عصر خودرو

بازشدن گره تامین مالی فولادسازان با اوراق سلف

عصر بازار- تامین مالی واحدهای تولیدی همواره یکی از دغدغه‌های بنگاه‌های اقتصادی در کشور به شمار می‌آید و اکنون با توجه به رکود اقتصادی به یکی از گره‌های کور اقتصادی و مالی بنگاه‌داران تبدیل شده است.

بازشدن گره تامین مالی فولادسازان با اوراق سلف
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۶ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۰:۱۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از دنیای معدن، در حال حاضر در بسیاری از نقاط دنیا روش‌های تامین نقدینگی متنوعی وجود دارد اما در کشور ما بسیاری از تولیدکنندگان با روش‌های نوین تامین مالی آشنایی کمی دارند و همواره بازار پول را به عنوان محلی برای تامین نقدینگی خود انتخاب می‌کنند.
    بورس کالا به عنوان یکی از ارکان بازار سرمایه در سال‌های اخیر روش‌های متنوعی را برای تامین نقدینگی بنگاه‌های اقتصادی ارائه کرده که اوراق سلف یکی از بهترین ابزارهاست. در این روش خریداران پول خود را در بازاری متشکل در اختیار تولیدکنندگان قرار می‌دهند و در آینده مشخص کالا را تحویل می‌گیرند. این روش مورد علاقه بسیاری از فولادسازان قرار گرفته و آنها تمایل دارند از این طریق منابع مورد نیاز خود را برای راه‌اندازی خطوط جدید تولیدی فراهم کند.
    براساس آمارهای موجود، تاکنون خریداران استقبال بسیاری از این اوراق کرده‌اند و در کسری از ثانیه همه اوراق سلف فولادی به فروش رفته است.

     


    مزایای اوراق سلف
    در این باره تحلیلگر کارگزاری پگاه یاوران معتقد است، اوراق سلف مزایایی برای فولادسازان به همراه دارد و بر آن اساس این گروه می‌توانند با دریافت پول و تامین مالی خود در زمان حال، محصولات خود را در آینده به خریداران تحویل دهند.
    حسین حسین‌اوغلی یکی از مزایای اوراق سلف را تضمین سود آن دانست و بیان کرد: با خرید این اوراق، تقاضاکنندگان می‌توانند از سود تضمین‌شده بهره ببرند و برای نمونه سود 20درصدی به‌دست آورند. از سوی دیگر این اوراق قابل تحویل است و در صورتی که قیمت آن کالا افزایش یابد، می‌تواند محصول مورد نظر را تحویل بگیرد.
    وی با اشاره به اینکه معاملات سلف می‌تواند علاوه بر تامین مالی، امکان پوشش ریسک را برای تولیدکنندگان نیز فراهم کند، اظهار کرد: با خرید فروش این اوراق تولیدکنندگان در مقابل افزایش و کاهش قیمت‌ها می‌توانند خود را هج کنند (میزان ریسک را پوشش دهند) که این موضوع هم می‌تواند از مزایای این اوراق به شمار رود. حسین‌اوغلی با اشاره به اینکه تاکنون اوراق سلف فولاد مورد استقبال قرار گرفته است، اظهار کرد: تقاضای موجود در بازار نشان داد، برای عرضه‌های فعلی در بازار سرمایه متقاضی خرید وجود دارد. به طوری که آمار معاملات نیز بیانگر آن بود که در لحظات اولیه همه اوراق برای تامین مالی صنعت فولاد به فروش رسید.

     


    تامین نقدینگی مناسب
    در این‌باره یکی دیگر از کارگزاران بورس کالا نیز معتقد است، تامین مالی از طریق اوراق سلف می‌تواند هزینه کمتری را برای تولیدکنندگان به همراه داشته باشد.
    سیاوش سلیمانی  با اشاره به اینکه سود تضمینی یکی از مزایای اوراق سلف است، بیان کرد: افرادی که این اوراق را خریداری می‌کنند، سود تضمین شده‌ای را به‌دست می‌آورند و در صورتی‌که قیمت کالا افزایش یابد، از این تفاوت قیمت نیز سود به‌دست می‌آورند.
    وی با اشاره به اینکه اوراق سلف می‌تواند برای تامین مالی فولادسازان مورد استفاده قرار گیرد، بیان کرد: با فروش اوراق سلف در زمان حال و پرداخت پول به‌وسیله خریداران این روش می‌تواند به تامین نقدینگی تولیدکنندگان فولادی کمک بسیاری کند.
    سلیمانی با اشاره به اینکه تولیدکنندگان از منابع مالی که از طریق فروش این اوراق به‌دست می‌آورند، برای افزایش میزان تولید یا راه‌اندازی خطوط تولید جدید استفاده خواهند کرد، گفت: در چنین حالتی و در صورتی که بعد از یک سال مشارکت در پروژه، کالای مورد نظر افزایش قیمت پیدا کند، خریداران اوراق سلف موازی نیز از این افزایش قیمت منتفع خواهند شد.

     


    تسهیل بیشتر معاملات
    عضو هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد نیز معتقد است، تامین مالی از طریق اوراق سلف برای فولادسازان یکی از اهداف این ابزار مالی به شمار می‌آید.
    بهادر احرامیان با اشاره به اینکه اوراق سلف موازی سرمایه‌گذاری با سود مشخص است، بیان کرد: در حال حاضر بیشتر فولادسازان تمایل دارند از این روش تامین مالی استفاده کنند تا از مزایای بسیار آن بهره بگیرند.
    وی با اشاره به اینکه انتشار اوراق سلف کالاها در قیمت‌های بازار آن کالا موثر نیست، اظهار کرد: در این اوراق سرمایه‌گذار مبلغی پرداخت و در بازه زمانی خاص محصول را دریافت یا تسویه نقدی می‌کند. بنابراین در قیمت‌های بازار آن کالا تاثیری نخواهد داشت. احرامیان با اشاره به اینکه اوراق سلف موجب تسهیل بیشتر معاملات خواهد شد، گفت: تنوع ابزارهای مالی در بورس کالا موجب می‌شود بنگاه‌های تولیدی بسیاری به سوی این بازار روانه شوند و از مزایای آن استفاده کنند. در حال حاضر نیز انتشار اوراق سلف برای فولادسازان جذاب است. عضو هیات‌مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد با اشاره به اینکه قیمت‌ها در بازار فولاد شفاف است، بیان کرد: انتشار اوراق سلف موازی برای شرکت‌های فولادی می‌تواند روشی بسیار کارآمد و مفید به منظور تامین مالی آنها باشد که در آینده‌ای نزدیک فراگیر خواهد شد.


    سخن آخر...
    درحال‌حاضر در فضای اجرایی‌شدن برجام، بحث افزایش سرمایه‌گذاری‌های داخلی و خارجی در صنعت فولاد مطرح است و امکان فاینانس‌های خارجی می‌تواند انگیزه تولیدکنندگان را به افزایش ظرفیت تولید و درنتیجه تامین مالی برای شروع این کار افزایش دهد. در چنین شرایطی مکانیزم‌های بسیاری برای تامین مالی در بورس کالای ایران وجود دارد که موجب تامین سرمایه در گردش تولیدکنندگان خواهد شد. بر همین اساس شرکت‌هایی که در تامین منابع مالی برای خرید مواد اولیه و تکمیل پروژه‌های خود با مشکل روبه‌رو هستند، می‌توانند به سمت تامین مالی از بورس کالا بروند.
    اکنون تولیدکنندگان باید از هر فرصتی استفاده کنند که بازاری همچون بورس کالای ایران با طراحی ابزارهای تامین مالی مانند اوراق سلف موازی این فرصت را برای آنها مهیا کرده است.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها