عصر خودرو

خوش خلقی عربستان عامل صلح در اوپک بود؟

اوپک دوباره زنده شد

عصر بازار- بین وزیر جدید عربستان سعودی و بقیه اعضای اوپک فضای صلح باقی مانده است.

اوپک دوباره زنده شد
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۵ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۵:۲۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از خبرآنلاین، خالد الفالح که حدود یک ماه گذشته جایگزین علی النعیمی شد، با یک تنش پنهان در 169 امین نشست اوپک مواجه شد که توانست با خوش خلقی هایی که نشان داد، این تنش های پنهان را کمی خاموش کند.

    بر همین اساس، بیژن زنگنه، وزیر نفت ایران نیز در مصاحبه خود گفت که نشست بسیار خوبی داشتیم و به نظر من وحدت بسیار خوبی در میان اعضای اوپک وجود داشت و هیچ گونه نشانه مقاومتی در میان کشورهای عضو اوپک برای اقدام علیه یکدیگر یا بی ثبات کردن بازار، مشاهده نکردم. نشستی با آرامش و بدون تنش را گذراندیم.

    نکته قابل توجه این است که تهران و ریاض عقیده های متفاوت خود را کنار گذاشتند و بر سر دبیرکلی اوپک توانستند موافقت کنند. بلومبرگ به نقل از یک منبع آگاه حاضر در این نشست گزارش داده است که گزینه نیجریه برای دبیرکلی این سازمان توانسته رای بیاورد، وی زمانی رییس شرکت ملی نفت این کشور و بیش از یک دهه پیش دبیرکل اوپک بوده است.

    اعضای اوپک محمد بارکیندو از نیجریه را به عنوان دبیرکل جدید این سازمان انتخاب کردند.

    پس از برگزاری این نشست، به دلیل اظهار نظر وزیر نفت عربستان در جلسه درباره قیمت نفت و گفته وی در این باره که ما به هیچ عنوان به بازار نفت شوک وارد نخواهیم کرد، بر قیمت نفت تاثیر گذاشت. باعث شد که قیمت نفت توانست به نزدیکی 50دلار برسد.

    برخی کارشناسان قبل زا نشست اوپک به مرگ اوپک و بی نقشی این سازمان در قیمت نفت اشاره داشتند که الفالح خلاف این موضوع را ثابت کرد. گمانه زنی های مختلفی می شد که عربستان دیگر نیازی به اوپک ندارد، ولی به نظر می آید عربستان هنوز برای بازار نفت و شیل نفتی نیاز به جایگاه خود در اوپک دارد.

    برخی کارشناسان معتقدند که در این نشست، کشورهای عضو اوپک بار دیگر برای توافق جهت تعیین سیاست واحد درباره سقف تولید کشورهای عضو شکست خوردند؛ به همین دلیل نشست اوپک دوباره با شکست مواجه شد.

    اما به نظر می رسد که با توافق بر دبیرکل و افزایش قیمت نفت در روز بعد از جلسه وین، 169 امین نشست اوپک، نشست خوبی بوده و برای نقش دوباره اوپک در بازار نفت موثر بوده است.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها