عصر خودرو

اسلامی بیدگلی در تشریح معافیت مالیاتی اخیر؛

حجم بازار سرمایه بزرگتر می شود

عصر بازار- رئیس هیأت مدیره آرمان آتی، بخشنامه اخیر سازمان امور مالیاتی در خصوص معافیت های مالیاتی را موجب شفافیت اطلاع رسانی و افزایش اعتماد به بازار سرمایه دانست.

حجم بازار سرمایه بزرگتر می شود
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۵ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۱:۲۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از سنا، علی اسلامی بیدگلی تصریح کرد:  ابلاغ این موضوع می تواند دو پیامد خوب برای بازار سرمایه داشته باشد: نخست اینکه هزینه های معاملاتی و عرضه  خدمات می تواند برای سرمایه گذاران و تامین کنندگان مالی کاهش پیدا کند. دوم اینکه باعث شفافیت اطلاع رسانی و در نتیجه افزایش اعتماد به بازار سرمایه خواهد شد. 

    این کارشناس بازار سرمایه گفت: طبیعتا یکی از مزیت های قابل توجه بازار سرمایه در سال های گذشته هم این موضوع بوده که بر اساس قوانین و مقررات کشور، ساختار بازار سرمایه مشمول معافیت های مالیاتی حساب شده بوده است.

    وی در عین حال خاطرنشان کرد: از آنجا که قانون مالیاتی ما در زمانی نوشته شده بود که ابزارها و نهادهای نوین مالی هنوز شکل نگرفته بودند، در سال های گذشته ابهاماتی برای پرداخت مالیات این نهادها ایجاد شد و این ابهامات ظاهرا منجر به پرداخت مالیات مضاعف برای برخی نهادهای مالی شده بود. 

    اسلامی بیدگلی سپس در پاسخ به این سوال که آیا این معافیت مالیاتی به معنای محرومیت دولت از بخشی از درآمدهای پایدار نیست، گفت: فعالان بازار سرمایه همگی به شقوق مختلفی مالیات پرداخت می کنند و طبیعتا یکی از اقلام عمده مالیاتی که در بازار سرمایه پرداخت می شود، مالیات نقل و انتقال سهام است ؛ لذا این اقدام الزاما موجب کاهش درآمد مالیاتی دولت نخواهد شد.

    این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: هرچه ابهامات در بازار سرمایه کمتر شود و هزینه های مالیاتی کاهش پیدا کند، ما می توانیم امیدوارتر باشیم به اینکه حجم بازار سرمایه بزرگتر می شود و سرعت گردش سهام و میزان معاملات هم افزایش پیدا می کند؛ بنابراین، با بزرگی حجم بازار و افزایش سرعت ، دولت می تواند امیدوار باشد که علیرغم کاهش دریافتی مالیات در برخی حوزه ها، در نهایت مالیات بیشتری را دریافت کند.

    وی اظهار داشت: با ابلاغ این مقررات و بخشنامه ها، آنچه امیدوارکننده است  این است که دولت یا مسوولان مالیاتی کشور قبول کرده اند که برای بزرگتر شدن بازار سرمایه کشور و بهبود آن باید گام های جدیدی بردارند و طبیعتا در برخی مقررات و قوانین باید بازنگری کنند که این می تواند نوید خوبی برای بازار سرمایه باشد.

    گفتنی است: سازمان امور مالیاتی طی بخشنامه ای، فهرست مصادیق خدمات معاملات و تسویه اوراق بهادار و کالا در بورس ها و بازارهای خارج از بورس (مرتبط با قانون مالیات بر ارزش افزوده) را اعلام و برای اجرا ابلاغ کرد.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها