عصر خودرو

چرا نفت گران می شود؟

۴ دلیل برای اوج گیری دوباره نفت در بازار جهانی

عصر بازار- با وجودی که نشست اوپک،پیام مثبتی به بازار نفت نداد،اما قیمت نفت رو به افزایش است.

۴ دلیل برای اوج گیری دوباره نفت در بازار جهانی
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۶ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۹:۲۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از خبرآنلاین، به دنبال انتشار گزارش نومید کننده اشتغال در آمریکا و در حالی که انتظار می رفت،عدم توافق اعضای اوپک منجر به کاهش بهای نفت شود،قیمت نفت و طلا رو به افزایش گذاشت.

    حالا دیگر همه تحلیل گران نفت را بیش از 50 دلار برای پایان سال جاری میلادی می بینند که مهمترین دلایل این افزایش را می توان در چهار بخش در نظر گرفت :

    اول: گزارش نومید کننده اشتغال در آمریکا که اعلام شد تنها در ماه گذشته 38 هزار شغل ماه از دست رفته است. این در حالی است که بعد از سپتامبر 2010 و براساس توافق دولت آمریکا قرار بوده که ماهانه 168 هزار شغل ایجاد شود. این گزارش اعلام کرده که   نرخ بیکاری در این ماه با کاهش سه دهم درصدی نسبت به ماه گذشته به رقم 4.7 درصد رسیده است که گرچه پایین ترین سطح آن از نوامبر سال 2007 به شمار می رود  اما کارشناسان آن را تحت تاثیر کاهش مشارکت نیروی کار در این کشور اعلام کرده اند.

    گزارش اخیر شوک بزرگی به اقتصاد آمریکا وارد کرد به طوری که شاخص سهام داو جونز 0.18 درصد سقوط کرد.

    دوم: در نشست روز پنج شنبه اوپک ،تثبیت تولید به منظور توازن عرضه و تقاضا در بازار مورد توافق قرار نگرفت.اگرچه این عدم توافق را ناشی از مواضع بیژن زنگنه وزیر نفت ایران در نشست این کارتل نفتی ارزیابی می کنند اما ایران اعلام کرده تا زمانی که تولید خود را به قبل از تحریم ها برنگرداند،به تولید خود ادامه می دهد. این موضع قدرتمند از سوی ایران سبب شد تا عربستان نیز چنین موضعی را در نشست اوپک بگیرد؛ یعنی تولید بدون محدودیت. قدرت ایران در اوپک قابل کتمان نیست این کشور در ماه می 2.5 میلیون بشکه نفت خود را افزایش داده که نسبت به سال گذشته تولید نفت ایران 60 درصد افزایش یافته است. در حالی که ایران تولید نفت خود را نسبت به سال گذشته 60 درصد افزایش داده ، عربستان هم تولید نفت خود را نسبت به سال گذشته 11 درصد افزایش داده است.*

    سوم: روسیه تولید کننده غیر عضو اوپک تولید نفت خود را طی ماه گذشته 185 هزار بشکه در روز افزایش داده  و براساس اعلام خبرگزاری رسمی روسیه تاس،الکساندر نواک می گوید روسیه به برنامه افزایش تولید خود مطابق قبل ادامه خواهد داد.تولید نفت روسیه در حال حاضر10.912 میلیون بشکه در روز است.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    چهارم: شمار سکوهای نفتی آمریکا در ماه اخیر باز هم روبه کاهش گذاشته است.از سال گذشته 325 سکوی نفتی آمریکا از دور خارج شده که نشان می دهد،تولید نفت شیل و ذخیره سازی نفت در آمریکا رو به کاهش است.اتفاقی که تحلیل گران بازار نفت آن را عامل افزایش بهای نفت می دانند.

    برچسب ها