسب خواهد کرد و در صورت دریافت پیشنهادی از جانب ایران در شرایط کنونی برق ایران بتوان شریک اروپایی مناسبی را پیدا کرد و در این زمینه مذاکراتی را انجام شود.

    وی با اشاره به این مطلب که کشورهای اروپایی به شدت دنبال برقراری ارتباط الکتریکی با سایر کشورها هستند، افزود: در تلاش هستیم که با استفاده از اطلاعات جامع‌تر از سوی ایران منجر به برقرای این ارتباط شویم.

    همچنین وزیر نیرو نیز معتقد است که این وزارتخانه آمادگی کامل برای صادرات برق به اروپا را دارد و ایران در حال حاضر در حال آماده کردن و هموار شدن این مسیر است و به زودی صادرات برق به اروپا به وقوع خواهد می پیوندد.

    علاوه بر این نیز آرش کردی، مدیرعامل توانیر نیز با بیان اینکه اتصال برق با کشورهای اروپایی امکان‌ دارد، اما هنوز به مرحله‌ی نهایی نرسیده است،گفت تمام تلاش و تدابیر ما برای هموار کردن این راه است که امیدواریم به زودی محقق شود.

    اعلام آمادگی اروپا برای ایجاد تبادل برق با ایران می‌تواند گام موثری برای ارتقای صنعت برق و نوعی درآمد زایی باشد اما مسلم است که اجرایی شدن این تبادل زمان بر باشد اما حضور دبیر کل منشور انرژی در ایران و صحبت های صورت گرفته در جلسات مختلف می تواند گامی رو به جلو برای سرعت بخشیدن به این مهم باشد.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها