عصر خودرو

بررسی روند تغییرات بازار آتی سکه در هفته‌ای که گذشت؛

بازار آتی زیر سایه ۳ فاکتور

عصر بازار- روند نسبتا متعادل قیمت اونس طلا در بازارهای جهانی و روند کاهشی دلار طی هفته گذشته بازیگران شاخص تاثیرگذار روی معاملات آتی سکه در بورس کالای ایران بودند، با این حال کارشناسان معتقدند بازار آتی سکه تا پایان سال جاری تحت تاثیر سه فاکتور مهم در نوسان باشد، تغییرات بازارها و سیاست‌های بین‌المللی در کشورهای مهم و تاثیرگذار که عامل افزایش یا تثبیت نرخ بهره فدرال رزرو آمریکا است یکسوی این موضوع و تاثیرات سیاست‌های مالی و پولی در چین، سوی دیگر کارزار بین‌المللی است، احتمال کاهش بیشتر نرخ سود بانکی عامل دوم و انتظار برای مشخص شدن نتایج برجام آخرین فاکتور موثر بر این بازار است.

بازار آتی زیر سایه ۳ فاکتور
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۶ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۰:۰۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از دنیای اقتصاد، روشن شدن فاکتور آخر به‌زعم برخی فعالان بازار در جهت‌دهی نقدینگی کشور بسیار تاثیرگذار خواهد بود. به اعتقاد کارشناسان در چند هفته اخیر بازار آتی بیش از آنکه متاثر از بازار نقدی سکه و طلا باشد بیشتر تحت تاثیر بهای اونس بود. طی هفته گذشته اونس طلا فعالیت خود را در قیمت 1225 دلار در اوایل روزهای کاری بازارهای داخلی شروع کرد و رفته‌رفته با شیب تقریبا ملایمی کاهش یافت و به هزار و 217 دلار رسید. قیمت دلار نیز در هفته گذشته تا 3 هزار و 500 تومان رشد کرد اما با گذشت زمان قیمت تعدیل شد و به محدوده 3 هزار و 471 تومان رسید. به این ترتیب در شرایطی که دلار روند کاهشی معتدلی از خود نشان داد و بهای اونس نیز ریزش اندکی را شاهد بود در بازار آتی شاهد کاهش قیمت‌ها بودیم.

    بر اساس این گزارش، روند بازار آتی سکه در هفته گذشته در بورس کالای ایران روندی نسبتا ثابت، بدون تغییرات غیرمنتظره یا شوک‌های قیمتی بود.بررسی‌ها نشان می‌دهند نزدیک‌ترین تاریخ قراردادهای آتی بیشتر تحت تاثیر روند کاهشی قیمت اونس طلا قرار گرفتند؛ در نتیجه قیمت تسویه سررسیدهای تیر و شهریور ماه با کاهش چشمگیر در بازه قیمتی یک میلیون و 2 هزار تومان و یک میلیون و 18 هزار تومان معامله شدند.

    با اینکه دورترین سررسید قراردادهای آتی معمولا کمتر از نوسانات جهانی تاثیر می‌پذیرند اما با این حال قراردادهای سررسید دی و اسفند ماه نیز از نوسانات کاهشی قیمت جهانی طلا بی‌نصیب نماندند و قیمت در این سررسیدها در محدوده یک میلیون و 2 هزار تومان در سررسید تیر ماه تا یک میلیون و61 هزار تومان در سررسید اسفند در نوسان بود.در این بین بررسی‌ها با نگاهی به تابلوی معاملات آتی بورس کالا نشان می‌دهند در سررسید معاملاتی اسفند ماه حجم معاملات به 38 هزار و 131 معامله رسید و در نهایت قیمت تسویه این سررسید به یک میلیون و 57 هزار تومان رسید. حجم معاملات نیز در این بازار در هفته گذشته کمی بیش از 47 هزار معامله بود که در مقایسه با رقم هفته ماقبل از افزایش 3 هزار معامله‌ای برخوردار بوده است. این مساله نشان می‌دهد بازار با معاملات رو به رشدی همراه است اما این میزان رشد با احتیاط بالای معامله‌گران صورت گرفته است. نکته موید این مطلب نیز آن است که روند قیمت تسویه معاملات در تالار آتی بسیار آرام و با شیب کاملا ملایم روبه‌رو‌ بوده است.

    بازار دلار میل به کاهش داشت

    از سوی دیگر دلار در هفته گذشته در دو فاز متفاوت در نوسان بود به‌طوری‌که در ابتدای هفته با روند تند کاهشی تا دوشنبه به مسیر خود ادامه داد اما در روزهای باقیمانده از هفته بر روی یک مسیر ثابت در رقم 3 هزار و 470 تومان در حرکت بود. این در حالی است که در این بازار در هفته گذشته و در روز شنبه، دلار تا محدوده 3 هزار و 500 تومان هم رسید ولی نتوانست اثرگذاری بیشتری را در مقایسه با اونس داشته باشد، چرا که نوسانات اونس طی هفته گذشته آن قدر زیاد بود که سهم عمده تاثیرگذاری در بازار بیشتر روی این عامل بود.فعالان بازار معتقدند دلیل فروکش کردن قیمت دلار در هفته گذشته کاهش معاملات به دلیل تعطیلات آخر هفته و احتیاط معامله‌گران در خرید بوده است.

     

    سه عامل کلیدی در بازار طلای جهان

    در بازارهای جهانی نیز سه عامل بر روند تغییرات قیمتی اونس اثرگذار بوده است. از یک طرف اقتصاد چین در هفته گذشته با انتشار آمارهای ناامیدکننده روبه‌رو‌ شد و از طرف دیگر انتشار اخبار مثبت از اقتصاد ایالات متحده احتمال افزایش نرخ بهره را در این کشور بار دیگر تقویت کرد. بررسی‌ها همچنین نشان می‌دهند برخی سیاست‌های مالیاتی در ژاپن به تقویت ارزش ین منجر شد که همه این عوامل بازار اونس را تحت‌الشعاع خود قرار داده است. این موضوعات باعث شد قیمت اونس با روند ملایم اما کاهشی روبه‌رو‌ شود. قیمت طلای جهانی در ماه گذشته (اردیبهشت) در کانال 1300 دلار در حرکت بود اما قیمت این کالا از 13 اردیبهشت به بعد وارد قیمت 1200 دلاری شد و هنوز در این کانال در حرکت است. این موضوع باعث شده است قیمت سکه نقدی در یک ماه گذشته روند کاهشی نسبتا تندی را در بازار نقدی تجربه کند و از یک میلیون و 25 هزار تومان در هفته دوم اردیبهشت به زیر یک میلیون تومان برسد.

    کاهش فاصله قیمتی در سررسیدهای آتی

    در حالی معاملات سررسید اسفند ماه یا سررسید آخر با قیمت یک میلیون و 50 تا یک میلیون و 60 هزار تومان انجام پذیرفت که سررسیدهای دیگر هم معاملات خودشان را با تاثیر‌پذیری از سررسید آخر انجام دادند که رفتار قابل پیش‌بینی و معمول در بازار است. کارشناسان می‌گویند در شرایط فعلی اختلاف قیمت‌ها در بازار آتی به سطوح پایینی رسیده است. بر اساس این گزارش، در حال حاضر بازار نقدی معاملات سکه روی سررسید اول معاملات آتی (تیرماه) بیشترین اثرگذاری را دارد و فاصله قیمتی بازار معاملات سررسید تیرماه با بازار نقدی در کمترین رقم است، چنانچه سررسید معاملات آتی سکه در تیرماه در دو هفته قبل فاصله بالای 20 هزار تومانی را داشته ولی در حال حاضر به فاصله 8-7 هزار تومانی رسیده است، بنابراین با یک رصد ساده و مقایسه قیمت‌های سررسیدهای مختلف از دو هفته قبل تا‌کنون متوجه خواهیم شد که بازار انتظار کاهشی را برگزیده است و قیمت‌ها روی محور نزول با شیب ملایم طی می‌کنند.در واقع بازار در حال حاضر با پیش‌بینی قیمت طلای جهانی در کانال زیر 1200 دلاری طی مسیر می‌کند و این پیش‌بینی را انتخاب کرده است. در عین حال همچون هفته‌های قبل بیشترین حجم معامله در سررسید اسفند صورت گرفته که این موضوع حکایت از کاهش ریسک پذیری در این بازار دارد. به عبارتی در بازار آتی سکه خریداران در انتظارند تا برخی ابهامات برطرف شوند.

     

    بازار در انتظار روشن شدن 3 عامل

    گفت‌وگو با فعالان بازار آتی نشان می‌دهد بازار در انتظار روشن شدن چند عامل داخلی و بین‌المللی است؛ نخستین عامل تغییرات بازارهای جهانی تا پایان سال 2016 است. افزایش یا تثبیت نرخ بهره فدرال رزرو آمریکا از یکسو و اثربخشی سیاست‌های مالی و پولی در چین از سوی دیگر در کنار خروج انگلیس از اتحادیه اروپا که این روزها به‌عنوان یک عامل مهم در بررسی بازارهای جهانی قلمداد می‌شود همگی از موضوعات بین‌المللی موثر بر بهای اونس و بالطبع بازار آتی هستند. موضوع دیگر مشخص شدن وضعیت نهایی تحریم‌های ایران است. برخی فعالان معتقدند روشن شدن این موضوع در جهت دهی نقدینگی کشور بسیار مهم است و می‌تواند به تغییر فاز نقدینگی از بازارهای فعلی به سمت تولید منجر شود. نکته بعد کاهش بیشتر نرخ سود سپرده‌های بانکی است که می‌تواند جهت بازارهای نقدی و آتی سکه را روشن کند. به این ترتیب این سه عامل تا پایان امسال جهت بازار را مشخص خواهند کرد و همان‌طور که در ماه‌های اخیر مشاهده می‌شود بازار به سمت سررسیدهای دور متمایل است.در واقع اگر بخواهیم رفتار بازار معاملات آتی سکه را از منظر دیگری نگاه کنیم و قیمت سررسیدهای مختلف و پشت سرهم را بسنجیم زوایای دیگری برایمان روشن خواهد شد.

    مثلا اگر رفتار سررسیدهای بهمن و اسفند را نسبت به یکدیگر بسنجیم متوجه خواهیم شد که این سررسیدها در ماه گذشته با اختلاف قیمت 20 هزار تومانی از یکدیگر قرار داشته‌اند، ولی حال این اختلاف به 10 تا 15 هزار تومان رسیده است.در سررسیدهای دیگر هم اختلاف قیمتی 15 هزار تومانی به 10 هزار تومان رسیده، اولین سررسید آتی هم که تاریخش متعلق به تیرماه است نسبت به معاملات نقدی سکه که اختلاف 15 تا 20 هزار تومانی را داشته به اختلاف 8 هزار تومانی رسیده است.بنابراین باز هم رصد قیمتی بازار آتی و سررسیدهای مختلف هم چنان مبین انتظار کاهشی است چرا که در ارتباط با قیمت دلار انتظار افزایش قیمت وجود ندارد و عامل دیگر طلای جهانی است که با توجه به روند دو سه هفته گذشته اش انتظار کاهشی را تداعی می‌کند.حجم معاملات که در سررسید اسفند به رقم 12 تا 13 هزار رسیده بود در اواخر روز چهارشنبه به رقم 4 هزار رسید.در حال حاضر باید منتظر ماند و دید تا ابتدای معاملات اونس جهانی در روز دوشنبه چه نتایجی را رقم می‌زند، اگر ارزش اونس به 1200 دلار برسد در معاملات آتی نیز با کاهش قیمت مواجه خواهیم بود و اگر غیر از این باشد روند معاملات بیشتر مانند هفته‌های قبل خواهد بود که روندی با حجم نسبتا ثابت معاملاتی اما کم‌نوسان خواهد بود.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها