عصر خودرو

دلار دومین رشد هفتگی را تجربه کرد

آنالیز شوک اونس در داخل

عصر بازار- در آخرین روز کاری هفته گذشته، دلار افزایش قیمت را تجربه کرد تا دومین رشد هفتگی خود را به ثبت برساند. در ششمین روز هفته گذشته، شاخص ارزی با ۱۱ تومان رشد به قیمت ۳ هزار و ۴۸۲ تومان رسید. به گفته فعالان، تحرکات معامله‌گران آتی در کنار رشد نرخ حواله درهم دو عاملی بودند که به بالا رفتن قیمت دلار کمک کردند.

آنالیز شوک اونس در داخل
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۶ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۰:۱۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از دنیای اقتصاد، پنج‌شنبه، همسو با افزایش دلار، سکه تمام بهار آزادی نیز با هزار تومان رشد به قیمت یک میلیون و یک هزار تومان رسید. به گفته فعالان، در آخرین روز هفته گذشته، معامله‌گران سکه به دلیل نزدیک شدن به انتشار آمار اشتغال‌زایی آمریکا در روز جمعه با احتیاط اقدام به خرید و فروش کردند و همین موضوع موجب شد به‌رغم رشد 3/ 0درصدی دلار، سکه تنها 1/ 0درصد افزایش را تجربه کند، اما روز جمعه، آمار بد اشتغال‌زایی آمریکا موجب شد بهای اونس در بازارهای جهانی به میانه کانال هزار و 200 دلار نزدیک شود.  افزایش بهای طلای جهانی زمینه‌ساز این شد که انتظارات متفاوتی در بازار داخلی شکل بگیرد. برخی معامله‌گران انتظار دارند افزایش بهای اونس منجر به کاهش قیمت دلار شود، حال آنکه عده دیگری دیدگاه متفاوتی دارند و در انتظار افزایش قیمت این ارز هستند.

    نوسانات محدود

    هفته گذشته، شاخص بازار ارز قیمت زیر محدوده 3 هزار و 470 تومان را برای خود ثبت نکرد تا انتظارات برخی معامله‌گران ارزی برای بازگشت این ارز به میانه کانال 3 هزار و 400تومان کمرنگ شود. هفته گذشته، شاخص ارزی در محدوده 3 هزار و 470 تومان تا 3هزار و 493 تومان نوسان کرد. دلار در دو روز ابتدایی هفته نوسانات بیشتری را تجربه کرد، ولی در روزهای میانی هفته تغییرات قیمت این ارز محدود شد. هفته گذشته در بازار موازی، سکه نیز نوسانات چندانی را تجربه نکرد و در دامنه محدود 999 هزار تومان تا یک میلیون و 5 هزار تومان نوسان کرد. سکه که روز شنبه، روی قیمت یک میلیون تومان قرار گرفته بود، در آخرین روز هفته گذشته به بهای یک میلیون و یک هزار تومان رسید.

    سناریوهای یکشنبه

    اکنون پس از یک هفته کم‌نوسان، درباره روندهای هفته جدید اتفاق نظر وجود ندارد. افزایش بهای اونس جهانی در روز جمعه و نزدیک شدن آن به مرز هزار و 250 دلار، انتظارات معامله‌گران سکه و ارز درباره روند قیمت بازارهای داخلی در روز یکشنبه را تحت‌تاثیر قرار داده است. به‌طور سنتی این دیدگاه در بازار وجود دارد که افزایش بهای اونس منجر به کاهش قیمت دلار در بازار داخلی می‌شود. در واقع با افزایش بهای اونس، معامله‌گران سکه برای تنظیم قیمت در بازار خود وارد بازار ارز خواهند شد و با فروش دلار مانع از افزایش زیاد سکه می‌شوند. به گفته فعالان، عامل زمینه‌سازی که موجب می‌شود معامله‌گران سکه در بازار ارز اقدام به فروش دلار کنند، موقعیتی است که این دسته در معاملات آتی بازار خود داشته‌اند. به‌عنوان مثال، کسانی که روز پنج‌شنبه سکه خود را با قیمت پایینی پیش‌فروش کرده‌اند، برای پایین آوردن میزان ضرر خود اقدام به فروش دلار می‌کنند. در این سناریو، کاهش قیمت دلار میزان افزایش احتمالی قیمت سکه را محدود خواهد کرد.

    با این حال، تعطیلی بازارهای داخلی در روز شنبه موجب شد برخی معامله‌گران داخلی دیدگاه متفاوتی با انتظارات سنتی بازار داشته باشند. به گفته برخی فعالان، ممکن است معامله‌گران سکه روز شنبه خود را در معاملات پشت خطی به میزانی از حالت ضرر خارج کنند. به اعتقاد فعالان، معامله‌گران سکه اگر موفق به این کار شوند، احتمال دارد بازار را غافلگیر کنند و با افزایش خرید ارز موجب رشد بیش از انتظار سکه شوند. به این ترتیب، به‌نظر می‌رسد افزایش بهای اونس در روز جمعه و تعطیلی بازار در روز شنبه، تا حدی موجب سردرگمی معامله‌گران بازار داخلی در رابطه با روند قیمت‌ها شده است.

    در حالی که برخی فعالان، افزایش قیمت اونس را مهم‌ترین عامل تاثیرگذار در قیمت روز یکشنبه سکه و دلار دانسته‌اند، برخی دیگر در انتظار آشکار شدن تغییرات نرخ حواله درهم هستند. به گفته این دسته، نرخ حواله درهم در تغییرات قیمت روز چهارشنبه و پنج‌شنبه دلار نقش مهمی داشت و براساس این روند احتمالا در روز یکشنبه نیز نقش مهمی خواهد داشت. در این وضعیت، برخی دیگر از معامله‌گران اعتقاد دارند تغییرات قیمت اونس، روز یکشنبه به دو دلیل نمود چندانی در بازار ارز نخواهد داشت. به گفته این دسته، افزایش بهای اونس از آنجا که تنها محدود به یک روز بوده و تبدیل به یک روند نشده است، موجب می‌شود معامله‌گران سکه ریسک چندانی در خرید یا فروش ارز و سکه نکنند. از سوی دیگر، برخی دیگر از سکه‌بازان سعی خواهند کرد تا آغاز روز دوشنبه و آشکار شدن بهای اونس در بازارهای جهانی فعالیت چندانی در بازار انجام ندهند. آخرین عاملی که معامله‌گران ارزی در روز یکشنبه به آن توجه خواهند کرد، میزان عرضه بازارساز خواهد بود.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها